كتابی جدید درباره كیم جونگ اون و همسرش

تحلیلگر سازمان اطلاعات آمریكا، كتابی جدید تحت عنوان " كیم جونگ اون شدن: نگاه یك افسر سابق سیا به دیكتاتور اسرارآمیز جوان كره شمالی " نوشته است.


به گزارش نما، یک کتاب جدید ادعا کرده رهبر کره شمالی خودش را با جان اف کندی، رئیس جمهور اسبق ترور شده آمریکا مقایسه کرده و تلاش داشته همسرش "ری سول جو"، در ظاهر و رفتار شبیه به همسر کندی یعنی ژاکلین کندی به نظر بیاید.

اخبار بین الملل-جونگ اچ. پاک، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در کتابی جدید تحت عنوان " کیم جونگ اون شدن: نگاه یک افسر سابق سیا به دیکتاتور اسرارآمیز جوان کره شمالی " نوشته است: کیم جونگ اون کاری می‌کرد که همسرش ری سول جو در ظاهر و عملا تا حدی شبیه به بانوی اول اسبق آمریکا به نظر برسد.

این افسر سابق سیا در ادامه عنوان می‌کند، کیم جونگ اون در واقع ری سول جو را تبدیل به "تبلیغات متحرک" به نفع وجهه کره شمالی به عنوان یک کشور مدرن و موفق کرده و از امکانات کشورش همچون پارک‌های آبی و پارک‌های اسکی برای تقویت این تلقی استفاده کرده است.

کتاب مذکور قرار است چند روز دیگر و درست در زمانی که گمانه‌زنی‌ها در مورد وخامت سلامت کیم جونگ اون بالا گرفته، به بازار عرضه شود.

اخیرا برخی گزارش‌های ضد و نقیض ادعا کردند که کیم جونگ اون ۳۶ ساله بعد از یک عمل جراحی قلب به شدت حالش بد شده است. این گمانه زنی در پی عدم حضور او در جشن سالگرد تولد بنیانگذار کره شمالی کیم ایل سونگ بالا گرفت.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن بوده‌اند که کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی احتمالا آماده جانشینی برادرش در صورت مرگ او می‌شود.

با این حال به نوشته پاک، کیم جونگ اون اهمیت زیادی برای نقش ری سول جو در تقویت وجهه خودش قایل بوده است.

کیم جونگ اون که دست به ده‌ها مورد تصفیه خونین در داخل حکومتش زده، از وجود رقابت شدید در درون نخبگان کره شمالی برای جایگاهش مطلع بوده است؛ بنا براین این بالا آوردن جایگاه ری سول جو ممکن است "تلاشی عمدی برای دفع کسانی که چشم به جانشینی او داشته‌اند، باشد".

به گفته دنیس رادمن، ستاره سابق لیگ بسکتبال آمریکا، این زوج حداقل یک بچه دارند اما این گمان وجود دارد که آنها مجموعا دو بچه داشته باشند.

کیم جونگ اون حتی در دهه ۳۰ زندگی خود "در حال برنامه ریزی برای بلندمدت و تدوین یک استراتژی برای دوام نه فقط زندگی خودش بلکه زندگی فرزندانش بوده است".

با این حال مقایسه خانواده کیم با خانواده کندی در ظاهر یک مقایسه بعید به نظر می‌رسد.

خانواده کندی یک خاندان سیاسی دموکرات اهل ماساچوست بودند، در حالی که پدربزرگ کیم جونگ اون یک چریک ملی‌گرا بوده که بعد از دستچین شدن توسط مقام‌های شوروی حکومت کره شمالی را بنیان گذاشت.

در کتاب مذکور توضیح داده شده که این دو از این بابت که چقدر به ارائه تصویر دلخواهشان از کشورشان اهمیت می‌دهند، قابل مقایسه هستند.

به نوشته این کتاب کیم جونگ اون به دنبال آن بوده که یک "واقعیت جایگزین" از دل حقیقت بسازد؛ حقیقتی که در آن صدها هزار نفر در کره شمالی در اردوگاه‌های کار اجباری و شکنجه‌گاه‌ها زندانی و شکنجه شده و جان باخته‌اند.

کیم جونگ اون در همین راستا دست به احداث مجموعه‌ای از پارک‌های سرگرمی و تفرجگاه‌های لوکس در کشورش با هدف جذب توریستهای چینی و منحرف ساختن توجهات از سرکوبگری در کشورش و فقر شدید مردم آن زده است.

جان پارک، یک کارشناس کره شمالی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: در واقع ایده‌ای که وجود داشته ساختن یک رویا از جنس کره شمالی و معرفی کیم جونگ اون به عنوان سازنده این رویا و نشان دادن همسرش به عنوان صورت این رویا است.

ری سول جو نیز همچون ژاکلین کندی برآمده از نخبگان جامعه‌اش است. او یک رقصنده سابق و یک عضو یک گروه موسیقی برگزیده به نام Unhasu Orchestra است؛ گروهی که بر مبنای ظاهر، وفاداری و استعداد از سوی حکومت کره شمالی دستچین شده بود.

او هفت ماه بعد از آنکه کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۱ قدرت را در کره شمالی به دست گرفت به هنگام حضورش با وی در یک کنسرت به جهان معرفی شد. او در ادامه از لقب "رفیق ری" به جایگاه "بانوی اول محترم" کره شمالی رسید و بیشتر در کنار کیم جونگ اون ظاهر شد.

چیزی که درباره او شگفت انگیز بوده لباس‌ها و ظاهر غربگرای او است که یک سنت شکنی محسوب می‌شود.

پدر بزرگ کیم جونگ اون با هر گونه آرایش و لباس‌های زیبا برای زنان مخالفت بود و در حکومت وی این غیرقانونی بود که زنان زمانی که سر کار نیستند، شلوار بپوشند.

ری سول جون اما در اولین حضورش در مقابل انظار عمومی یک بلوز سبز روشن با یک دامن تنگ و کفشهای پاشنه بلند پوشید.

به نوشته دیلی میل ظاهر رنگین او در یک دنیای مردانه یک "کنتراست چشمگیر" محسوب می‌شود.

به نوشته پاک، ری سول جو "به کیت میدلتون، دوشس کمبریج گراییده" و "شیک پوشی جکی کندی را می‌نمایاند".

اولین حضور دیپلماتیک ری سول جو در پنجم مارس ۲۰۱۸، زمان میزبانی از یک هیات کره جنوبی به منظور تدارک برای اولین نشست رهبران دو کره که یک ماه بعد از آن اتفاق افتاد، صورت گرفت.

در این مراسم چونگ اوی یونگ، مشاور امنیت ملی کره جنوبی سوالی تحریک آمیز از کیم جونگ اون پرسید: "آیا این برای شما افت دارد که سیگار را ترک کنید؟ این برای سلامتی شما بد است."

کسان

۱۳۹۹/۲/۶

اخبار مرتبط