مادامی كه ترامپ قابل ‎اعتماد نباشد، نمی‌توان به میانجی‌گری ژاپن امید داشت

پارلمانی ایران و ژاپن با یادآوری تلاش چندین باره ژاپن برای كاهش تنش‌ها بین ایران و آمریكا گفت: مادامی كه آمریكا خلاف اصول حاكم بر روابط بین الملل حركت كند نمی توان به تلاش كشوری مثل ژاپن برای میانجیگری بین ایران و آمریكا امید داشت.


به گزارش نما، کمال دهقانی فیروزآبادی درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به ژاپن با تاکید بر روابط دیرینه و دو جانبه دو کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران روابط خود با سایر کشورها را هم در سطح دو جانبه و هم چندجانبه پیگیری می کند که در حوزه روابط دو جانبه، ایران با ژاپن همکاری‌های دیرینه داشته که ظرفیت ارتقا آن در آینده همچنان وجود دارد.

اخبار سیاسی- نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری تلاش ژاپن برای کاهش تنش ها تاکید کرد: ژاپن چندین بار تلاش کرده تا از منظر خود در حوزه دیپلماسی تنش‌های موجود بین ایران و غرب را کاهش دهد، در همین راستا ژاپنی‌ها در جریان سفر آقای روحانی به ژاپن هم ایده‌ها و نظراتی خواهند داشت که رئیس‌جمهور کشورمان می‌تواند آنها را بشنود ضمن اینکه این سفر فرصت مغتنمی است که آقای روحانی دیدگاه های اصولی و منطقی ایران را در عرصه روابط بین الملل و روابط دو جانبه با سایر کشورهای دنیا مطرح کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم وضعیت ایران در عرصه بین المللی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین و مقررات و همچنین متعهد بودن به موافقت‌نامه‌های بین‌المللی جایگاه قابل دفاعی در فضای بین‌المللی دارد این در حالی است که آمریکا با نقض عهد و خروج از برجام اثبات کرد که حتی به ابتدایی ترین اصول حاکم بر روابط بین الملل پایبند نیست.

دهقانی با تاکید بر اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به چند جانبه گرایی در عرصه روابط بین الملل تصریح کرد: واقع امر این است که کشورهایی همچون ژاپن، آلمان، هند، چین، برزیل با داشتن نگاه چندجانبه گرایی در عرصه روابط بین الملل ظرفیت هایی دارند که می توان از آن بهره گرفت.

وی درباره احتمال میانجی‌گری ژاپن بین ایران و آمریکا با یادآوری سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، افزود: ابتدا ژاپنی‌ها پیامی را از سوی ترامپ برای ایران آوردند که مقام معظم رهبری هم با تیزبینی و بسیار دقیق پاسخ دادند که ما پیامی برای آنها نداریم زیرا آنها اشتباهاتی داشتند که باید آنها را اصلاح کنند.

دهقانی با تاکید بر اینکه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل باید فعال باشد تاکید کرد: واقع امر آن است که ایران دست برتر داشته این در حالی است که توپ به دلیل نقض عهد در زمین آمریکا و اروپا است در چنین شرایطی میدان برای فعالیت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باز است ولی اینکه نتیجه ای از این دیدارها حاصل شود چندان نمی توان به آن امید بست.

عضو گروه دوستی- پارلمانی ایران و ژاپن تاکید کرد: مادامی که ترامپ فردی غیرقابل اعتماد نه تنها برای ایران بلکه برای دنیا بوده و در مسیر سیاست های غیرمنطقی و خلاف اصول حاکم بر روابط بین الملل حرکت کند نمی توان به تلاش کشوری مثل ژاپن برای میانجیگری بین ایران و آمریکا امید داشت.

۱۳۹۸/۹/۲۵

اخبار مرتبط