تحقق "برگزیت سخت" آتش زیر خاكستر را در انگلیس روشن می كند

كارشناس مسائل اروپا گفت: برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا، آتش خشم رای دهندگان انگلیسی را شعله ور می سازد.


به گزارش نما، حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا درباره پیروزی حزب محافظه کار انگلیس و پیامد‌های داخلی و بین المللی آن، گفت: پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات سراسری اخیر انگلیس مسلما دارای یک سری پیامد‌های درون اروپایی، پیامدهای داخلی برای انگلیس و پیامد‌ها برای دیگر بازیگران حوزه روابط بین الملل است.

اخبار سیاسی- او افزود: آنطور که مسلم است در حوزه داخلی انگلیس هنوز بازی بر سر برگزیت تمام نشده و با اینکه بوریس جانسون پیروز انتخابات پیروز بوده و اعلام کرد که با اتحادیه اروپا توافقی بر سر برگزیت انجام داده است و این اقدام او به پشتوانه پارلمان و مجلس عوام اجرایی می شود، اما نباید فراموش کرد که هنوز تا ۳۱ ماه ژانویه، زمان اعلام تصمیم نهایی انگلیس و پارلمان این کشور بر سر برگزیت زمان باقیست.

تحقق " برگزیت سخت" و شعله ور شدن آتش زیر خاکستر

غفاری تصریح کرد: در حقیقت افرادی مانند رئیس جمهوری آمریکا می خواهند جانسون را وادار کنند تا به عدم توافق با اتحادیه اروپا بدهد، چنین امری "برگزیت سخت" نامیده می‌شود. حال آنکه بسیاری از شهروندان انگلیسی یکی از دلایلی که به جانسون رای داده اند، قصد او برای اجرای نرم برگزیت بوده است.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد:برگزیت نرم مبتنی بر توافق با اتحادیه اروپاست پس در اینجا یک اختلاف دیدگاه وجود دارد. اختلاف نظری که از یک طرف ترامپ و اعضای کاخ سفید سعی می‌کنند تا آن را به جانسون القا کنند و تفاوت دیدگاهی که خود نخست وزیر انگلیس پیش از آن تصمیم گرفته و بر مبنای آن رای آورده است.

او افزود: اگر برگزیت سخت تحقق یابد و در نهایت جانسون تسلیم درخواست‌های ترامپ شود، در این صورت عملا بسیاری از کسانی که به جانسون رای داد‌اند به نیرو‌های مخالف سیاسی و اجتماعی او تبدیل خواهند شد، چراکه معتقدند جانسون به رای آن‌ها خیانت کرده است و همین موضوع مولد آشوب‌ها و آسیب‌هایی در فضای داخلی انگلیس خواهد شد.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: اگر برگزیت نرم تحقق یابد و انگلیس بخواهد همراه با توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، در آن زمان این توافقی که صورت گرفته مورد انتقاد ۴ جریان در داخل لندن قرار می‌گیرد؛ یعنی حزب کارگر، حزب لیبرال دموکرات، ملی گرایان استکاتلند و ملی گرایان افراطی که موسوم به حزب برگزیت هستند و آن‌ها هم مانند ترامپ خواستار برگزیت سخت هستند. در نتیجه همه این جریان ها درمقابل جانسون قرار خواهند گرفت.

بازگشایی گره برگزیت با پیروزی جانسون یک خیال باطل است

او افزود: از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که اگر برگزیت نرم اجرایی شود، در حوزه اقتصادی و سیاسی انگلیس تبعاتی مانند کاهش میزان رشد اقتصادی، کوچک شدن اقتصاد این کشور و وابستگی اقتصادی انگلیس و اتحادیه اروپا حداقل تا ۵ سال ادامه پیدا خواهد کرد، بنابراین اینکه ما در محاسبات خود عنوان کنیم که با پیروزی جانسون در انتخابات گره برگزیت باز شده و شاهد ایجاد یک آرامش نسبی در انگلیس خواهیم بود، یک خیال باطل است.

غفاری تصریح کرد: هریک از تصمیم‌هایی که دولت انگلیس مبنی بر برگزیت سخت یا نرم بگیرد، عواقب و تبعاتی به همراه دارد که می‌تواند دولت جانسون را با چالش مواجه کند. تنها خصلت و خاصیتی که انتخابات اخیر سراسری انگلیس داشت، این بود که گزینه‌ای که حزب کارگر و لیبرال دموکرات بر آن اصرار داشتند، یعنی برگزاری همه پرسی دوباره، از معادلات حذف شده و رفراندوم دوباره‌ای در انگلیس بر سر برگزیت انجام نمی شود.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: مسئله دیگر هم در خصوص بحث اسکاتلند است که در حاضر با وجود حدود ۴۹ کرسی که حزب ملی گرایای اسکاتلند در مجلس عوام کسب کرده،به این سمت می رود که همه پرسی دوباره استقلال از انگلیس را برگزار کند. جانسون اعلام کرده که در مقابل برگزاری این همه پرسی مقاومت می‌کند، اما تردید وجود دارد که این مقاومت تا چه اندازه‌ای بتواند موثر باشد و مانع از برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند شود.

عدم تمایل اسکاتلندی‌ها برای ماندن در بریتانیا

او افزود: نظر سنجی‌ها و شرایط موجود نشان می‌دهد که با وجود تحقق برگزیت (چه سخت و چه نرم) اسکاتلندی‌ها دیگر تمایلی نسبت به ماندن در انگلیس ندارند و می‌خواهند کشوری مستقل باشند تا بتوانند در اتحادیه اروپا عضویت داشته باشند.

غفاری با بیان اینکه کشور‌های اروپایی از پیروزی جانسون در انگلیس استقبال کرد‌ه‌اند، اظهار کرد: استقبال اتحادیه اروپایی کاملا محتاطانه بوده است چراکه آن‌ها هم نمی‌دانند آیا جانسون در نهایت برگزیت نرم را مد نظر قرار می‌دهد یا برگزیت سخت را، یعنی هنوز در این خصوص یک درک و تلقی روشن و شفافی ندارند.

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به مناسبات دولت انگلیس با آمریکا، تاکید کرد: مسلما روابط لندن با واشنگتن بر سر مناسبات این کشور با تهران هم تاثیر گذار است، در واقع مانند دولت ترزا می‌ و دولت قبل آن دیوید کامرون ما شاهد هم پیمانی ایالات متحده آمریکا و انگلیس در تقابل با جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

لزوم سیاستگذاری های جدید دستگاه دیپلماسی ایران در قبال دولت جانسون

او ادامه داد: سیاست کلان انگلیس در بسیاری از تصمیم گیری‌ها و رویکرد‌ها تابعی از ایالات متحده آمریکا در قبال ایران است و این موضوع در دولت جانسون هم ادامه پیدا خواهد کرد و همین موضوع دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی کشور ما را ملزم می‌کند که در مقابل دولت جانسون رویکردی محتاطانه و گارد بسته‌ای داشته باشند.

غفاری تاکید کرد: در تصمیم گیری‌هایی مانند برجام و نحوه تعامل با جمهوری اسلامی ایران، قطعا انگلیس دوباره هم تابع ایالات متحده آمریکا خواهد بود و در اصل معادله تغییری به وجود نخواهد آمد، همچنین در حوزه سیاست‌های منطقه‌ای که به کشور ما ربط پیدا می‌کند مانند بحث نا امن سازی منطقه غرب آسیا از طریق باز تولید تروریسم تکفیری و یا اینکه در ایجاد بحران‌های مزمن و دامنه دار در کشور‌های مانند عراق شاهد خواهیم بود که انگلیس کماکان به توطئه‌های خود ادامه خواهد داد و در این موضع در کنار ایالات متحده آمریکا قرار خواهد گرفت.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: ماهیت انگلیس هیچ تغییری نکرده و رویکرد سلبی و خطرناک آن در منطقه، تقابل با آرامش و امنیت منطقه هرگز تغییر نکرده و همین موضوع باید ما را بر این اصل استوار کند تا اولا رصد هوشمندانه‌ای از رفتار‌های دولت انگلیس داشته باشیم و هیچگاه نسبت به وعده‌هایی که احتمالا جانسون به عنوان وعده‌های خوش بینانه به کشورمان می دهد، تسلیم نشویم. همچنین این محاسبه را در نظر بگیریم که کماکان لندن تابعی از بازی واشنگتن در نظام بین الملل است. به عبارت دیگر بر اساس همان سنت قدیمی که چرچیل بنا نهاد و عملا در طول دهه‌های اخیر هم دو حزب کارگر و محافظه کار که جریان قدرت در بین آن‌ها تقسیم شده نسبت به این قضیه پایبند بوده‌اند.

در انتخابات عمومی دیروز انگلیس ، حزب محافظه کار بریتانیا توانست اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را به دست آورد، بوریس جانسون که رهبری محافظه کاران در پیروزی تاریخی این حزب برعهده داشت، گفته است که شب و روز کار خواهد کرد تا بتواند پاسخگوی اعتماد رای دهندگان باشد. او در نطق پیروزی‌اش گفت که «ما این کار را انجام دادیم» و این طلوعی جدید برای کشور بود، اشاره‌ای به سخنان تونی بلر زمانی که در سال ۱۹۹۷ در انتخابات به پیروزی رسید.جانسون همچنین گفته که دیگر برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اما و اگری وجود ندارد.

۱۳۹۸/۹/۲۵

اخبار مرتبط