شفاف سازی عضو حماس درباره كمك های ایران

عضو حماس درباره روابط با ایران هم گفت: ایران دهها سال است كه از ما حمایت می‌كند اما هیچ زمانی در قبال این حمایت از ما بهای سیاسی درخواست نكرده است.




به گزارش نما، «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» اعلام کرد، این جنبش فلسطینی به روابط خود با قطر، مصر، ایران، ترکیه و تمام حامیان فلسطین می‌بالد.

اخبار سیاسی- وی در ادامه گفت: روابط ما و (رژیم) اشغالگر، رابطه رویارویی برای دفاع از ملت ماست و صحبت از آتش‌بس طولانی مدت «غیرواقعی» و فقط گمانه‌زنی است. مقاومت و در رأس آن حماس نمی‌تواند بر روی تعهد اسرائیل حساب باز کند و آنچه برای حماس مهم است نهایی شدن قرارداد حقیقی و جدی برای تبادل اسراست.

جمعه (دیروز) برخی منابع محلی از شروع مجدد تماس‌های غیرمستقیم بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در نوار غزه، درباره موضوعات مختلفی از جمله آتش‌بس و تبادل اسرا خبر دادند (جزئیات بیشتر).

الحیه ضمن اعلام اینکه مقاومت فلسطین برای قرارداد تبادل اسرا آماده است اما رژیم صهیونیستی در این موضوع جدی نیست، گفت: اگر دشمن (به آتش‌بس) متعهد نباشد مقاومت آماده پاسخگویی به تجاوزات صهیونیستی است.

وی گفت، اگر جنگی فراگیر علیه رژیم صهیونیستی رخ بدهد تمام قوای مقاومت در منطقه باید در این نبرد شرکت کنند.

الحیه روابط حماس با جنبش جهاد اسلامی فلسطین را عمیق‌تر، محکم‌تر و همراه با تفاهم کامل توصیف کرد و گفت، دین، عقیده و سرزمین عامل پیوند این رابطه است.

این مقام فلسطینی در ادامه اعلام کرد، حماس با درخواست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان برای برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی به صورت جدا از هم موافقت کرده و انتخابات را گامی مثبت می‌داند به همین دلیل تمام موانع را در این مسیر برداشته است تا خیال ابومازن راحت شود.

وی افزود، اگر ابومازن برای برگزاری انتخابات از قطر درخواست کمک مالی کند، قطر با این درخواست موافقت خواهد کرد.

الحیه گفت، قطر هیچی درخواستی درباره آتش‌بس طولانی مدت از مقاومت فلسطین نداشته و روابط حماس با مصر خوب است.

این عضو حماس درباره روابط با ایران هم گفت: ایران دهها سال است که از ما حمایت می‌کند اما هیچ زمانی در قبال این حمایت از ما بهای سیاسی درخواست نکرده است.

وی در پایان گفت، در سفرش به لبنان چندین دیدار با مقامات حزب‌الله داشته است.

حماس در مناسبت‌های مختلف قدردانی خود از حمایت‌های ایران را اعلام کرده است. در آبان ماه گذشته «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه طی اظهاراتی گفت: «ایران به ما کمک‌های مالی و تسلیحاتی کرده و تجربیاتش را در اختیار ما گذاشته است، اما برادران عرب ما از ارائه هرگونه کمکی به ما دریغ کرده‌اند».

وی تصریح کرد، کشورهای عربی در منطقه درهای خود را به روی مردم غزه بسته‌اند و گفتند که اگر بخواهند به غزه کمک کنند، ابتدا باید با آمریکا گفت‌وگو کنند.


۱۳۹۸/۹/۹

اخبار مرتبط