درخواست فرانسه از اتحادیه اروپا برای تحریم تسلیحاتی تركیه

وزیر امور خارجه فرانسه از اتحادیه اروپا درخواست كرد كه تحریم تسلیحاتی تركیه را به دلیل ادامه عملیات نظامی در شمال شرقی سوریه مورد بررسی قرار دهد.


به گزارش نما، در ادامه عملیات نظامی ترکیه به شمال شرقی سوریه، «ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه امروز (دوشنبه) از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم تسلیحاتی ترکیه را مورد بررسی قرار دهد.

اخبار بین‌الملل- لو دریان ضمن تأکید بر لزوم تحریم تسلیحاتی آنکارا گفت که اتحادیه اروپا باید تهاجم نظامی ترکیه در سوریه را محکوم کند.

این مقام فرانسوی قبل از جلسه با همتایان اتحادیه اروپا خود در «لوکزامبورگ» صحبت می‌کرد، گفت: «این تهاجم دارد به تخریب شدید انسانی منجر می‌شود.»

وی همچنین گفت اتحادیه اروپا باید از آمریکا بخواهد که ائتلاف تحت رهبری واشنگتن که به بهانه مقابله با داعش تشکیل شده، فورا تشکیل جلسه دهد. پاریس پیش از این هم تشکیل جلسه این ائتلاف را خواستار شده بود.

پیشتر پاریس و برلین در اعتراض به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، فروش تسلیحات به ترکیه را محدود کرده بودند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم تحت فشارهای داخلی و بین‌المللی گفته است که قصد دارد با کنگره برای وضع «تحریم‌های شدید» علیه آنکارا همکاری کند.

تجاوز نظامی ترکیه به شمال و شمال شرق سوریه در حالی وارد ششمین روز متوالی خود شده است، که ساکنان استان‌های حسکه و دیرالزور اعلام کردند که باید ارتش سوریه به این منطقه بازگردد تا بتواند با حملات ترکیه مقابله کند.

عملیات ترکیه به بهانه پاکسازی مناطق شمالی و شمال شرقی سوری از حضور شبه‌نظامیان کُردی است که آنان را تروریستی می‌نامد. این شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا قرار داشتند، ولی در آستانه این عملیات، واشنگتن پشت آنان را خالی کرد.

وزارت خارجه سوریه طی روزهای گذشته، عملیات ترکیه را محکوم و از آن تحت عنوان اشغالگری یاد کرده است. این نهاد سوری تأکید کرد که با این تجاوز مقابله خواهد کرد.

پیش از این، بارها مسئولان سوری به کُردهای وابسته به آمریکا گفتند که با دولت سوریه مذاکره کنند و وارد بازی‌ای نشوند که هیچ نتیجه‌ای جز شکست در انتظارشان نخواهد بود. این شبه‌نظامیان اما بر ادعاهای خود برای تشکیل خودمختاری تأکید داشتند و در برخی موارد، دمشق را به عملیات نظامی تهدید کردند.

۱۳۹۸/۷/۲۲

اخبار مرتبط