اختصاصی نما:

موفقیت كودتا در بولیوی پس از تلاش مكرر آمریكا

عکس خبري -موفقيت کودتا در بوليوي پس از تلاش مکرر آمريکا

دقایقی پس از درخواست رئیس ستاد نیروهای مسلح بولیوی (FFAA) جهت استعفای رئیس جمهور این كشور، «اوو مورالس» با هواپیمای شخصی خود فرودگاه این كشور را به مقصد نامعلومی ترك كرد.


دقایقی پس از درخواست رئیس ستاد نیروهای مسلح بولیوی (FFAA) جهت استعفای رئیس جمهور این کشور، «اوو مورالس» با هواپیمای شخصی خود فرودگاه این کشور را به مقصد نامعلومی ترک کرد.
اما این اتفاقات چه بود؟
دیروز هزاران تن از مردم معترض در شهر "لاپاز" قصد ورود به مناطق دولتی و رادیو تلویزیون ملی بولیوی را داشتند!
ارتش بولیوی در جریان حمایت از اعتراضات مردمی طی بیانیه ای اعلام کرد: به هیچ عنوان مقابل مردم ایستادگی نخواهد کرد.
«یوری کالدرون»، رئیس نیروهای مسلح ارتش بولیوی (FFAA) در جهت حمایت از معترضین از «اوو مورالس»، رئیس جمهور این کشور خواست تا استعفا دهد.
بخشی از مردم بولیوی بدلیل مشکلات اقتصادی‌شان در جهت حمایت از «کارلوس مسا»، رقیب انتخاباتی «اوو مورالس» دست به اعتراضات گسترده ای زده اند و در نهایت با حمایت ارتش یک کودتای موفق اتفاق افتاد!
«آدریانا سالواتریا» رئیس سنای بولیوی که طبق قانون بعد از استعفای رئیس جمهور و معاونش می‌تواند زمام امور را به طور موقت به دست بگیرد نیز از سمت خود استعفا کرد.
نماینده مجلس آمریکا برکناری رئیس جمهوری بولیوی را "کودتا" نامید
عضو دموکرات و مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا برکناری رئیس جمهوری بولیوی با استفاده از نیروی نظامی را "کودتا" نامید.
ایلهان عمر نوشت: برای بیرون راندن رئیس جمهوری یک کشور به وسیله نیروهای مسلح، یک کلمه وجود دارد که به آن "کودتا" گفته می شود.
وی افزود: ما باید به صراحت با خشونت سیاسی در بولیوی مخالفت کنیم. مردم بولیوی سزاوار انتخابات آزاد و منصفانه هستند.
مورالس که از ۲۰۰۵ با رایی چشمگیر رییس جمهور بولیوی شد، در انتخابات اخیر نیز برنده اعلام شده بود که منجر به بروز تنشهایی جدی شد تا آنجا که وعده تجدید انتخابات نیز از تنشها نکاست. وی مواضعی ضد آمریکایی داشت و در مواردی نیز علیه صهیونیستها مواضع شفافی اخذ کرده بود و آمریکا برای سقوط او توطئه های مکرری به کار بسته بود.

۱۳۹۸/۸/۲۲

اخبار مرتبط