دلالان و كارچاق كن‌ها به دستگاه قضا معرفی می شوند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: بیش از ۵۰ نفر از دلالان و كارچاق كن ها شناسایی شده و آماده تحویل پرونده‌های آنها به دستگاه قضا هستیم.


به گزارش نما، ذبیح اله خدائیان در نشست خبری به مناسبت آئین افتتاح ۱۰ پروژه فناوری اطلاعات در راستای توسعه خدمات الکترونیکی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از دستگاههای حاکمیتی و تاثیر گذار در کشور است که نقش مهمی در توسعه در ابعاد مختلف دارد ،در بعد ایجاد امنیت این سازمان با تثبیت مالکیتهای مادی و معنوی مانع بروز درگیری ها می شود.

اخبار اجتماعی- وی افزود: همچنین سازمان با وجود اینکه دستگاه متولی اقتصادی نیست اما در اقتصاد مقاومتی موثر است که نقشی در وصول مالیاتها دارد و بخش زیادی توسط سازمان انجام می شود.

وی افزود: هیچ سند مالکیتی صادر نمی شود مگر اینکه مالیات مربوطه پرداخت شود در سال جاری بیش ا ز ۲میلیون سند مالکیت صادر و قبل از صدور مالیات پرداخت شده است.

وی گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک دارای بانک جامع شرکتهاست و سازمان امور مالیاتی به ان متصل و چنانچه شرکتی کوتاهی کند تمام خدمات به ان قطع می شود.

وی افزود: در وصول معوقات بانکی نیز سازمان ثبت اسناد نقش دارد و از طریق اجرای ثبت اقدام می کند، ۱۰هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ دراین باره وصول شد و امسال بیش از ۷هزار میلیارد تومان توسط اداره اجرای ثبت اسناد وصول شده است.

وی افزود: همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک امسال ۱۴۰۰ میلیارد تومان درامد مستقیم به خزانه دولت واریز کرده وباری بر دوش دولت ندارد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:در بازاریابی و برندسازی نیز به دارندگان کمک می کند مرکز مالکیت معنوی به شرکتهای نوبنیاد کمک میکند تا محصولات خود را تجاری سازی کنند و این امر در ایجاد شفافیت که یکی از راههای مبارزه با مفاسد اقتصادی است اقدام می شود چراکه دارای بانک جامع املاک، اسناد،شرکتها، اطلاعات اشخاص خصوصی بوده و این امر در اختیار سازمانهای نظارتی قرار می گیرد.

خداییان گفت: در بحث جلوگیری از کلاهبرداری و پیشگیری از پولشویی نیز موثر بوده ایم چراکه هرگونه نقل و انتقالات در سازمان ثبت و مانع ان می شویم.

وی افزود: در ۶ماهه امسال در راستای طرح تحول قوه قضائیه اقدامات خوبی شده که یکی از محورها پیشگیری از ایجاد مفاسد است.سرویس تصدیق اصالت سند امروز افتتاح می شود این درحالی است که بسیاری جعل ها و کلاهبرداری ها می شود اما با این سرویس می توان اسناد را با اصل ان در سازمان تطبیق داد.

وی گفت: همچنین شناسایی ذی نفع واحد در ثبت واحدهای تجاری است،معمولا سواستفاده کنندگان اثری از خود باقی نمی گذارند اما با این سامانه جدید جلوی رانت در شرکتهای دولتی گرفته می شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد:کاهش مراجعه مستقیم به همکاران نیز فراهم می شود چراکه هرچه مراجعه بیشتر به همکاران شود امکان فساد بیشتر می شود.در این رابطه پاسخ خودکار به استعلامات داریم که الکترونیکی به افراد ارسال می شود.همچنین ثبت خودکار معاملات را ایجاد کرده ایم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:بازرسی الکترونیکی نیز قابل انجام شده و دفاتر مورد بازرسی قرار می گیرند.کارتابل مشتریان نیز ایجاد شدهو تمام خدمات در ان بصورت شخصی قابل دسترسی است.

خداییان گفت: بیش از ۲هزار پرونده مورد رسیدگی قرار دادیم و ۱۹۳۹۱ بازرسی شده و برای ۲۷۰ دفتردار حکم انفصال موقت صادر شده و ۲۳ مورد صلب صلاحیت انجام شده و توبیخ و جریمه نیز داشته ایم.هییت های بدوی فعال شده و ۵۰۰ پرونده رسیدگی شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ نفر از دلالان و کارچاق کن ها شناسایی شده و آماده تحویل پرونده های آنها به دستگاه قضا هستیم.

در ۶ماهه امسال ۳۱۶ هزار و ۷۱۶ واقعه ازدواج داریم که ۹ درصد کاهش یافته و ۱۰۱ هزار واقعه طلاق داریم که ۲درصد کاهش را نشان می دهد.

خداییان گفت: در زمینه ثبت شرکتها نیز ۲۴هزار و ۶۱۷ مورد بوده که ۹.۲ درصد رشد داشته و ثبت شناسه برای اشخصاص حقوقی ۲میلیون و ۱۹۸ هزار صادر شده است.

وی افزود: ۷۱۵۷۶ مورد درخواست برای ثبت علایم تجاری و نشان جغرافیایی برای ۱۴ مورد داشته ایم.

وی در مورد ثبت ازدواج عقد اریایی گفت: این موضوع را شرعا و قانونا نداریم در این مورد تخلفات محدودی شده و برخی دفاتر شناسایی شدند و برخورد هم شد.
وی افزود: به همه دفاتر اعلام کردیم که هر دفتری در این مورد اقدام کند برخورد شدید در حد بستن دفاتر خواهیم داشت و بازرسی‌های غیرمحسوس را خواهیم داشت.
خدائیان گفت: در مورد مقررات دفاتر ازدواج چون قوانین قدیمی وجود دارد، کارگروهی تشکیل تا این قوانین پالایش شوند و لایحه اصلاح ان را به مجلس تقدیم کنیم.
وی در مورد حق التحریر هر چهارسال یکبار دفاتر اسناد رسمی گفت: باید در تعرفه دفاتر اسناد تجدیدنظر داشته باشیم،پیش نویس ان تهیه شده،ما متناسب سازی را با میزان تورم و وسع مردم دنبال می کنیم.
خداییان در مورد تعیین سقف درامدی اکثر دفاتر و جلوگیری از توزیع ناعادلانه درامدها گفت: برخی دراین باره ناراضی هستند و معتقدند رانت هایی وجود دارد و برخی دفاتر با کثرت مواجهند و برخی توان مالی خوبی ندارند.
وی گفت: به همین دلیل سقف درامدی را بطور میانگین تعیین خواهیم کرد که پایلوت شده و در آینده ان را اجرایی خواهیم البته مخالفانی دارد اما اندکند.
خداییان گفت: حذف اسناد عادی خواسته عموم است چراکه بسیاری ناامنی و زمین خواری ها ناشی از اسناد عادی است،به همین منظور طرحی در مجلس مطرح است و پیش نویسی هم ما طراحی کردیم و به کمیسیون قضایی دادیم تا املاکی که دارای سابقه اسناد ثبتی هستند نقل و انتقالات آن با اسناد رسمی باشد و در غیر اینصورت مجازات‌های کیفری شامل انها شود.
وی افزود: برخی ایراد میگیرند دفاتر اسناد دارای خدمات قضایی است اما در قانون آمده که به تعدادی مجوز ارائه خدمات قضایی داده شود البته رییس قوه قضائیه تاکید دارد در اینباره از کسانی استفاده شود که دفاتر اسناد نداشته و در جهت کارافرینی اقدام شود.
معاون رییس قوه قضائیه در مورد توزیع ناعادلانه دفاتر و جلوگیری از کسب درامدهای نجومی برای تعداد معدودی از دفاتر، گفت: در اینباره بحث شد که توزیع دفاتر براساس تعداد باشد یا درامد، که نظر هیئت مدیره توزیع براساس درامد بود بر همین اساس سقف درامدی برای دفاتر مشخص می شود تا هر دفتری به ان‌میزان درامد که رسید دیگر ثبتی را انجام ندهد و مردم به دفاتر دیگر ارجاع شوند و فاصله دفاتر نیز رعایت خواهد شد.

۱۳۹۸/۸/۱۸

اخبار مرتبط