اقتصاد و بهداشت در یك راستا برای شكست كرونا

كسب و كار های اینترنتی مصداق توجه هم زمان به اقتصاد و بهداشت است.


به گزارش نما، حجت ذبیح حقیقی کارشناس اقتصادی اظهار کرد: کشمکشی میان اقتصاد و سلامت و لزوم توجه به هر یک در دنیا در حال روی دادن است درحالی که این دو را نباید از یکدیگر جدا دانست.

اخبار اقتصادی- وی افزود: اگر از یک اقتصاددان سوال شود که در شرایط فعلی توجه به اقتصاد مهم است یا بهداشت، متضاد جوابی است که یک درمانگر به آن میدهد، اما باید توجه داشت که موضوع بهداشت و درمان نیازمند همراهی هستند.

اقتصاد و بهداشت از یکدیگر جدا نیستند

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در همه دنیا جان انسان ها در اولویت است و حتی در دین اسلام نیز آمده که اگر هنگام نماز خواندن جانتان در خطر باشد می توانید نماز را بشکنید، اما از آنجا که بازه زمانی وجود کرونا در دنیا فعلاً بی انتها است، باید فعالیت های اقتصادی را نیز در کنار اقدامات بهداشتی انجام داد.

وی با بیان اینکه اختلال دراز مدت در اقتصاد، کشورها را با مشکلات متعددی روبرو می کند، تصریح کرد: به پدیده کرونا نباید به صورت سیاسی نگاه کرد بلکه موضوع ملی، مردمی و فرهنگی است و برای شکست این بیماری نیازمند همراهی مردم هستیم.

حقیقی گفت: نمی توان تمام مسئولیت ها را به دوش حوزه بهداشت و درمان و دولت انداخت، مهمترین مسئولیت ها در اینباره بر عهده مردم است و در صورتی که مردم همراهی لازم را نداشته باشند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند دیگر فعالیتهایی که برای مبارزه با این بیماری انجام می شود نتیجه ای ندارد.

اتصال فعالیت های اقتصادی به یکدیگر

وی با بیان اینکه در موضوع مبارزه با بیماری کرونا همه دنیا به صورت زنجیر به یکدیگر متصل هستند اما همه کشورها با یک آهنگ مشخص برای درمان بیماری اقدام نمی کنند اظهار داشت: گزارش های جدید از بروز این بیماری در گربه سانان مشاهده شده است ، همچنین اگر این بیماری به بخش دام ورود کند، مشخص نیست که چه شرایطی خواهیم داشت؛ بنابراین اگر کرونا در جهان ریشه کن نشود کنترل در کشورها نتیجه قطعی ندارد و ممکن است که دوباره این بیماری گسترش یابد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید به موضوع اقتصاد بهداشتی یا اقتصاد بهداشت محور توجه داشت، ادامه داد: حتی بخش های اقتصادی که امکان تعطیلی آنها درشرایط فعلی وجود دارد، برای طولانی مدت نمی توانند تعطیل بمانند زیرا فعالیت آنها بردیگر بخش ها نیز تاثیر گذار است.

راه حل رفع کشمکش میان اقتصاد و بهداشت، مردم هستند

حقیقی یاد آور شد، در صورتی که بتوانیم ضوابط و موازین بهداشتی را در بخش اقتصادی و تولیدی رعایت کنیم این فرهنگ به تدریج نهادینه میشود و در بلند مدت و بعد از پیروزی بر کرونا، هزینه‌های درمان جامعه کاهش می یابد که این امر نیز خود به اقتصاد کمک خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه حل رفع کشمکش میان اقتصاد و سلامت، مردم هستند ادامه داد: بر اساس فرهنگ سازی و آموزش لازم، افراد می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی چرخ اقتصاد را نیز بچرخانند اما نباید نگاهی صرف به اقتصاد یا بهداشت داشت، زیرا بی توجهی به هریک عواقب بدی را برای کشورها به همراه خواهد داشت.

کسب و کار های اینترنتی مصداق توجه هم زمان به اقتصاد و بهداشت

وی با بیان اینکه برخی فعالیت های اقتصادی که فعلاً ضرورت حضور فیزیکی در آنها وجود ندارد، کماکان می توانند از بستر خرید و فروش اینترنتی برای رونق آنها بهره گرفت گفت: کسب و کارهای مجازی در واقع همان توجه همزمان به موضوع بهداشت و کسب و کار است که چرخ تولید و خدمات را با رعایت مسائل بهداشتی می چرخاند.

حقیقی یاد آور شد: برخی فعالیت های اقتصادی را که نمی توان به صورت غیر حضوری انجام داد باید بر اساس رعایت ضوابط بهداشتی و پروتکل ها انجام شود.

وی در پایان گفت: پیش بینی شده که شرایط اقتصادی کشورها تا دو سال دیگر به حالت قبل خود بر نگردد و تمام شرکتهای هواپیمایی، توریستی و بخش‌های تولیدی دچار آسیب‌های جدی شده اند و نمی دانند که تا چه زمانی با این شرایط باید دست و پنجه نرم کنند.

۱۳۹۹/۱/۲۰

اخبار مرتبط