افت ۶.۷ درصدی صادرات آمریكا در پی شیوع كرونا

عکس خبري -افت ?.? درصدي صادرات آمريکا در پي شيوع کرونا

وزارت اقتصاد آمریكا اعلام كرد در پی شیوع كرونا صادرات كالای این كشور در ماه مارس ۶.۷ درصد پایین آمد و به ۱۲۷.۶ میلیارد دلار رسید و كسری تجاری نیز به ۶۴.۲ میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش نما به نقل از رویترز، در بحبوحه فروپاشی صادرات خودرو و قطعات خودرو در آمریکا، کسری تجارت کالای این کشور در ماه مارس افزایش یافت ولی واردات هم در کل به خاطر مختل شدن جریان کالاها در اثر شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.


 وزارت اقتصاد آمریکا اعلام کرد کسری تجارت کالا 7.2 درصد افزایش یافته و به 64.2 میلیارد دلار در ماه گذشته رسیده است. در حالیکه واردات پایین یک نقطه مثبت در محاسبه تولید ناخالص داخلی است ولی کاهش واردات به معنای موجودی کمتر کالاست که مزیت آن را برای تولید ناخالص داخلی از بین می برد.


 دولت آمریکا قرار است یک تصویر کلی از تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال میلادی جاری در روز چهارشنبه منتشر کند. طبق پیش بینی اقتصاددان‌ها، تولید ناخالص داخلی احتمالاً چهار درصد در سه ماهه اول نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که سریع ترین نرخ کاهش از زمان رکود بزرگ اقتصادی است.


 اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی 2.1 درصد رشد داشت و تجارت 1.51 درصد به تولید ناخالص داخلی آن اضافه کرده بود.


 ایالت ها و دولت های محلی در آمریکا به 90 درصد آمریکایی ها دستور ماندن در خانه را داده اند تا جلوی گسترش ویروس کرونا گرفته شود. حدود 26.5 نفر در این کشور از بیست و یکم ماه مارس تقاضای مزایای بیکاری داده اند.


 اقتصاددان ها عقیده دارند اقتصاد آمریکا در ماه مارس وارد یک رکود شده است. دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا که یک موسسه تحقیقاتی خصوصی است تعریف رکود را دو فصل پیاپی کاهش در تولید ناخالص داخلی نمی داند بلکه رکود را کاهش فعالیت در سراسر اقتصاد و ادامه این روند برای بیش از چند ماه تعریف می کند.


 واردات کالا در آمریکا در ماه مارس 2.4 درصد کاهش داشت و به 191.9 میلیارد دلار رسید. واردات در فوریه 2.5 درصد پایین آمده بود. واردات کالا در ماه مارس 9.6 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. واردات کالاهای مصرفی و وسایل نقلیه موتوری و قطعات آنها بسیار پایین آمده بود. واردات مواد غذایی، محصولات صنعتی و کالاهای سرمایه ای در ماه گذشته افزایش داشت.


 صادرات کالا در ماه مارس 6.7 درصد پایین آمد و به127.6 میلیارد دلار رسید. صادرات در ماه گذشته کاهش وسیعی داشت. صادرات محصولات صنعتی 7.5 درصد و صادرات وسایل نقلیه موتوری و قطعات آن 17.8 درصد افت داشت.


 وزارت اقتصاد آمریکا گزارش داد موجودی کالا در این کشور 0.9 درصد در ماه مارس افزایش داشته در حالی که 0.4 درصد در فوریه کاهش یافته بود. موجودی خودروهای موتوری و قطعات آنها 5.1 درصد افزایش یافته است در حالی که 0.9 درصد در ماه قبل از آن کاهش داشت.


 موجودی کالا در آمریکا به جز وسایل نقلیه موتوری و قطعات مربوط به آن که در تولید ناخالص داخلی محاسبه می شود، 1.3 درصد در ماه مارس کاهش یافت.

تسنیم

۱۳۹۹/۲/۱۰

اخبار مرتبط