«سینماحقیقت» كلید خورد/آغاز یك شگفتانه

آیین افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور جمعی از مستندسازان و علاقه‌مندان سینمای مستند در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.



به گزارش نما، مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی « سینماحقیقت » صبح امروز ۱۸ آذرماه در سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

اخبار فرهنگ و هنر - در ابتدای این مراسم که اجرایش را منصور ضابطیان بر عهده داشت، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر این جشنواره روی صحنه آمد و گفت: قرار نیست یک مراسم افتتاحیه در شکل‌های خاص خودش داشته باشیم. سابق بر این هم این جشنواره مراسم افتتاحیه نداشته است. همانطور که بنیان سینمای مستند، ساده و بی‌پیرایه است این جشنواره هم افتتاحیه چندانی ندارد.

وی ادامه داد: خیلی مفتخرم که خانواده سینمای مستند چه در مرکز گسترش و چه به‌عنوان دبیر جشنواره، پذیرای من هستند. این جشنواره دوازده دوره خود را سپری کرده و از دبیران گذشته این جشنواره تشکر می‌کنم. فکر می‌کنم با ثبات دبیری و انسجام، شاهد یک جشنواره خوب و متفاوت هستیم. این جشنواره جایگاه ویژه و متمایزی دارد در این دوره مسیر متفاوتی را آغاز کرده‌ایم. هر چند چرخ را دوباره اختراع نمی‌کنیم بلکه مسیر جدیدی را آغاز کرده‌ایم که کمی متفاوت است.

حمیدی‌مقدم افزود: ماجرا در استانداردسازی ورود به سالن‌ها بود که در هر جشنواره جهانی وجود دارد با توجه به گسترش روزافزون مخاطبان جشنواره، از امسال کارت‌های هویت‌دار صادر کرده‌ایم تا با رزرو بلیت رایگان، فیلم‌ها دیده شوند. اختصاص بخشی از سالن برای کسانی که دوست دارند بلیت‌ها را بخرند و به تماشای فیلم‌ها بنشینند از جمله تفاوت‌های این دوره است. گسترش مخاطبان ما در شهرستان‌ها هم اتفاق مبارکی است.

وی افزود: امسال سال خوبی برای سینمای مستند است. برای مثال یک مستند، سینمای ما را در اسکار نمایندگی می‌کند و این یک حرکت پیشرو است. دریافت سه جایزه مهم از معتبرترین جشنواره مستند جهان یعنی «ایدفا» اتفاق مبارک دیگر این حوزه بود. همه این‌ها این نوید را می‌دهد که سینمای مستند در مسیر حرکت رو به رشدی قرار دارد. تأثیرگذاری سینمایی دارد و با توجه به محتوای خود، با سینمای جهان تعامل می‌کند.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: امیدوارم این رشد و نجابت و این پویایی در سینماگران مستند ما پابرجا باشد. سینماحقیقت یک دریچه پویا در همه حوزه‌هاست‌. بخش‌های متنوعی را در جشنواره تدارک دیده‌ایم. تعامل با مهمانان خارجی داریم، هرچند در شرایط فعلی این کار سخت است، اما با تلاش همکارانم این مهمانان تشریف آورند و قرار است همه بخش‌ها به صورت پویا برگزار شود.

وی افزود: ما اصل مهمی داریم که تکیه بر سندنگاری برای مستند دارد. یک شگفتانه اتفاق افتاده است. شاید از «باد صبا» بارها شنیده‌ایم که صدای سحرانگیز منوچهر انور بر روی آن وجود دارد. راش‌ها و پلان‌های دیده نشده از این فیلم، به دست آمده که با تلاش لادن طاهری مدیر فیلم‌خانه ملی قرار است، این هدیه داده شود. امیدوارم جشنواره خوبی را شاهد باشیم و میزبان خوبی برای شما باشیم. قطعا با شرایط جدید مشکلاتی داریم ولی ناگزیریم این مسیر را طی کنیم.

در ادامه حسین ترابی، محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، احمد ضابطی‌جهرمی و منوچهر انور روی صحنه آمدند.

در این بخش منوچهر انور گفت: کارگردان باد صبا دچار مصیبت‌های زیادی شده بود. اینجا آمده و گفته بود می‌خواهم نریشن انگلیسی داشته باشم. گفته بودند ما کسی را داریم که می‌تواند این کار را انجام دهد. او پیش دوست مشترکی می‌رود که استاد نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا بود و من به او معرفی شدم. او بعد از دیدن یکی از فیلم‌های من، با من احساس نزدیکی کرد.

این هنرمند پیشکسوت ادامه داد: لاموریس هنرمند بزرگی بود و اصرار داشت در گویندگی انگلیسی، کار دراماتیک شود. سپس فیلم را به زبان فارسی ترجمه کردیم. من این راش‌هایی که امروز می‌خواهیم ببینیم، پیش از این ندیده بودم و خیلی هیجان دارم. چیزی به نام عشق که اگر در فرهنگ ما معنی داشته باشد به من انرژی می‌دهد.

سپس انور با گفتن جمله «خانم‌ها، آقایان سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت آغاز می‌شود» این جشنواره را افتتاح کرد. او پس از بیان این جمله گفت: با این جمله به ۶۰ سال پیش رفتم!

۱۳۹۸/۹/۱۸

اخبار مرتبط