اردوغان: ستیزه‌جویی‌های حفتر باید پایان یابد تا آتش بس لیبی اجرایی شود

رئیس‌جمهور تركیه در گفت‌وگو با همتای روسی خود در حاشیه كنفرانس برلین، بر لزوم پایان ستیزه‌جویی‌های نیرو‌های شرق لیبی برای رسیدن به آتش‌بس پایدار در این كشور تاكید كرد.


به گزارش نما، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت کنفرانس برلین باید ضامن آتش‌بس در لیبی و یافتن راهکار سیاسی برای آرامش در این کشور باشد.

اخبار بین الملل- اردوغان طی دیدار با « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه کنفرانس برلین، توضیح داد: «باید اطمینان حاصل شود که آتش‌بس و بازگشت به راهکار سیاسی جهت دستیابی به صلح و آرامش در لیبی، در کنفرانس برلین مورد توافق قرار بگیرد».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی در ادامه اظهار داشت: «رویکرد ستیزه‌جویانه [خلیفه] حفتر (سرکرده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی)‌ باید پایان یابد تا مرحله فرایند سیاسی و [یافتن] راه‌حل اجرایی شود».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین افزود که اقدامات مشترک این کشور به همراه روسیه در لیبی، منجر به آرامش نسبی در عرصه میدانی شده اما ثمره این اقدامات باید کنفرانس لیبی داده شود.

پوتین نیز به نوبه خود ضمن تقدیر از روابط دوجانبه خوب ترکیه و روسیه، گفت: «ما حقیقتاً همکاری بسیار مؤثری در حوزه‌های بین‌المللی فراوانی داریم، مخصوصا مسائل منطقه‌ای. منظور من سوریه، مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و البته بحران لیبی است».

روز گذشته سران کشورهای آلمان، فرانسه، روسیه و ترکیه به همراه نمایندگانی از آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در برلین گردهم آمدند و طی نشستی به بررسی راهکارهای پایان دادن به بحران نبود دولت در لیبی و برقراری آتش‌بس جهت توقف نبردهای مسلحانه چندین ساله صحبت کردند.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس است که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته‌ و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی از جمله روسیه حمایت می‌شود.

۱۳۹۸/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط