تركیه برای تروریست‌ها سرباز تهیه می كند

تركیه تبدیل به پایگاه انتقال شبه‌نظامیان جدید به سوریه و عراق شده است.


به گزارش نما، «مقصد صفر مرداف» کارشناس مسائل سیاسی ترکمنستان و رئیس سازمان اجتماعی «دوستی مردمان ترکمن و روس» از تشدید فعالیت مبلغان سازمان‌های افراطی در بین مهاجرین کاری کشورهای هسمود واقع در ترکیه خبر داد.

اخبار بین الملل-وی گفت: به دلیل گسترش کرونا کشورهای جهان مجبور به بستن مرزها و مسیرهای حمل‌ونقل شدند و همچنین کارخانه‌ها، نهادهای دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند که در نتیجه این اقدامات تعداد زیاد افراد از جمله مهاجرین کاری درآمدهای خود را از دست دادند بنابر این آنها در برابر مبلغان سازمان‌های افراطی آسیب‌پذیر شدند.

این کارشناس ترکمن تصریح کرد: در این نقشه ترکیه تبدیل به پایگاه انتقال شبه‌نظامیان جدید به سوریه و عراق شده است که در آن مهاجرین کاری سازمان همسود در صفوف سازمان‌های افراطی قرار می‌گیرند.

مرداف اظهار داشت: در اواسط ماه مارس مبلغان عرب وارد ترکیه شدند و همراه با خود بیش از 2 میلیون دلار برای استخدام نیروهای جدید آوردند و در حال حاضر مذاکره مستقیم با رهبران سازمان‌های تروریستی را آغاز کرده اند.

وی افزود: این منابع مالی برای استخدام تروریست‌های جدید، خریداری سلاح، تجهیزات نظامی، مهمات، دارو و غیره استفاده می‌شود که تمام این اقدامات همزمان با آغاز آتش‌بس در «ادلب» صورت می‌گیرد.

کارشناس ترکمن خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد زیاد شهروندان ترکمنستان از جمله مهاجرین کاری در قلمروی ترکیه قرار دارند و بر اساس اطلاعات غیررسمی شمار آنان به یک میلیون نیز می‌رسد که به دلیل گسترش کرونا آنها درآمدهای خود را از دست دادند و حتی پولی برای غذا ندارند.

این کارشناس گفت: دانشجویان ترکمن واقع در ترکیه خبر می‌دهند که مبلغان 2 هزار دلار برای حضور در سازمان‌های افراطی در سوریه می‌دهند و شرایط دشوار زندگی آنها را مجبور به پذیرفت پیشنهاد مبلغان کند.

سپرمرداف تصریح کرد: در ترکیه شهروندان دیگر کشورهای سازمان همسود نیز قرار دارند و وضعیت فعلی آنها تهدیدات قابل توجهی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: پس از اتمام قرنطیه در تمام کشورهای جهان از جمله ترکیه مشکلات اقتصادی تشدید می‌شود و «آنکارا» حتما به مهاجرین کاری فشار خواهد آورد و شهروندان کشورهای سازمان همسود مجبور به جستجو منابع درآمد غیرقانونی می‌شوند که این وضعیت بستر مطلوب برای مبلغان را ایجاد می‌کند.

سپرمرداف گفت: کشورهای عضو سازمان همسود و به ویژه آسیای مرکزی باید هر چه سریعتر شهروندان خود را از ترکیه خارج کنند تا آنها در چنگال‌های سازمان‌های افراطی قرار نگیرند.

۱۳۹۹/۱/۲۳

اخبار مرتبط