تولید خودرو به روزی 4 هزار دستگاه رسیده است

عکس خبري -توليد خودرو به روزي 4 هزار دستگاه رسيده است

وزیر صنعت در جمع تعاون‌گران اعلام كرد: تولید خودرو در كشور ما از روزی هزار دستگاه الان به روزی 4 هزار خودرو افزایش یافته است.

به گزارش نما ،رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت امروز با معاونان خود در جمع اعضای اتاق تعاون ایران حاضر شده و راه‌های استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای رونق تولید و صادرات را مورد بررسی قرار داد.

وزیر صنعت در این جلسه اعلام کرد: برخی تولید کنندگان سال‌های قبل که دلار حدود 3200تومان بود می‌گفتند، اگر قیمت دلار 5 تا 6 هزار تومان شود، دنیا را می‌گیریم. اکنون دلار به 12 تا 13 هزار تومان رسیده اما سؤال این است که چه کرده‌اید؟

وی افزود: در برخی کالاها که بیش از 70 درصد وابسته به واردات است این وابستگی بالاست، اما در صنایع دستی حداکثر 30 درصد تحت تاثیر دلار و واردات است. مابقی کار دست و هنر انسان و ارزش افزوده هنر است. در حالی که صادرات صنایع دستی و فرش هم تغییری نکرده است.

رحمانی گفت:‌ اول باید خودمان را باور کنیم و از توان بخش خصوصی و تعاونی استفاده کنیم.

به گفته وزیر صنعت در 9ماه امسال صادرات افزایش یافته، پارسال در این مدت 87 میلیون تن کالا صادر شده بود، امسال این رقم به 103 میلیون تن رسید که حاکی از 19 درصد رشد است و در حالی که می‌توانستیم خیلی بیش از این صادرات انجام دهیم.

رحمانی با بیان اینکه نباید دولت و بخش خصوصی همدیگر را متهم کنند، گفت: مگر دلسوزی بخش تعاون از دولت کمتر است؟ میلیون‌ها نفر عضو شبکه تعاونی‌های کشور هستند. باید در زمینه صادرات توجیه‌پذیری را افزایش دهیم و در واردات کاری کنیم که کالای وارداتی توجیه نداشته باشد.

* بازار چین قابلیت جذب همه فرشهای تولید ایران را دارد

وی با بیان اینکه در نمایشگاه واردات چین غرفه بزرگی برای ایران اختصاص داده بودند، گفت: آنجا به من گفتند چین بازار بزرگی است که اگر درست عمل کنیم، حتی یک فرش ایرانی در انبارها نمی‌ماند و آن قدر تقاضا وجود دارد که حتی اگر مردم ایران فرش‌های خود را بفروشند، در چین 10 برابر قیمت آن خریدار وجود دارد.

وزیر صنعت گفت: در چین مجتمع عظیمی وجود دارد که غرفه‌ای را به یک سوم قیمت به ایرانی‌ها اختصاص می‌دهیم و شما صنایع دستی و فرش را برای فروش در معرض دید چینی‌ها قرار دهید.

* رشد 10 درصدی تولید صنعت و کشاورزی در سال جاری

رحمانی این را هم گفت: در 9ماهه امسال در دو سوم محصولات منتخب مانند مس، فولاد، تولید ایران افزایش یافته، پارسال رشد صنعت منفی 9 و نیم درصد بود. امسال تا آخر شهریور این رقم رشد 4 دهم درصد مثبت شده، یعنی حدود 10 درصد نسبت به پارسال رشد کرده است. در کشاورزی پارسال رشد منهای 3 درصد بود. امسال رشد مثبت 6 درصد شده که آن هم حدود 10 درصد رشد دارد. بنابراین می‌توانیم هنوز رشد صنعت و کشاورزی داشته باشیم.

* رشد منفی ساختمان و نفت

وی با بیان اینکه در گروه صنعت و معدن علاوه بر نفت، صنعت ساختمان هم وجود دارد،‌گفت: اکثر رشد منفی به خاطر رکود ساخت و ساز و کاهش صادرات نفت است اما در خود صنعت و ساخت صنعتی رشد کم نظیری بوده است. در 9 ماهه امسال اکثر محصولات مانند فولاد، مس، روغن نباتی، سیمان، کاشی و سرامیک، رشد مثبتی داشته است. البته در خودرو رشد منفی بود.

وزیر صنعت گفت: قبلا که من به وزارت صنعت آمدم روزی هزار خودرو تولید می‌شد الان به روزی 4 هزار خودرو رسیده اما هنوز جای رشد دارد و ظرفیت خالی زیاد است. در کاشی و سرامیک هم گرچه تولید داخلی رشد دارد، اما باز ظرفیت خالی فراوان است و تولید کاشی و سرامیک می‌تواند دو برابر شود.

رحمانی با اشاره به اینکه کشور همسایه ما پاکستان سالانه 100 میلیون متر مربع مصرف کاشی دارد که فقط 20 میلیون متر مربع آن تولید و 80 میلیون متر وارد می‌کند که از این رقم فقط 8 میلیون متر مربع کاشی از ایران به پاکستان صادر می‌شود. در حالی که می‌توانیم صنعت کاشی و سرامیک ایران صادرات بیشتری انجام دهد و اکنون به اتحادیه اوراسیا ملحق شده‌ایم که این بازار هم جای کار دارد.

وی همچنین گفت: بخش تعاون باید خودش وارد کار شود و فقط منتظر بودجه دولتی و یا رایزنان فرهنگی نشود. مثلا بودجه رایزنان فرهنگی کفایت نمی‌کند. باید خود اتاق تعاون نمایندگانی برای بازاریابی محصولات به کشورهای هدف بفرستد.

وزیر صنعت همچنین با اشاره به شرکت در نمایشگاه واردات چین گفت: چین سالانه دو هزار میلیارد دلار واردات و 2500 میلیارد دلار صادرات دارد و در نمایشگاه واردات چین گفته شد اگر از 2 هزار میلیارد دلار بتوانیم سهمی بگیریم می‌توان صادرات غیرنفتی را رونق داد. در ایران زمینه وجود دارد و می‌توانیم ظرفیت هم ایجاد کنیم.

رحمانی با اشاره به یاد سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: یادمان نرود آن سردار از کجا به کجا می‌رفت. صد بار در معرض شهادت قرار گرفت. هر ماه دو بار بیشتر نمی‌توانست به خانه برود. ما هم باید در زمینه اقتصاد کارهای جهادی این چنینی انجام دهیم.

* صادرات مرزنشین‌ها را به اتاق تعاون بدهید

به گفته وی اتاق تعاون می‌تواند با معاونت‌های وزارت صنعت ارتباط برقرار کند و من در جلسه سران قوا اینها را پیشنهاد می‌دهم که بخشی از امور صادرات را مانند صادرات از طریق تعاونی‌های مرزنشینی را در اختیار اتاق تعاون قرار دهیم.

وزیر صنعت گفت:‌ ما بیشترین صادرات را به عراق داریم، در حالی که فقط آنجا یک رایزن بازرگانی داریم. در حالی که در اربیل، سلیمانیه، کربلا، نجف و بصره باید رایزن داشته باشیم.

* تنوع روش تامین مالی

رحمانی همچنین گفت:‌در بخش نقدینگی مشکل ما و شما تعاونی‌ها یکی است. امسال در نقدینگی مشکل داریم. من هم از بانک‌ها پیگیری می‌کنم و هم سراغ شیوه‌های جدید تامین مالی یعنی از طریق بازار سرمایه، اوراق خزانه اسلامی، صندوق‌ها و تعاونی‌ها را بررسی می‌کنیم و اگر بخش تعاون خواست دو سه هفته دیگر می‌توانیم جلسه‌ای بگذاریم.

وی همچنین در مورد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در وزارت صنعت، معاون فناوری و صندوق حمایت از دانش‌بنیان‌ها را داریم و به جد از آنها حمایت می‌کنیم. در هر نمایشگاه دو پیوست یکی ساخت داخل و دیگری حضور شرکت‌های بنیان را قرار داده‌ایم.

وزیر صنعت در 5 رویکرد اقتصاد مقاومتی گفت: دانش‌بنیان، مردمی‌بودن، عدالت محور، درونزایی و برونگرایی5 راهبرد اقتصاد مقاومتی هستند که شرکت‌های تعاونی مصداق عینی آن است.

رحمانی همچنین خواستار رابطه منسجم بین بخش تعاون و وزارت صنعت شد. همان گونه که سال گذشته برای توزیع گوشت قرمز و لاستیک خودرو از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شد.

* اختیار تعاونی مرز نشینان را به اتاق تعاون می‌دهیم

وی گفت: ما منعی نداریم که همه کارهای تعاونی‌های مرزنشینان را اتاق تعاون مسئولیتش را بپذیرد و اگر از نظر قانون مشکلی ندارد این کار انجام شود و اگر مغایرت داشت، مشکل قانون را برطرف کنیم و بحث تعاونی‌های مرزنشین را به اتاق تعاونی واگذار کنیم.

منبع :فارس

۱۳۹۸/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط