انتقاد وزیرخارجه آلمان از سیاست‌های آمریكا درقبال ایران

وزیر امورخارجه آلمان با انتقاد از سیاست آمریكا درقبال ایران گفت كه تروئیكای اروپا خواهان بهبود شرایط از طریق مذاكره با ایران است.


به گزارش نما، هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان روز یک‌شنبه (امروز) در گفت‌وگو با روزنامه بیلد آم زونتاگ به انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران پرداخت.

اخبار سیاسی- ماس اظهار داشت: ما نباید تصور کنیم که تغییر نظام در ایران با فشار خارجی به صورت خودکار منجر به بهبود وضعیت می‌شود. در موارد دیگری ازجمله در عراق، چنین رویه‌ای به شکل بدی پیش رفته است.

وی در ادامه تاکید کرد که تهدیدات محض و اقدامات نظامی همراه با تهدید رفتار ایران را تغییر نداده است.

وزیر امورخارجه آلمان همچنین گفت که برای بهبود شرایط نباید باب مذاکره (با ایران) را بست. باید با ایران گفت‌وگو کرد و خواستار رعایت حقوق بشر شد. فقط تهدید و فشار نظامی هم به هر حال نتیجه‌بخش نبوده است. ما نمی‌خواهیم شاهد بحرانی فراگیر در خاورمیانه و پیرامون آن باشیم.

هایکو ماس خاطر نشان کرد که مذاکره راه‌حل بهبود شرایط در ایران و ارتقای استراتژی اروپا درقبال ایران است.

وی با دفاع از نقش اروپا در این میان افزود: اتحادیه اروپا به جای تشدید بحران راه دیپلماسی را ادامه می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان در ادامه با تکیه بر ادعای بی‌اساس غرب و آمریکا در گذشته در رابطه با برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: اگر آن توافق ( برجام ) نبود، ایران شاید اکنون بمب هسته‌ای داشت. ما می‌بایست مانع از این اتفاق شویم.

ماس تصریح کرد که اگرچه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و کارزار فشار حداکثری بر ایران را دنبال می‌کند، آلمان، انگلیس و فرانسه خواهان حصول پیشرفت در رابطه با برجام از طریق مذاکره هستند تا توافق را برای جلوگیری از احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حفظ کنند.

وی که کشورش به هیچ یک از تعهدات خود بعد از خروج آمریکا از برجام عمل نکرده، از ایران خواست تا هرچه سریعتر به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد.

وزیر امورخارجه آلمان گفت که غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا باید پایان یابد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم برای نظارت دقیق بر این موضوع باید همچنان به همه تأسیسات در ایران دسترسی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع برخی اعتراضات در ایران پرداخت و در اظهاراتی مداخله‌جویانه از نحوه برخورد نیروهای انتظامی با معترضان انتقاد کرد و آن را غیر قابل قبول خواند.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد و تعهدات خود در توافق را زیر پا گذاشت. واشنگتن سپس تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را بازگرداند و همچنین اعلام کرده که با سیاست موسوم به "فشار حداکثری" در پی تغییر سیاست‌های ایران در منطقه است.

ایران نیز یک سال پس از خروج آمریکا اعلام کرد که طبق متن برجام در واکنش به عدم پایبندی دیگر طرف‌ها به تعهدات خود در توافق، به صورت گام به گام از اجرای تعهدات خود خواهد کاست. تهران به تازگی و پس از به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی در نتیجه اقدام جنایت‌کارانه آمریکا، پنجمین و آخرین گام کاهش تعهدات برجامی‌اش را به‌طور رسمی اجرایی کرد.

۱۳۹۸/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط