ادامه اختلافات نتانیاهو و گانتس،‌ مانع تشكیل كابینه صهیونیستی

با وجود پیشرفت‌های حاصله در مذاكرات میان حزب لیكود و ائتلاف آبی-سفید اما كابینه جدید رژیم صهیونیستی هنوز تشكیل نشده است.


به گزارش نما، با وجود پیشرفت‌های حاصله در مذاکرات میان حزب لیکود و ائتلاف آبی-سفید اما کابینه جدید رژیم صهیونیستی هنوز تشکیل نشده است. در این میان در برخی گزارش‌های مطبوعاتی آمده است، برای تحقق این امر لازم است برخی اختلاف‌نظرهای داخلی برطرف شود. همچنین به نظر می‌رسد بنی گانتس، رئیس ائتلاف آبی-سفید که پیش از این مخالف اقدامات یک‌جانبه بود، از مخالفت با اجرای بخشی از طرح معامله قرن دست برداشته است.

اخبار بین الملل-شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد: رئیس ائتلاف آبی-سفید با اعمال حاکمیت رژیم صهیونیستی بر برخی مناطق کرانه باختری مخالف نیست بلکه خواستار اجرای آن به شکلی متفاوت با خواست بنیامین نتانیاهو ، رهبر حزب لیکود است؛ به این ترتیب که الحاق هرگز شامل منطقه الاغوار و شهرک‌های اسرائیلی موجود در کرانه باختری نخواهد شد.

براساس گزارش این شبکه عبری زبان، گانتس آمادگی خود را برای بحث و گفت‌وگو درباره اعمال حاکمیت محدود رژیم صهیونیستی بر مناطق واقع در غرب دیوار حائل و خط سبز (مرزهای ۱۹۶۷) اعلام کرده است

همچنین شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از برخی مسئولان اسرائیلی که با گانتس و گابی اشکنازی در تماس بودند، اعلام کرد: گانتس پیش از الحاق مناطق پیشنهادی، برخی تغییرات همانند زمان و اقداماتی را که در این زمینه انجام خواهد شد، در شروط خود اعمال کرد.

طبق گزارش این تلویزیون، مسأله اعمال حاکمیت اسرائیل هنوز مهم‌ترین موضوع مذاکرات نتانیاهو و گانتس بوده و مانع تشکیل کابینه جدید است.

مسأله اعمال حاکمیت اسرائیل هنوز مهم‌ترین موضوع مذاکرات نتانیاهو و گانتس بوده و مانع تشکیل کابینه جدید است

در مقابل، رادیوی سراسری این رژیم تأکید کرد، اختلاف‌نظرها درباره مسائل دیگری همانند وزارت دادگستری و خواسته لیکود مبنی بر امکان وتوی تصمیمات کمیته انتصاب قضات است.

سایت خبری یدیعوت آحارونوت گزارش داد، لیکود تلاش می‌کند فراکسیون راست‌گراها در کمیته تعیین قضات که متشکل از ۹ عضو از جمله چهار چهره سیاسی است، دو عضو داشته باشد.

سایت روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز گزارش داده است، لیکود به دنبال تعیین شیوه‌ای برای انتصاب قضات در چارچوب توافق‌های ائتلافی است اما در پس آن می‌خواهد مانع از انتصاب احتمالی شای نیتسان، دادستان سابق به عنوان قاضی دادگاه عالی شود که چند ماه قبل با ارائه لیست اتهامات فساد علیه نتانیاهو موافقت کرد.

تداوم عهدشکنی‌ها و سریال خیانت‌های سیاسی

در این میان وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی در توییتی از فراکسیون‌های راست‌گرا خواست، اعلام کنند که پیش از تعهد برای تصویب قانون حاکمیت به شکل کامل، هرگز پیش‌نویس قانون دولت تناوبی میان گانتس و نتانیاهو را تصویب نخواهند کرد.

گانتس برای تشکیل کابینه با نتانیاهو هزینه سنگینی را متحمل شده و ائتلاف آبی-سفید که ریاست آن را برعهده دارد، دودسته شده است. گروهی بر این باورند که گانتس فرصت خوبی به دست آورده و گروه دیگر معتقدند نتانیاهو هرگز از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد.

همزمان سریال خیانت‌های سیاسی در این رژیم ادامه دارد. عمیر بیرتس، رئیس حزب کار اسرائیل به رئیس حزب «میرتس» اطلاع داد همکاری دو حزب تمام شده است. حزب کار با وجود این که پیشتر تعهد داده بود به هیچ کابینه‌ای به ریاست نتانیاهو ملحق نشود، اما با ارائه درخواستی رسمی به کمیته کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) لغو مشارکت دو حزب را خواستار شد تا زمینه پیوستن آن به کابینه نتانیاهو فراهم شود.

طبق برخی گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، میرتس قصد دارد در مقابل گرفتن کرسی وزیر اقتصاد برای خود و وزارت رفاه اجتماعی برای ایتسیک شمولی، مرد شماره دو این حزب، به کابینه نتانیاهو ملحق شود. به نظر می‌رسد این دست خیانت‌ها به یک پدیده رایج در عرصه سیاسی اسرائیل تبدیل شده و با ترجیح منافع شخصی به منافع عالی، قانونی کردن دروغ و فریب رأی‌دهندگان به بهانه نیاز به انعطاف نشان دادن، تحولات بزرگی را ایجاد می‌کند.

۱۳۹۹/۱/۱۸

اخبار مرتبط