توافق كردها و مسكو بر سر استقرار نیروهای روسیه در سوریه

فرمانده نیروهای "سوریه دموكراتیك" (قسد) اعلام كرد: با مسكو بر سر استقرار نیروهای روس در سه شهرك در شمال شرق سوریه توافق كردیم.




به گزارش نما، مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای "سوریه دموکراتیک" در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت، نیروهای "سوریه دموکراتیک" شامگاه یکشنبه میزبان الکساندر چایکو، فرمانده نیروهای روس مستقر در سوریه بودند و این نشست "بسیار مفید" بود.

اخبار بین‌الملل- عبدی در ادامه افزود: به خاطر امنیت و ثبات منطقه با چایکو بر سر استقرار نیروهای روس در شهرک‌های "عامودة"، "تل تمر" و " عین عیسی " توافق کردیم و به دنبال تلاش‌های بیشتر در راستای منافع مشترک هستیم. این اظهارات عبدی عقب‌نشینی از اظهارات قبلی‌اش محسوب می‌شود. وی یک روز قبل از این دیدار اخبار منتشر شده درباره تحویل دو شهرک تل تمر و عین عیسی در شمال شرق سوریه به نظام سوریه و نیروهای روسیه را تکذیب کرده بود.

وی در مصاحبه با شبکه العربیه گفته بود، دو شهرک تل تمر و عین عیسی تحت کنترل نیروهای کرد بوده و تحت کنترل این نیروها باقی خواهند ماند.

روسیه به تلاش خود برای کاهش تنش در شمال شرق سوریه در سایه آغاز عملیات نظامی ترکیه موسوم به"چشمه صلح" ادامه می‌دهد.

ترکیه نهم اکتبر عملیاتی تحت عنوان " چشمه صلح " را در سوریه علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) به راه انداخت که این عملیات با محکومیت بین‌المللی مواجه شد. پیش از آغاز این عملیات، آمریکا از خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه خبر داد که چراغ سبزی برای آغاز عملیات ترکیه به حساب می‌آمد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهوری ترکیه روز ۲۲ اکتبر در شهر سوچی تفاهم‌نامه‌ای در ۱۰ بند برای اقدام مشترک در راستای بهبود شرایط در شمال شرق سوریه، از جمله ملزم ساختن شبه‌نظامیان کُرد به عقب نشینی از یک به اصطلاح منطقه امن در اطراف مرز این کشور امضا کردند.


۱۳۹۸/۹/۱۱

اخبار مرتبط