اعتراض ایران و روسیه یك نشستِ مجمع عمومی سازمان ملل را تعلیق كرد

نشست كمیته‌های مجمع عمومی سازمان ملل با اعتراض نمایندگان ایران و روسیه به نحوه صدور روادید آمریكا به عنوان كشور میزبان برای هیأت‌های نمایندگی این سازمان تعلیق شد.


به گزارش نما، روز گذشته (دوشنبه)، کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل درباره خلع سلاح و امنیت بین‌الملل با اعتراض نمایندگان ایران و روسیه در خصوص نحوه صدور روادید آمریکا بعنوان کشور میزبانِ مقر سازمان ملل تعلیق شد.

اخبار سیاسی- نمایندگان ایران و روسیه در سازمان ملل در حالی به نحوه صدور روادید آمریکا برای هیأت‌های نمایندگی این سازمان ملل اعتراض کردند که آمریکا برای ۱۰ نفر از اعضای هیات روس برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل روادید صادر نکرد.

از طرف دیگر، از صدور روادید برای یک سوم اعضای هیأت ایرانی نیز برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خودداری کرد.

«ساشا سرخیو لورنتی سولیس» رئیس کمیته اول، در ابتدای جلسه، اعضای سازمان ملل را در جریان نگرانی‌های برخی از هیأت‌های نمایندگی در خصوص موضوع صدور روادید قرار داد.

طبق گزارش وب‌سایت اطلاع‌رسانی سازمان ملل، «آندری بلوسوف» نماینده روسیه، تصریح کرد که مشکلات ناشی از صدور روادید برای هیأت‌های نمایندگی سازمان ملل در نتیجه عدم پایبندی آمریکا بعنوان کشور میزبان، به تعهداتش ذیل «توافقنامه مقر» سازمان ملل است که در سال 1947 بین دولت آمریکا و سازمان ملل منعقد شد.

نماینده روسیه ادامه داد، تا زمانیکه آمریکا گام‌های منسجمی در این خصوص برندارد، نمی‌توان، بخش اساسی از کار این کمیته را آغاز کرد.

از طرف دیگر، نماینده ایران نیز تصریح کرد که استفاده آمریکا از مسئله صدور روادید بعنوان اهرم علیه دیگر اعضای سازمان ملل، مسئله جدیدی نیست و تأکید کرد که کشور ایران به همراه دیگر اعضای سازمان ملل، مدتها است که با تأخیر‌های غیرقابل توجیه واشنگتن در صدور روادید و یا عدم صدور روادید در جدال هستند.

در ادامه نیز، «رابرت وود» نماینده آمریکا توضیح داد که رفع موضوعات مربوط به صدور روادید باید در کمیته روابط با کشور میزبان، مورد بررسی قرار گیرد و در عین حال مدعی شد که آمریکا هر درخواست روادید را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهد و با جدیت به تعهدات خود ذیل توافقنامه مقر پایبند است.

به دنبال اعتراضات نمایندگان ایران و روسیه ، رئیس کمیته اول، نشست را تعلیق کرد و گفت که برای یافتن راه‌حل طی ساعات آینده تلاش می‌کنند و بحث‌های عمومی را مجدداً به زودی از سرمی‌گیرند.

کمیته اول سازمان ملل قرار است، امروز (سه‌شنبه) ساعت 10:00 صبح به وقت محلی (17:30 سه‌شنبه به وقت تهران) مجدداً از سرگرفته شود.

در دیگر اخبار اعلام شده است که در پی تعلیق نشست کمیته اول، نشست کمیته ششم سازمان ملل نیز به حالت تعلیق درآمد و البته زمان از سرگیری این نشست اعلام نشده است.

۱۳۹۸/۷/۱۶

اخبار مرتبط