تقلای واشنگتن برای دور زدن طرح اخراج نیروهای آمریكایی از عراق

از زمان تصویب قانون اخراج نیروهای تروریست آمریكایی از خاك عراق در پارلمان این كشور، تلاش‌های خصمانه واشنگتن برای دور زدن قانون مذكور كلید خورده است.


به گزارش نما، حدود دو هفته از تصویب طرح اخراج نیروهای تروریست آمریکایی از عراق توسط نمایندگان پارلمان این کشور می‌گذرد؛ این درحالی است که آمریکایی‌ها علیرغم هشدارهای مختلف مقامات بغداد، با اتخاذ سیاستی قلدرمآبانه تلاش می‌کنند در عراق باقی بمانند.

اخبار بین الملل- در جلسه حدود دو هفته پیش بود که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان پارلمان عراق طرح خروج نیروهای بیگانه و در رأس آنها آمریکایی‌ها از خاک این کشور را تصویب کردند. حتی «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در جلسه رأی گیری نمایندگان حاضر شد و سخنانی را مطرح کرد.

درهمین راستا، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در جلسه رأی‌گیری پارلمان این کشور برای تصویب طرح اخراج نیروهای خارجی از کشورش، خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت: «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند». این سخنان نخست وزیر فعلی عراق در خصوص لزوم خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور در جلسه پارلمان نشان داد که عزم دولت بغداد برای اخراج تروریست‌های آمریکایی، جزم است

اما در این میان، به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا همچنان به انحاء مختلف تلاش می‌کند تا نیروهای خود را در خاک عراق ابقاء سازد. آمریکایی‌ها تاکنون به حربه‌های مختلفی برای تحقق این هدف شوم خود متوسل شده اند. ازجمله این حربه‌ها می‌توان به ادعای واهی آنها مبنی بر غیرقانونی بودن مصوبه پارلمان عراق اشاره کرد.

در همین ارتباط، مقامات آمریکایی مدعی شدند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان پارلمان عراق، رأی گیری در پارلمان در خصوص خروج نیروهای بیگانه اساساً فاقد قانون بوده است! این ادعای واهی درحالی است که طبق قانون اساسی عراق نشست‌های پارلمان پس از حضور نیمی از اعضا به اضافه یک نفر در جلسه، حالت قانونی پیدا می‌کند؛ اتفاقی که از قضاء در جریان رأی گیری درباره طرح خروج تروریست‌های آمریکایی افتاد.

پس از کارگر نیفتادن این حیله آمریکایی‌ها، آنها تلاش‌های خصمانه خود برای دور زدن مصوبه پارلمان عراق را کلید زدند. درهمین راستا، «کریم الخیکانی» کارشناس امنیتی عراق درباره تحرکات واشنگتن و تلاش در شورای امنیت سازمان ملل برای تحمیل ابقای نیروهای آمریکایی در عراق هشدار داد.

این کارشناس امنیتی می‌گوید: واشنگتن به دنبال انتقال شماری از سرکرده‌های داعش که در پایگاه‌های خود به ویژه در «التنف» و « الحسکه » آموزش داده، به عراق است. آمریکا به منظور در هم شکستن تصمیم پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان خارجی از کشور، پس از انتقال شماری از ایادی تروریستی‌اش به عراق و انجام عملیات‌های تروریستی، در شورای امنیت تحرکاتی را آغاز می‌کند و این تصور را القا می‌کند که داعش همچنان تهدید نخست برای جهان به شمار می‌رود و ضرورت دارد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با این تروریسم، همچنان در عراق باقی بمانند.

اما ناگفته پیداست که این تلاش خصمانه آمریکایی‌ها نیز با شکست مواجه خواهد شد و آنها بر اساس اذعان برخی رسانه‌های آمریکایی مجبور خواهند شد با ذلت و تحقیر خاک عراق را ترک کنند. در این میان، یکی از مهمترین اهدافی که موجب شده است تا سردمداران تروریست آمریکایی بر باقی ماندن در عراق اصرار ورزند، کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در این کشور است.

آمریکایی‌ها بسیار امیدوار بودند تا پس از ترور سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی و شماری از همرزمانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، از یک سوی نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق کاسته شده و از سوی دیگر، روابط میان بغداد و تهران دستخوش تغییرات فراوانی شود. اما سیر تحولات عراق پس از ترور شهید سلیمانی نشان می‌دهد که روابط میان دو همسایه مذکور تحت هیچ شرایطی تحت تأثیر اقدام تروریستی واشنگتن قرار نگرفته است.

برعکس، آنچه که در حال حاضر در صحنه سیاسی عراق رخ می‌دهد، سلسله تلاش‌های مختلف برای اخراج تروریست‌های آمریکایی از خاک این کشور است. نگاهی هرچند گذرا به سخنان «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق درخصوص ایران و آمریکا پس از حادثه ترور شهید سلیمانی، به خوبی گویای این مدعاست که روابط تهران و بغداد علیرغم خواسته آمریکایی‌ها با قدرتی بیش از گذشته، جلو می‌رود.

درهمین راستا، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق می‌گوید: «نوع نگاه آمریکا به عراق در رابطه با سیاست‌هایش در قبال ایران، محکوم است». وی در بخش دیگری از سخنان خود می‌افزاید: «ما با بسیاری از سیاست‌های آمریکا در قبال عراق موافق نیستیم». عبدالمهدی در ادامه تصریح می‌کند: «ایران با تروریسم مبارزه و از نیروهای امنیتی عراق حمایت کرد. حشد شعبی بخشی از سیستم امنیتی عراق است».

این سخنان نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق به خوبی نشانی می‌دهد که روابط تهران و بغداد حتی پس از حادثه ترور شهید سلیمانی، به سمت و سوی استحکام بیشتر پیش می‌رود؛ درست همان چیزی که اصلاً به مذاق تروریست‌های آمریکایی و سردمداران آنها خوش نمی‌آید.

در هر صورت، همانطور که تاکنون تمامی توطئه آمریکایی‌ها در عراق با شکست مواجه شده است، اکنون نیز تلاش‌های آنها برای بقای غیرقانونی در این کشور به بن بست برخورد خواهد کرد. «کریم الخیکانی» کارشناس امنیتی عراق سخنانی را برای به شکست کشاندن تلاش‌های اخیر آمریکایی‌ها برای باقی ماندن در عراق از رهگذر تقویت بقایای داعش، مطرح کرده است.

وی می‌گوید: نیروهای امنیتی در قبال این اقدامات و طرح‌های واشنگتن ، باید در مناطق مختلف بیش از پیش مستقر شوند و دولت عراق نیز هرچه سریع‌تر، سامانه‌های پدافندی را خریداری و نیروهای امنیتی را به خوبی مجهز کند. همچنین با روسیه یا چین، توافقنامه‌هایی برای خرید بالن‌های شناسایی و دوربین‌های حرارتی دوربرد امضا شود تا تحرکات تروریست‌ها در نوارهای مرزی زیر نظر گرفته شود.

۱۳۹۸/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط