«هم گناه»، سریالی پربازیگر با كیفیتی پایین

كیفیت پایین سریال «هم گناه» دلایل مختلفی دارد كه در این گزارش به آن پرداخته ایم.


به گزارش نما، از جمله سریال‌های عرضه شده به شبکه خانگی که توسط یکی از کارگردانان متوسط سینما ساخته شده « هم‌گناه » است. چرا مصطفی کیایی کارگردان متوسطی است؟ چون هم آثار خوبی مانند «چهارراه استانبول»، «ضدگلوله» و «خط ویژه» را ساخته و هم آثار ضعیفی مثل «بارکد» و « مطرب ».

اخبار فرهنگ و هنر - «هم گناه» تازه‌ترین کار کیایی به لحاظ کیفیت داستان‌پردازی آن قدر غیرواقعی و گرفتار تخیلات است که گویا سازنده از زیربنای درامش که وقوع جنایت در جغرافیای ایران است هیچ چیز نمی‌دانسته!

آدم‌های ساختگی، روابط غیرقابل باور و ماجرا‌های یادآور فیلمفارسی‌ها چنان سطح «هم گناه» را تنزل داده که انگار نه انگار کارگردان «خط ویژه» آن را ساخته است.
چرا کیایی چنین نزول کرده و حتی از استاندارد‌های دراماتیک «خط ویژه» هم عقب افتاده است؟ یکی از مهمترین دلایل نزول کیایی از کار‌های ابتدایی او شاید این است که در سال‌های اخیر کیایی می‌خواهد تهیه‌کنندگی آثارش را هم خودش برعهده گیرد؛ برعکس آثار ابتدایی‌اش که با حضور تهیه‌کنندگانی کم و بیش آشنا به استاندارد‌های جذب مخاطب برسد.

در « هم گناه »،کیایی هم کارگردان است و هم تهیه‌کننده و این حضور همزمان در دو مسئولیت مهم از دقت نظر او بر کارگردانی به شدت کم کرده است. شاید اگر یک مدیر تولید کارکشته و صاحب تجربه در پروداکشن‌های سنگین کنار کیایی بود، دقتش در کارگردانی بالا میرفت، ولی این اتفاق هم نیفتاده تا کیفیت تولید «هم گناه» بشدت نزول کند.

اینکه در سینما صنفی با نام تهیه‌کننده-کارگردان به‌عنوان یکی از چهار صنف کلیدی تهیه‌کنندگان راه افتاده و همین اسباب تهیه‌کننده شدن بسیاری از کارگردانان را فراهم آورده دلیلی کافی برای آن است که در تولیدات سنگین سریالی هم، باز پروانه تولید را همزمان برای یک نفر به عنوان کارگردان و تهیه‌کننده صادر کند؟

هیچ جای دنیا این طور نیست که کار تولید سریال‌های سنگین را به کارگردان واگذار کنند و در همین تلویزیون یا شبکه خانگی هم موفق‌ترین سریال‌ها، آنهایی هستند که تهیه‌کننده‌ای کارکشته جدا از کارگردان در عقبه تولید آن‌ها وجود دارد.

زیر ذره‌بین بردن «هم گناه» و کم کاری که در طراحی صحنه و لباس یا مثلا انتخاب لوکیشن صورت گرفته حکایت از آن دارد که سریال با نگاهی گشاده‌دستانه نسبت به مخاطب تولید نشده است.

اینجا سوالی مطرح می شود که چرا چنین شده وقتی بودجه کافی برای تولید هم موجود بوده است؟همزمانی مسئولیت کارگردان و تهیه‌کننده و جاه‌طلبی، کیفیت پروژه را پایین آورده و کاری کرده که واهمه سود نداشتن در تولید مانند بختک باعث رکود سریال شود؟

کیایی کارگردانی متوسط، ولی مستعد است و اگر تهیه‌کننده‌ای مجرب کنارش باشد خروجی آن به‌مراتب بالاتر از این می‌شود که در «هم گناه» می‌بینیم.

اینکه چرا وزارت ارشاد به‌عنوان ارگانی که می‌تواند به‌هنگام صدور پروانه ساخت سریال‌هایی این‌چنینی با تفکیک مسئولیت تهیه‌کنندگی از کارگردانی، اسباب ارتقای تولید را موجب شود با سهل‌گیری، کیفیت تولید را تنزل می‌دهد؟

آیا ارشاد نباید با تفکیک تهیه‌کنندگی از کارگردانی در سریال‌های پرهزینه شبکه خانگی ، هم صنف تهیه‌کنندگان را ارج بنهد و هم راهی سرراست‌تر برای افزایش رونق کیفی شبکه خانگی پدید بیاورد؟

۱۳۹۹/۱/۱۹

اخبار مرتبط