ترور سردار سلیمانی اعتراضات در كاخ سفید را هم برانگیخت

كارشناس مسائل بین الملل گفت: سیاست های واشنگتن دیگر با اجماع جهانی همراه نبوده و اعتراضات داخلی هم علیه ترامپ به همراه داشته است.


به گزارش نما، جواد منصوری سفر اسبق کشورمان در چین با اشاره به تقابل چین و روسیه با آمریکا همچنین هشدار به اتحادیه اروپا در رابطه با انفعالشان در قبال برجام ، گفت: در شرایط فعلی شاهد تغییر روندها در عرصه بین الملل هستیم و در همین راستا هم وقوع برخی تغییر و تحولات تدریجی در ساختار منطقه‌ای و بین المللی جهان دور از ذهن نخواهد بود. در چنین شرایطی مواضع دولت‌ها تا حدودی متاثر از دیدگاه آنها نسبت به روند تحولات است. به همین دلیل ما باید نسبت به آینده این موضوعات با عمق بیشتری نگاه کنیم.

اخبار سیاسی- او درباره تفاوت تحولات حال و گذشته توضیح داد: در گذشته قدرت، نفوذ و سلطه با آنچه الان در حال تعریف و شکل گیری است متفاوت بوده؛ ما در حال حاضر حرکت‌های مردمی، مبانی اعتقادی و ابزار‌های قدرتمان با گذشته فرق کرده است و به همین دلیل در داخل اروپا، آمریکا، آفریقا و حتی آسیا شاهد نوعی حرکت‌های تدریجی به سمت نظام بین الملل جدید هستیم. به این دلیل شرایط فعلی را دوران گذار نامیده‌اند و طبیعی است که دوران فعلی به شرایط کاملا جدیدی منتهی شود.

منصوری ادامه داد: پس از برجام تصور دولت‌های بزرگ این بود که به یک پیروزی بزرگ دست یافته و توانسته‌اند که جریان تغییر دهنده شرایط جهانی را مهار کنند؛ اما در عمل آنچه که در خاورمیانه و سایر مناطق جهان شاهد هستیم، شکل گیری تدریجی حرکت‌هایی اعتراض نسبت به وضع موجود و تغییرات در سطح بین المللی است. از طرف دیگر با توجه به روابطی که دولت جمهوری اسلامی با دوستان خود داشته است، توانسته نظر دولت‌های فعلی را جلب کند؛ به عبارت دیگر روسیه و چین و تعداد دیگری از کشور‌ها نارضایتی خود را نسبت به رفتار نظام بین المللی در مقطع کنونی نشان می‌دهند؛ البته این کشورها با ایران نوعی همفکری و همسویی از خود نشان می‌دهند.
سفیر اسبق کشورمان در چین با اشاره به هشدارهای اخیر پکن و مسکو به اروپا درباره برجام، اظهار کرد: سخنان اخیر وزیر خارجه روسیه، مقامات چین و حتی مقامات هندی گویای این است که نه تنها از وضع فعلی ناراضی هستند، بلکه سیاست های ایران در طول سالیان گذشته را هم تایید می‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور شاهد خواهیم بود که دولت‌ها مجبور هستند متناسب با شرایط رفتار خود را تغییر دهند. در همین راستا هم در حال حاضر خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا شرایط کاملا متفاوتی را نسبت به گذشته دارند.

او در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد کشورها در قبال سیاست های واشنگتن، تصریح کرد: به عنوان نمونه آنچه که در دوهفته گذشته در جریان ترور شهید سلیمانی و شهید مهندس اتفاق افتاد اگر در چند سال گذشته اتفاق افتاده بود، پیامد‌هایی کاملا متفاوتی را به همراه داشت، اما امروز واکنش ها به ترور سردار سلیمانی در اروپا و حتی داخل حاکمیت آمریکا هم با دوگانگی همراه بود و اعتراضاتی به دنبال داشته است؛ به همین دلیل هم وقتی برای نخستین بار بعد از چندین دهه یک پایگاه مهم آمریکایی مورد هدف قرار می‌گیرد، حتی دولت آمریکا هم جرات نکرد در مورد خسارت آن به صورت رسمی اعترافی داشته باشد، زیرا این واکنش تهران کاملا جدیدی بوده و واشنگتن به هیچ عنوان حاضر نیست آنرا به رسمیت بشناسد.

منصوری ادامه داد: به نظر می‌رسد جریان تحولات امروز در دنیا گسترده‌تر از یک دولت و سیاست‌های آن است، به عبارت دیگر، امروزه جریان سلطه بین المللی لیبرالیسم و سرمایه داری زیر سئوال رفته و حتی از فروپاشی اتحادیه اروپا هم صحبت می شود که این موضوع نشان از در راه بودن تحولات بسیار بزرگی است. علاوه بر این در آسیا هم شاهد تحولات جدید و جدی هستیم و در محافل استراتژیک دنیا هم بحث بر سر چگونگی شکل گیری قدرت‌های جدید است.

این کارشناس مسائل چین با بیان اینکه اروپا در رفتار و تصمیم گیری های خود با نوعی تناقض آشکار درگیر شده است، تاکید کرد: اروپا کاملا دچار نوعی تناقض آشکار دچار شده است، از طرفی نمی‌خواهند زیر سلطه آمریکا باشه و از وضعیتی که به آنها تحمیل شده به خصوص لشکرکشی به خاورمیانه ناراضی هستند، از طرف دیگر هم انسجام کاملی بین کشورهای اتحادیه اروپا وجود ندارد که بتواند در مقابل آمریکا ایستادگی کند؛ بنابراین تلاش می‌کنند با خریدن زمان شرایط را به سمتی ببرند که توان ایستادگی مقابل آمریکا را بدست بیاورند.

۱۳۹۸/۱۱/۲

اخبار مرتبط