ورود متقاضیان به بورس سرعت بیشتری گرفت

عکس خبري -ورود متقاضيان به بورس سرعت بيشتري گرفت

شركت سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از افزایش ۲ برابری ظرفیت احراز هویت سهامداران در هفته های آتی خبر داد.

به گزارش نما ،شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: با رایزنی‌های این شرکت با بانک های دولتی و خصوصی، به زودی بیش از 3 هزار شعبه بانک ها مسئولیت احراز هویت سهامداران بازار سرمایه را برعهده خواهند گرفت که این امر می تواند گام مهمی در سهولت احراز هویت سهامداران ایفا کند.


این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر بیش از سه هزار دفتر شامل 842 شعبه شرکت های کارگزاری، 1967 دفتر پیشخوان دولت و 261 شعبه بانک شهر مسئولیت احراز هویت سهامداران بازار سرمایه را برعهده دارند.


همچنین شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال فراهم سازی زیر ساخت های احراز هویت الکترونیکی (غیر حضوری) است که این پروژه پس از اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح راه اندازی خواهد شد.


این شرکت بار دیگر تاکید کرد: دفاتر پیشخوان دولت نباید مشتریان خود را به سمت کارگزاران خاصی سوق دهند زیرا راهنمایی مراجعه کنندگان به کارگزاری خاص، تخلف آشکار و نوعی  رفتار تبعیض آمیز است.


سهامداران بازار سرمایه می توانند از میان 108 کارگزار فعال در این بازار یکی را بر اساس سلیقه و تصمیم خود حق انتخاب کنند و معاملات خود را با آن کارگزاری انجام دهند.


گفتنی است در حال حاضر به طور میانگین روزانه یکصد هزار نفر در سامانه سجام ثبت نام می کنند که طبق آخرین آمارها، تعداد ثبت نام کنندگان در این سامانه به رقم 5 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است.


پیش بینی می شود با طرح های توسعه ای دولت برای بازار سرمایه از جمله عرضه سهام دولتی در این بازار شاهد افزایش ثبت نام کنندگان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان باشیم.


سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.


از طریق این سامانه اطلاعات هویتی،  شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.


براساس این گزارش، سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت  www.sejam.ir  ثبت نام خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

تسنیم

۱۳۹۹/۲/۶

اخبار مرتبط