افشای اطلاعات هویتی ۷۰ میلیون ایرانی در اینترنت؟!

مسئول لو رفتن اطلاعات مردم ایران كیست؟

عکس خبري -مسئول لو رفتن اطلاعات مردم ايران کيست؟

در روزهای گذشته خبری منتشر شد كه بر اساس آن اطلاعات ثبت احوال ۷۰ میلیون نفر از ایرانیان از بانك اطلاعاتی سازمان ثبت احوال به سرقت رفته است

در روزهای گذشته خبری منتشر شد که بر اساس آن اطلاعات ثبت احوال ۷۰ میلیون نفر از ایرانیان از بانک اطلاعاتی سازمان ثبت احوال به سرقت رفته است و وب‌سایتی خارجی این اطلاعات را با قیمت ۱۰ بیت کوین، معادل حدود ۶۰ هزار دلار به فروش می‌رساند. این خبر اگر لابه‌لای اخبار کرونا گم نمی‌شد، می‌توانست تا استیضاح چندتن از وزرا پیش برود.

1ـ طی روزهای گذشته اطلاعات ثبتی میلیون‌ها ایرانی شامل نام، شماره تماس و کد ملی از سوی وزارت بهداشت لو رفته و در حال خرید و فروش در بازارهای غیرقانونی است. وزارت ارتباطات ایران وجود اشکالات فنی و امنیتی در این سامانه و خرید و فروش اطلاعات آن را نیز تأیید کرده است.
2ـ داستان فروش اطلاعات از آنجا شروع شد که وزارت بهداشت اطلاعات 70 میلیون ایرانی را برای غربالگری از ثبت احوال دریافت می‌کند و این دیتا را برای پرونده سلامت الکترونیک روی اینترنت قرار می‌دهد؛ ولی ثبت احوال با این موضوع مخالفت و اعلام می‌کند استعلام‌ها از پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال دریافت شود.
3ـ چند روز پیش هم در خبری اعلام شد اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام در معرض فروش گذاشته شده است. این اطلاعات نه تنها شامل آی‌دی تلگرام است، بلکه اطلاعات دیگری مانند شماره تماس، عکس پروفایل و اطلاعات دیگری را همراه خود دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که نه تنها اطلاعات افرادی که از این پوسته‌ها استفاده کردند در حال فروش است، بلکه دیتای تمام مخاطبان آنها نیز در این ۴۲ میلیون دیتا وجود دارد. در این حال وزارت ارتباطات اعلام کرده است ما از قبل هشدار داده بودیم که در پوسته‌های تلگرام عضو نشوید، زیرا ایمن نیستند.

حراج اطلاعات مردم ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که دشمنان این سرزمین همواره به دنبال کسب اطلاعات و جاسوسی از مردم ایران هستند و این نشت اطلاعاتی در آینده می‌تواند عواقب امنیتی سنگینی برای کشور داشته باشد. وزارت ارتباطات اولین مظنون این شلختگی و نابه‌سامانی در حفظ داده‌های مردم است؛ زیرا اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شد، کشور ما با چنین مشکلاتی در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی در شبکه‌های اجتماعی مواجه نبود.


منبع: بصیرت

۱۳۹۹/۱/۱۸

اخبار مرتبط