یك مامور پیشین سیا به 19 سال حبس محكوم شد

دادستانی فدرال ایالات متحده بامداد جمعه از محكومیت یك مامور سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) به جرم تلاش جهت جاسوسی برای دولت چین خبر داد.


به گزارش نما، اخبار بین الملل - یک مامور سابق سیا بعد از اعتراف به برنامه‌ریزی و تلاش جهت جاسوسی برای دولت چین در ماه می، به تحمل 19 سال حبس در زندان فدرال محکوم شد.

«جِری چوانگ شینگ لی» مامور 55 ساله سیا، در سال 2007 از این سازمان جدا شد و به هنگ‌کنگ نقل مکان کرد. سه سال بعد دو مامور اطلاعاتی چینی به او پیشنهاد دادند تا در ازای دریافت 100 هزار دلار و حفاظت مادام‌العمر، اطلاعاتی را از سیا در اختیار پکن قرار دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» دادستانی ایالت ویرجینیا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای درباره حکم حبس این مامور سابق سیا گفت: «به‌جای مسئولیت‌پذیری و حفظ تعهد خود در عدم افشای اطلاعات دفاعی ملی، لی کشور خود را فروخت و برای تبدیل شدن به جاسوس برای یک دولت خارجی توطئه چید. او همچنین به بازرسان دروغ گفت».

دولت چین البته به وعده آن دو مامور امنیتی عمل کرده و صدها هزار دلار را از سال 2010 تا 2013 به حساب شخصی شینگ‌لی واریز کرد.

طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، ماموران اداره تحقیقات فدرال (اف. بی. آی.) بعد از تفتیش محل اقامت لی در هتلی واقع در هاوایی (سال 2012) دفترچه یادداشت‌هایی پیدا کردند که حاوی اطلاعات شدیدا حساس از جمله دارایی‌های سیا، مکان‌های ملاقات‌های عملیاتی و شماره تلفن‌های برخی ماموران این سازمان بود.

پیش از لی نیز یک مامور دیگر سیا، با نام «کوین پاتریک مالوری» توسط هیأت منطقه فدرال در ژوئن 2018 به چند فقره اتهام در توطئه از طریق انتقال اطلاعات دفاعی ملی و کمک به دولت چین و بیان اظهارات غلط به 20 سال حبس محکوم شده بود.

۱۳۹۸/۹/۲

اخبار مرتبط