انتخابات از مصادیق رابطه فرد با جامعه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انتخابات از جمله مصداق های رابطه فرد با جامعه است.


به گزارش نما، حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در افتتاحیه هجدهمین دوره آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اظهار داشت: عده‌ای با مشاهده مشکلات، سخن از ناکارآمدی نظام اسلامی می‌زنند، در صورتی که در حقیقت هنوز نظام اسلامی آن گونه که باید اجرایی نشده است و منشا مشکلات، محور اسلام نیست، که فقدان آن است.

اخبار سیاسی- او تصریح کرد: شعار دوره آموزشی جهاد اکبر (عدالت‌خواهی ساختارمند، برای اقتصاد توانمند) بسیار هوشنمدانه انتخاب شده و پاسخ به شبهاتی است که گا‌ها از نگاه مدرنیته درباره نگاه اقتصادی عدالت‌خواهی دینی مطرح می‌شود، یکی از آن شبهه‌ها این است که برخی می‌گویند مذهبیونی که شعار عدالت خواهی می‌دهند، نگاه شخصی به مسائل دارند و تفسیرشان از عدالت در همین حد است، درحالی که در غرب نیز با قوت گرفتن جریان سرمایه‌داری، کم‌تر از عدالت‌خواهی صحبت می‌شود و هیچ‌وقت از عدالت در اشخاص و عدالت در حاکمیت صحبت نمی‌شد، هر چند در این میان تعریف چپ‌ها از عدالت با تعریف دینی ازعدالت شباهت‌هایی دارد.

رحیم پور ادامه داد: شعار"عدالت‌خواهی ساختارمند، برای اقتصاد توانمند" بیان می‌کند که ما از عدالت ساختارمند صحبت می‌کنیم و هم به عدالت حاکمان و هم به عدالت افراد توجه داریم و در دین اسلام بر هردو تاکید ویژه شده است و آیات و روایات متعددی در این زمینه وجود دارد، قرآن حتی برای معاملات کوچک بین افراد ساختار تعیین کرده است، قرآن دیوان‌سالاری کارآمد و بهینه را برای معاملات پیشنهاد می‌کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این یک تهمت و مغالطه است که دین صرفا به دنبال عدالت اخلاقی، عدالت افراد و عدالت پوپولیستی است، حتی بروکراسی اگر از مسیر درست آن اجرا شود، مفید خواهد بود، قانون خوب و بروکراسی عادلانه، مهم و مورد تاکید اسلام است، هرچند صحت ساختار و سیستم مهم است، اما در نهایت این افراد هستند که در این سیستم فعالیت می‌کند و می‌توانند سیستم را تغییر دهند.

رحیم‌پور بیان کرد: فردی که متعهد است، هرگز کاری را که در آن تخصص ندارد، نمی‌پذیرد و اساسا پذیرش کاری بدون دانش کافی با تعهد دینی منافات دارد، وجود افراد متخصص بدون تعهد نیز آسیب‌زا بوده و زمینه فساد را فراهم می‌کند، این موارد نشان می‌دهد که هم ساختار و هم افراد هردو اهمیت دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عدالت به معنای احقاق حقوق است و هرکس باید به حقوق خود دست پیدا کند، جامعه نیز حق کسب رفاه دارد، اما نباید رفاه زده شود، اسلام نیز با راحتی جامعه مخالف نیست، اما بنا بر این است که اگر امکانات محدود است، همه جامعه در این سختی درگیر شوند و سهم عده‌ای توسط دیگران مصرف نشود، اقتصاد توانمند و شکوفا از توصیه‌های اسلام است و تولید ثروت در اسلام از عبادات محسوب می‌شود، ما رفاه‌پرستی نباید بر جامعه اسلامی غالب شود.

او ادامه داد: ما برای عدالت‌خواهی باید در محور اصلی نظام اسلامی حرکت کنیم، در محور اسلامی، ابتدا باید نسبت انسان با خدا بررسی شود، این تفاوت نظام‌سازی در اسلام و غیر آن است، در نظام لیبرال هدف اشباع آدمی از لذات است، در حالی که هدف در نظام اسلامی و ارکان آن، تربیت افراد رشد یافته است، اما این رشد، بدون اقتصاد توانمند رخ نمی‌دهد و جامعه گرسنه امکان پیشرفت معنوی و عقلانی ندارد و هر چند به عنوان مقدمه به تامین نیاز‌های اقتصادی افراد جامعه ملزم است.

رحیم‌پور ازغدی گفت: جامعه باید حرکت انتقالی صعودی داشته باشد و انبیا آمده‌اند تا مسیر حرکت افراد را به سمت حالت بهتر جهت دهند، این حرکت صعودی انتقالی بدون رشد اقتصادی ممکن نیست و رشد اقتصادی بدون این حرکت انتقالی، صرفا رفاه را بیشتر می‌کند بدون آنکه در رشد معنوی و عقلانی جامعه تاثیر بگذارد، جامعه انسانی اگر از رشد معنوی و عقلانی خود غافل بماند و بدون توجه به آزادگی خود، صرفا به آزادی در بهره‌مندی بیشتر از امکانات بپردازد، با جامعه حیوانی تفاوتی نخواهد داشت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در نگاه توحیدی، ماده و معنا با یکدیگر ارتباط حقیقی دارند و هیچ یک را نمی‌توان بدون توجه به دیگری در نظرگرفت، به همین خاطر است که توصیه شده حتی برای پیش‌برد امور دنیوی خود، دعا کنید، در دوران دفاع مقدس، جوانانی داشتیم که، چون بر قلوب خود مسلط بودند، می‌توانستند معادله‌های قطعی مادی را تغییر دهند، چرا که به معنای واقعی کلمه معتقد به ذکر "حسبناالله و نعم الوکیل" بودند، فرد مومن به پشتوانه همین اعتقاد، آرام و موفق است.

او ادامه داد: در نگاه توحیدی، هیچ‌کس جز خداوند دارای اراده نیست و مصداق آن ذکر "شریفه‌ی لا حول ولا قوه الا بالله" اگر به این پیش‌فرض‌ها معتقد باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد، متاسفانه عده‌ای با مشاهده مشکلات، سخن از ناکارآمدی نظام اسلامی می‌زنند، در صورتی که در حقیقت هنوز نظام اسلامی آن گونه که باید اجرایی نشده است و منشا مشکلات، محور اسلام نیست، که فقدان آن است، در نگاه توحیدی، این رضایت خداوند است که در محوریت قرار دارد و رضایت سایر افراد در حاشیه است.

این استاد دانشگاه گفت: این که امام خمینی (ره) می‌گوید "در سراسر زندگی خود هرگز نترسیده‌ام"، به دلیل اعتقاد راسخ ایشان به قدرت و سلطه مطلق اراده خداوند است، امام خمینی (ره) هم جنگ ایران و عراق را لعنتی خطاب کرده و هم در بیانی دیگر آن را نعمت می‌داند، منفور بودن جنگ از جهت آسیب‌ها و خساراتی است که به کشور وارد کرده است و نعمت بودن جنگ از این باب است که رنج‌های آن، مردان و زنان بزرگی هم‌چون حاج قاسم سلیمانی‌ها را تربیت کرده است.

او ادامه داد: در نگاه اسلامی، عقل یک حجت دینی است و عمل بر خلاف عقل، عمل بر خلاف شرع است، البته نباید القائات نفس را با دستور عقل اشتباه گرفت.

ازغدی در خصوص رابطه‌ی افراد با دیگران در جامعه عنوان کرد: از جمله مصداق‌های رابطه فرد با جامعه، انتخابات است، در انتخابات پیش‌رو، از جمله ویژگی‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نماینده باید با سرمایه‌داران و اشراف هم‌سو و هم‌جهت نباشند، اصل برای آنان دفاع از حقوق مردم به ویژه ضعفا باشند، نگاهی کاملا مساوی به مردم داشته باشند، باید به رفاه عمومی برای همه ملت، حتی غیر مسلمانان توجه داشته باشند، هرچند شاید نتوان ظلم را از سیستم حذف کرد، اما باید آن را به حداقل ممکن رساند و آنچه انجام شده را نیز جبران کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از مقامات امروز نیز در دوران جوانی بر ضد فساد شعار می‌دادند، اما پس از قرار گرفتن خود در مناصب و موقعیت‌های ویژه، تغییر رویه دادند و خود نیز به ثروت‌اندوزی روی آوردند، اختلاف طبقاتی نباید به وجود بیاید و این از خطوط قرمز نظام اسلامی است، اگر مالیات با الگوی نامناسب و ناعادلانه اخذ شود، موجب شکاف طبقاتی و در نهایت شورش گروه‌ها و جریان‌های مردمی خواهد شد.

او در پایان گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، با برجام در بیشترین حجم تحریمها قرار گرفتیم و عقب‌نشینی و ضعف نشان دادن ما موجب تحمیل تحریم‌های بیشتر بر کشور شد.

۱۳۹۸/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط