اتهام بزرگ به رئیس فیفا

دادستان كل سوئیس پرونده‌ای تحقیقاتی را در سال ۲۰۱۶ آغاز كرد كه در مورد اینفانتینو در زمان تصدی پست قبلی خود یعنی ریاست اتحادیه فوتبال اروپا، بود.

به گزارش نما، جانی اینفانتینو، رئیس فیفا متهم است به اینکه در تحقیقات دادستان کل سوئیس در پرونده‌ای که به او مربوط است دخالت کرده و رأی قاضی را تحت تأثیر خود قرار داده است، البته او در این مرحله فعلاً مظنون به دخالت است و هنوز به مرحله طرح اتهام نرسیده است.

دادستان کل سوئیس پرونده‌ای تحقیقاتی را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد، درست مدت کوتاهی بعد از آنکه اینفانتینو به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد. این پرونده در مورد شخص اینفانتینو در زمان تصدی پست قبلی خود یعنی ریاست اتحادیه فوتبال اروپا، بود. موضوع پرونده اعطای قرارداد حق پخش تلویزیونی از سوی اینفانتینو به یک شرکت فراساحلی (یا offshore) که در کشوری دیگر به ثبت رسیده بوده، اهدا شده، زمانی که او ریاست یوفا را برعهده داشته است.

روزنامه ترییون ژنو در این مورد نوشته اینفانتینو در مورد این تحقیقات نگران بوده و به همین دلیل با رینالدو آرنولد مکاتبه کرده است. آرنولد یکی از بازرسان ارشد در منطقه اوت والایس سوئیس است، جایی که اینفانتینو در آنجا بزرگ شده است.

به نوشته این روزنامه اینفانتینو در ایمیلی که برای آرنولد فرستاده، این‌گونه نوشته است: «سعی خواهم کرد به طور کامل توضیح بدهم که همه چیز باید خیلی سریع به شکل شفافی بیان شود و اینکه این موضوع به نفع خود من است و باید به طور واضح بیان شود که من هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارم.»

آرنولد که مقدمات اولین ملاقات بین اینفانتینو و دادستان کل سوئیس، مایکل لوبر را فراهم کرد، پاسخ داد: «آنچه مهم است ملاقاتی است که می‌تواند تا دو هفته آینده شکل بگیرد. اگر بخواهی، من هم می‌توانم با تو به این جلسه بیایم.»

این ملاقات طبق نوشته روزنامه سوئیسی در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ شکل گرفت، ضمن اینکه طبق این گزارش آنچه در این جلسه گذشته به شکل یک راز باقی ماند، اما دادستانی کل سوئیس از صحبت در این مورد امتناع کرد.

فیفا در اولین واکنشی که به این موضوع داشت گفت: «ایمیلی که در گزارش به آن استناد شده است به طور قطع از طریق هک کردن به دست آمده و این کار یک اقدام غیرقانونی و مجرمانه است. نه تنها دلیلی وجود نداشت که آقای اینفانتینو بخواهد در این ایمیل دروغ بگوید بلکه این ایمیل هرگز بیانگر این نیست که آقای اینفانتینو قصد تبرئه کردن خودش را در موضوعی نداشته است.»

فدراسیون جهانی فوتبال که در زوریخ مستقر است همواره در مورد این پرونده گفته ملاقات بین اینفانتینو و دادستان کل سوئیس به این منظور بوده که فیفا آمادگی خود را برای همکاری با سیستم دادگستری سوئیس ابراز کند.

در نوامبر ۲۰۱۷ سومین جلسه غیررسمی بین اینفانتینو و آقای لوبر برگزار شد و بعد از آن بود که دادستان کل سوئیس پرونده تحقیقاتی در مورد امضای قرارداد یوفا توسط اینفانتینو بابت حق پخش تلویزیونی را به طور کامل بست.

روزنامه تریبون همچنین بیان کرد بین جولای تا سپتامبر ۲۰۱۶ بیش از ۲۰ تماس و ملاقات بین بازرسان دادستانی و وکلای فیفا انجام شده است در حالی که این پرونده مربوط به یوفا بوده و نه فیفا: «بازرسان پرونده به طور واضح به فیفا کمک کردند تا این موضوع حل شود و این در تضاد با اصل بی‌طرفی دادستانی کل است.» به نظر می‌رسد در روزهای آینده اینفانتینو و فیفا واکنش‌های بیشتری به این گزارش داشته باشند.
منبع: روزنامه خبر ورزشی

۱۳۹۹/۲/۱۰

اخبار مرتبط