وقتی عوامل «ستایش» دست بردار نیستند/«ستایش ۴» را هم می‌سازیم

تهیه‌كننده ستایش اعلام كرد: همه چیز مناسب باشد «ستایش ۴» را هم می‌سازیم.




به گزارش نما، فصل سوم از مجموعه «ستایش» با تمام حاشیه‌هایش که در مدت پخش داشت از گریم شخصیت اصلی گرفته تا گاف‌های طراحی صحنه و ... ـ سرانجام به پایان رسید تا عوامل این مجموعه و خصوصا کارگردان که در این مدت سکوت اختیار کرده بود، صبح امروز پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشند. در این نشست کارگردان برخی گاف‌های سریال را پذیرفت و درباره شوخی‌هایی که با این مجموعه در فضای مجازی شد، گفت: مردم ما با هر چیزی که درگیر می‌شوند برایش طنز می‌سازند.

اخبار فرهنگ و هنر - نشست خبری مجموعه «ستایش» با حضور عوامل این مجموعه صبح یکشنبه (۱۲ آبان ماه) در مرکزهمایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این نشست تهیه‌کننده (آرمان زرین کوب)، سعید سلطانی (کارگردان) و جمعی از بازیگران این مجموعه از جمله داریوش ارجمند، مهدی میامی و قربان نجفی حضور داشتند.

مردم ما با هر چیزی که درگیر می‌شوند برایش طنز می‌سازند

سعید سلطانی در پاسخ به اینکه چرا شخصیت محمد با بازی مهدی سلوکی در فصل سه منفعل بود؟ توضیح داد: یکی از دلایل اصلی این فصل محمد است؛ او باعث شد حشمت فردوس و ستایش دوباره به عنوان یک خانواده بهم بپیوندند. محمد منفعل نبود بلکه حتی وجودش اسباب اتفاق‌های بسیاری در فصل سه را رقم زد.

او درباره حاشیه‌هایی که برای تیتراژ اول این سریال پیش آمد نیز گفت: ما سعی کردیم از خواننده جوان استفاده کنیم و ترانه به محتوا نزدیک باشد. مردم هم با صدای شهاب مظفری ارتباط خوبی برقرار کردند.

سلطانی سپس تصریح کرد: درباره شوخی‌هایی هم که در فضای مجازی با این مجموعه انجام شد باید بگویم شوخی‌ها همیشه در همه جا بوده است. کدام موضوع سیاسی را دیده‌اید که مردم با آن شوخی نکرده باشند. مردم ما با هر چیزی که درگیر می‌شوند برایش طنز می‌سازند.

«ستایش» را از خشونت مبری بدانید

این کارگردان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر سیاه‌نمایی و خشونتی که در اغلب سریال‌های تلویزیونی نهادینه شده است، در پاسخ به اینکه آیا این میزان خشونت در سریال‌ها لازم است وتا چه اندازه تلاش شده که در بازتولید صحنه‌های خشن اصول حرفه‌ای رعایت شود؟ توضیح داد: «بین سیاه‌نمایی و نشان دادن شخصیت‌های داستان تفاوت‌هایی وجود دارد. ما خودمان به شدت مخالف سیاه‌نمایی هستیم و قصد این کار را هم نداشتیم.»

«بله؛ سریال‌هایی ساخته شده که رنگ تیرگی به مردم تزریق می‌کنند اما «ستایش» رنگ و بوی بخشش را نشان داد. «ستایش۳» داستان باورپذیری را روایت کرد. ما به جد به موضوع خشونت توجه داشتیم که کاملا تیرگی و سیاهی را نشان ندهیم. در این راستا «ستایش» از این گذار یعنی تیرگی توانست فاصله بگیرد. بخشندگی حشمت فردوس در بخش‌های پایانی کار نمونه این اتفاق است؛ بنابراین نگاه مثبت به مجموعه وجود داشته و به نظرم از این حیث (خشونت و سیاه‌نمایی) مجموعه «ستایش» را مبری بدانید.»

وی درباره میزان بازتولید صحنه‌های خشونت‌بار در مجموعه «ستایش» نیز گفت: درجه‌بندی سنی چیزی است که تلویزیون باید به آن توجه داشته باشد. اما با توجه به اینکه «ستایش» طیف گسترده‌ای از مخاطبان جامعه را دربرمی‌گرفت تلویزیون به میزان کافی صحنه‌ها را فیلتربندی کرده بود و همه این موارد مورد توجه خود تلویزیون است.

گاف‌های «ستایش» را شیرینی کار بدانید

این کارگردان درباره صحنه‌هایی از سریال «ستایش» که به عنوان گاف از آن‌ها یاد می‌شود هم گفت: من گاف‌های سریال «ستایش ۳» را قبول دارم. در این سریال مشکل‌هایی در صحنه و فیلمبرداری داشتیم مانند صحنه گلوله خوردن پری‌سیما اما باید بگویم ما از ۱۱ فروردین تا ۲۶ اسفند ۹۷ از شمال تا بندرعباس به شدت کار کردیم. فشار کاری بالایی روی همه اعضای تیم تولید بود اما گاف‌ها را شیرینی کار بدانید و من همه آنها را قبول دارم.

این کارگردان تاکید کرد: ما سعی کردیم داستان را خوب اجرا کنیم. مساله ازدواج مجدد خانم‌ها را باز کنیم و به آن بپردازیم. به نظرم روایت داستان را به خوبی جلو بردیم.

او سپس توضیح داد: نیازی نبود درباره‌ی بیمه صحبت کنیم. فقط فردوس می‌گوید همه مشکلات مربوط به این حادثه را انجام دادم و همین برای این سریال کافی بوده است. ما مجبور به ترویج فرهنگ بیمه نیستیم. ناوگان دریایی بیمه‌اش اجباری است و بنا به این اصول نیازی به صحبت در این زمینه نداشتیم. ما در این سریال چند گام بزرگ برداشتیم که نسبت به آن کم‌لطفی شد.

داریوش ارجمند: مته به خشخاش نگذارید!

داریوش ارجمند هم در این نشست با تاکید براینکه من کارم را انجام دادم و دیگر کاری با کسی ندارد، گفت: حشمت شخصیت پیچیده‌ای دارد. کسی که می‌خواهد حشمت را تحلیل کند باید از قسمت اول «ستایش» شخصیت فردوس را ببیند و بشناسد. حشمت جایی بزرگ شده است که نمی‌پذیرد ستایش را با پسرش در اتاق باغبان ببیند و مشکلش با ستایش از همان‌جا شروع می شود. محمد منفعل نیست. او از حشمت درس می‌گیرد. درام یعنی اینکه حشمت خیلی طول کشید تا به «ستایش» بگوید عروس. همه شخصیت‌های این سریال در حال رشد و بزرگ شدن هستند. حشمت سبک زندگی خودش را داشت و خیلی چیزها به مخاطب یاد داد. من در حال تحلیل و تحقیق درباره متن «ستایش ۳» نوشته مطلبی هستم چون برایم خیلی حشمت دوست‌داشتنی بود. حشمت فردوس همین بود می‌خواهید بازی او را باور کنید، می خواهید باور نکنید اما مته به خشخاش نگذارید!

همه چیز مناسب باشد «ستایش ۴» هم می‌سازیم

زرین کوب نیز در پاسخ به پرسشی درباره دلیل وقفه زیاد بین پخش فصل دوم و سوم این سریال گفت: دلیل اصلی این وقفه چیزی نبود جز تمام نشدن متن. سعید مطلبی باید متن را به دست ما می‌رساند تا شروع به ساخت می کردیم.

وی همچنین درباره ساخت فصل چهار سریال ستایش گفت: اگر همه چیز مناسب باشد فصل ۴ را هم خواهیم ساخت.

سلطانی در بخشی از این نشست نیز درباره‌ی انتقادی که خبرنگار روشندل نسبت به ترانه تیتراژ این سریال داشت که عنوان می‌کند «مثل یک کوریم که عصاشو داده؛ به دستِ یک کرمِ شب تاب!»، گفت: با پخش این تیتراژ هرگز قصدمان ناراحت کردن دوستان روشندل نبود. اگر چنین برداشتی شده است من از جامعه روشندلان عذرخواهی می کنم.

داریوش ارجمند: من کارم را انجام داده‌ام

داریوش ارجمند درباره اغراق‌آمیز بودن سریال «ستایش» و کاراکترهای آن اظهار کرد: من کارم را انجام داده‌ام فردوس شخصیت پیچیده‌ای است اگر کسی می‌خواهد این شخصیت را بیشتر بشناسد باید از فصل یک سریال را ببیند اما ببیند نه اینکه آن را تماشا کند اصولا ما تلویزیون را تماشا می‌کنیم و نمی بینیم. باید گفت چیزی که در ستایش دیدید دیدگاه فردوس بود برای اینکه تمام تجاربش از کتاب جامعه‌شناسی دانشگاه نیست بلکه از معاینه عینی جامعه است؛ بنابراین به راحتی زیر بار هر چیزی نمی‌رود. در واقع طبیعت و فرهنگ حشمت فردوس همین هست. چیزی که در این نشست راجع به آن صحبت نشد، سبک زندگی بود. انتظار داشتم راجع به سبک زندگی که فراموش شده بود و شما در این سریال دیدید و این سبک به مخاطب یادآوری شد بپرسید. مثل بحث سفره که پیام داشت و آن اینکه در قدیم همه سر یک سفره بلند می نشستند و غذا میخوردند اما حالا سفره‌ای وجود ندارد. همه آدم‌ها در حال شدن هستند. ستایش هم در حال شدن است آقای حشمت فردوس هم در حال شدن است. به اعتقاد من آقای مطلبی در نوشتن فیلمنامه حکیم است.

متن «ستایش» بی تقصیر بود

سلطانی درباره‌ی فصل چهارم سریال «ستایش» توضیح داد: در فصل سوم سرانجام شخصیت‌ها وضعیت قابل قبولی پیدا کرد و روابط آدم‌ها شکل گرفت اگر فصل چهارم با این کاراکترها ادامه پیدا کند ما هم نمی‌دانیم ظرفیتی برای ادامه وجود دارد یا نه اگر ادامه داشته باشد، از آنچه که دیدیم یک سر و گردن باید بالاتر باشد.

این کارگردان درباره تعلیق و کشش زیاد در مجموعه ستایش نیز اظهار کرد: به نظرم خود فصل ۳ ویژگی‌هایی مستقل دارد. آنچه که شما در فصل سه دیدید و سکانس‌هایی که متوالی بودند بخش‌های معلول پخش ماست روایتی که ما از فصل سوم داشتیم داستان لایه به لایه و به شکلی موازی بود که مخاطب را درگیر می‌کرد اما به دلایلی در پخش ناچار شدیم، این لایه‌های داستان را تجمیع کنیم و اتفاقات در این مجموعه پشت سر هم رخ دهد. این متمرکز شدن و کشدار شدن معلول این وجوهات بود وگرنه متن ستایش در ۳ فصل و فصل سوم، متن بی‌تقصیری بود.

زرین‌کوب، تهیه‌کننده این سریال در بخشی از نشست، گفت: من از سریال «ستایش» دفاع می‌کنم اگر قرار باشد فصل جدید این سریال ادامه پیدا کند، به عنوان تهیه‌کننده به سهم خودم این روال را که در فصل سوم ادامه دادیم، ادامه می‌دهم.

سلطانی در ادامه تاکید کرد که همه انتقادها را می‌پذیرد و در عین حال گفت: اما اگر اشکال کار را در فصل ۲ می‌بینید تلاش ما بر این بوده است که روایتی که داریم نزدیک به مضمونی باشد که به دنبال آن بودیم. سعی کردیم اجرای درستی داشته باشیم و در نهایت از تذکر اهالی رسانه تشکر می‌کنم.

اگر بازیگر نمی‌شدم، بزهکار می‌شدم!

مهدی میامی از بازیگران «ستایش» که در این نشست حضور داشت، درباره انتقاد به وی برای ایفای نقش تکراری معتاد، توضیح داد: من در محله‌ای بزرگ شده‌ام که چنانچه به سمت تئاتر و نمایش کشیده نمی‌شدم، مسلماً بزهکار می‌شدم؛ کسی را که عاشقانه می‌پرستیدم مواد تهیه می‌کرد. در همین جوی که زندگی کرده‌ام، گروهی را تشکیل دادیم و تصمیم گرفتیم به سمت کار هنر و کارهای نمایشی برویم و این شانس من بود که این نقش‌ها را بپذیرم؛ چرا که آدم‌هایی از جنس کاراکتر من در سریال «ستایش» را از نزدیک لمس کرده‌ام.

در بخش دیگری از این نشست قربان نجفی، بازیگر درباره کاراکتر خود در سریال «ستایش» توضیح داد: صفایی آدم پیچیده‌ای است. اکثرا آدم‌های خاکستری هستیم و سیاه و سفید نداریم. به همان میزان که جامعه پیچیده است بازی ما نیز در این سریال پیچیدگی‌های خودش را داشت و باید چیزی به این کاراکترها اضافه می‌کردیم. تمام تلاشمان را کردیم که این اتفاق بیفتد و خوب دیده شویم.

۱۳۹۸/۸/۱۳

اخبار مرتبط