مطهری و ترس رسانه‌ها و حمله به كدخدایی

طرح دوفوریتی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس برای اجازه به نمایندگان برای شكایت از رد شدن گزارش‌های نادرست علیه آنان هنگام بررسی صلاحیت‌شان در شورای نگهبان، انتقادات زیادی را متوجه مجلس كرد.


به گزارش نما طرح دوفوریتی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس برای اجازه به نمایندگان برای شکایت از رد شدن گزارش‌های نادرست علیه آنان هنگام بررسی صلاحیت‌شان در شورای نگهبان، انتقادات زیادی را متوجه مجلس کرد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از واکنش خود به این دوفوریت نوشت: «مجلس پس از تعطیلات کرونایی و غیرکرونایی، جلسه علنی داشت و ناگهان یک طرح دو فوریتی مطرح شد که همگان را به تعجب واداشت. وسط بحران کرونا چه چیز واجب‌تر از اصلاح قانون انتخابات؟! انتظاری که چهار سال به پای آن نشسته بودیم! اول خیال کردم وظیفه ناتمام مجلس یعنی اصلاح قانون انتخابات و اجرای سیاست‌های کلی آن موضوع دو فوریتی است! اما زهی خیال باطل! احقاق حق آن دسته از نمایندگانی که علیه آن‌ها مثلاً گزارش خلاف واقع داده شده است! موضوعی حیاتی و ضروری برای کشور آن هم در این وانفسای کرونایی! آن قدر مهم که سایر مصوبات مورد نیاز کشور به تأخیر افتد و حقوق از دست رفته احتمالی آن ۷۵ نماینده که از اوجب واجبات شناخته شده اولویت یابد و البته که فی التأخیر آفات؟» جالب آنکه مجلس در مورد کسانی که علیه آن‌ها گزارش درست رد شده و به درستی رد صلاحیت شدند، نظری ندارد و پیگیر بررسی قضایی موضوع نیست!

علی مطهری، نماینده جنجالی مجلس، در یادداشتی در روزنامه اعتماد (به مدیرمسئولی الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس) نوشته: «سخنگوی شورای نگهبان با لحن تمسخرآمیز با مجلس سخن گفته است. سخن از تعطیلات کرونایی و غیرکرونایی مجلس به میان آورده است، کنایه از اینکه بخشی از تعطیلات مجلس ناشی از عکس‌العمل او در مقابل رد صلاحیت‌ها بوده حال آنکه این تعطیلات به دنبال دستور وزارت بهداشت بوده است و این روز‌ها هم که جلسات آن تشکیل می‌شود به نظر من کار درستی نیست و بیشتر از ترس رسانه‌هاست.»

روشن نیست تفاوت مجلس با سایر مشاغل چیست که باقی مردم باید در محل کار خود حاضر شوند، ولی مجلس تعطیل باشد. الا اینکه مجلس یکی از قوای سه گانه کشور است و در مدیریت بحران نباید خود در عمق بحران فرو رود و تعطیل باشد! منظور مطهری از کنایه هم روشن نیست و در پایان هم نتیجه‌گیری خودش را کرده و نوشته: «آنچه در مجموع از سخنان آقای کدخدایی فهمیده می‌شود همان است که ایشان از رد صلاحیت‌های گسترده و بعضاً بی‌حساب و احیاناً سیاسی و دستوری که موجب کاهش مشارکت مردم شد، دچار عذاب وجدان شده و اکنون ناخودآگاه وارد هر میدانی مرتبط با انتخابات می‌شود تا خود را بی‌تقصیر جلوه دهد و وجدانش را آرام کند. البته این یک نقطه مثبت است چراکه نشان می‌دهد هنوز وجدان و فطرت انسانی در او زنده است و زنگار‌های ناشی از ظلم‌هایی که به نامزد‌ها شده، قلب او را به طور کامل سیاه نکرده است.»، اما نکته آن است که شکست گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات و سنگین‌تر از آن، نارضایتی و بی اعتمادی مردم نسبت به مجلس به دلیل عملکرد جناحی و ضعیف آن، باعث شد امثال مطهری دنبال مقصر باشند و حتی اندکی هم فکر نکنند شاید ما بد عمل کردیم که مردم ناراضی هستند!

مطهری البته سابقه فحاشی به نمایندگان مجلس از تریبون صحن علنی را هم دارد و بدوبیراه‌های امروزش در برابر فحاشی‌های سابق، خیلی هم مؤدبانه است؛ حتی وقتی بدون حفظ شئون نمایندگی در مورد سخنگوی شورای نگهبان می‌نویسد: «حرف‌های بی‌اساس زده است.»

مجلس قبل از کرونا هم به دلیل انتخابات مجلس تعطیل بود و منظور کدخدایی این حجم بالای تعطیلات است. اتفاقی که باعث شد مجلس به یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظایف خود یعنی بررسی لایحه بودجه نرسد و برای اولین بار، لایحه بودجه با حکم حکومتی رهبری در برابر درخواست مجلس از ایشان، به شورای نگهبان برود.
منبع: روزنامه جوان

۱۳۹۹/۲/۱

اخبار مرتبط