دور قبلی اصلاح قیمت سوخت با كمترین تنش اجرا شد

وزیر ارشاد دولت دهم گفت: دامنه طرح اصلاح قیمت سوخت كه در دولت نهم اجرا شد گسترده‌تر بود، ولی با كمترین تنش اجرا شد و مردم و خواص جامعه هم نسبت به اجرای آن كاملا آمادگی داشتند.


به گزارش نما، سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به تفاوت عملکرد دولت قبل در زمینه اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت و اجرای این طرح در دولت فعلی، گفت: هدفمندی یارانه‌ها در دولت گذشته با مقدماتی همراه و تمهیدات لازم در این رابطه به‌کار گرفته شد.

اخبار سیاسی- وی افزود: در جریان طرح اصلاح مصرف سوخت در دولت نهم، نمایندگان مجلس از موضوع مطلع بودند و ماه‌ها این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و حتی پیش از اجرای این طرح جلسات متعددی در رسانه‌ها و با مدیران صدا و سیما برگزار شد تا به ابهامات در اجرای این طرح پاسخ داده شود.

حسینی بیان داشت: حتی دولت قبل با رانندگان و کامیون‌داران جلسه برگزار کرد تا این قشر هم در جریان باشند و توجیه شوند که قیمت‌ها به چه دلائلی افزایش پیدا می‌کند و این افزایش قیمت در حد معقول و منطقی است.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حتی قبل از اینکه طرح آغاز شود یارانه سهمیه‌بندی بنزین پرداخت شد و مردم اعتقاد و باور داشتند که این یارانه‌ها می‌تواند امور را جبران کند و مسئله حادی در زندگی آن‌ها به وجود نیاورد.

وی بیان داشت: البته دامنه طرح اصلاح قیمت سوخت که در دولت نهم اجرا شد گسترده بود و اعم از بنزین، گازوئیل، نفت، نفت سفید، آب و تلفن می‌شد ولی با کمترین تنش اجرا شد و مردم و خواص جامعه هم نسبت به اجرای این طرح کاملا آمادگی داشتند.

حسینی با اشاره به ایرادات در نحوه اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در روز‌های اخیر گفت: عمده ایرادات در این زمینه به نحوه اجرای آن بازمی‌گردد. هرچند اصل موضوع اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در جلسه سران قوا تصویب شده است که ما روی آن حرفی نداریم اما مسئله اصلی، نحوه و زمان اجرای این طرح بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ایرادات جدی به نحوه و زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد؛ در وهله اول افکار عمومی نسبت به اجرای این طرح متقاعد و آماده نبودند و حتی تا روز چهارشنبه آقای زنگنه و سخنگوی دولت موضوع اجرای چنین طرحی را رد می‌کردند اما بعد اعلام شد و دیدیم که نمایندگان مجلس در این رابطه اعتراض داشتند، لذا این نشان می‌دهد که نه تنها مردم از اجرای این طرح متقاعد نشدند که خواص جامعه هم آنگونه که باید در جریان این طرح نبودند و این مسئله مشکلاتی را در ادامه کار ایجاد کرد.

حسینی تاکید کرد: به اعتقاد بنده نیاز بود در این طرح ملی و آن هم به این اهمیت، وفاق ملی در کشور ایجاد شود، اما متاسفانه قبل از اجرای طرح دیدیم که رئیس جمهور در سفر به یزد و کرمان علیه نهادهای مختلف کشور موضع گرفت و در سطح کشور تنش ایجاد کرد.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند چرا این طرح باید در این شرایط زمانی اجرا شود و برخی هم عنوان می‌کردند که زیرساخت‌های لازم آماده نبود یعنی سهمیه‌بندی بنزین که در دوران گذشته با کارت سوخت به خوبی انجام می‌شد در این دوران با تصمیم غلط آقای زنگنه کنار گذاشته شد. این مسئله خسارت سنگینی به کشور وارد کرد.

حسینی با بیان اینکه جامع‌نگری در این طرح وجود نداشت، تاکید کرد: بعد از اعلام اجرای طرح و شروع اغتشاشات وزیر نفت عنوان کرد کمیته‌ای تشکیل شده است تا درباره بنزین تاکسی‌های بین شهری و قایق‌های ماهیگیری تعیین تکلیف کند! این مسائل باید پیش‌تر روشن و شفاف می‌شد.

عضو کابینه دولت نهم گفت: قطعا اگر مقام معظم رهبری این فتوّت و جوانمردی را از خود نشان نمی‌دادند و به این مسئله ورود نمی‌کردند و صرفا این کار برعهده دولت قرار می‌گرفت، آشوبی که آغاز شده بود پایان نمی‌یافت و خسارات سنگینی به کشور وارد می‌شد که متاسفانه در حال حاضر هم خسارات زیادی به کشور وارد شده و حتی حواشی این طرح سبب شده است تا گروهک‌های مثل کومله و الاحوازیه در بین مردم مشکل ایجاد کنند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اینکه سخنگوی دولت می‌گوید از دو سال قبل درباره این طرح اقناع صورت گرفته است، واقعیت ندارد و افکار عمومی و خواص از این طرح مطلع نبودند.

۱۳۹۸/۹/۲

اخبار مرتبط