قطعنامه توقف درگیری‌های جهان در شورای امنیت

عکس خبري -قطعنامه توقف درگيري‌هاي جهان در شوراي امنيت

فرانسه و تونس از شورای امنیت سازمان ملل خواستند قطعنامه‌ای با درخواست آتش بس فوری در مناطق درگیر جنگ در جهان برای مقابله با پاندمی كروناویروس تصویب كند.



به گزارش نما، فرانسه و تونس از شورای امنیت سازمان ملل خواستند قطعنامه‌ای با درخواست آتش بس فوری در مناطق درگیر جنگ در جهان برای مقابله با پاندمی کروناویروس تصویب کند. این درخواست به دنبال هفته‌ها مذاکره که قدرتمندترین نهاد سازمان ملل را فلج کرده بود، اعلام شده است.

اخبار بین الملل-فرانسه یکی از پنج عضو دارای حق وتو و عضو دائم شورای امنیت و تونس یکی از ۱۰ عضو منتخب، پیش نویس قطعنامه‌ای را با امید گرفتن تایید دیگر اعضا به عنوان اولین قطعنامه شورا پس از پاندمی کووید ۱۹ ارائه کردند اما دیپلمات‌ها میگویند به دلیل مناقشات آمیکا و چین درباره ارجاع به سازمان بهداشت جهانی، رای گیری در همان مراحل اولیه باقی می‌ماند.

رئیس جمهور دونالد ترامپ از اوایل آوریل بودجه سازمان بهداشت جهانی را به بهانه شکست این آژانس در ممانعت از گسترش این ویروس پس از مشاهده اولیه آن در چین، تعلیق کرد

چین به شدت از سازمان بهداشت جهانی حمایت می‌کند و تاکید دارد که نقش این کشور در اقدام جهانی علیه کروناویروس باید در هر قطعنامه سازمان ملل گنجانده شود. دیپلمات‌ها می‌گویند در حالیکه آمریکا تاکید بر بند شفافیت درباره کووید ۱۹و عدم ذکر نامی از سازمان بهداشت جهانی دارد.

سفیرانی از ۱۵ کشور عضو شورا روز سه شنبه درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه و تونس دیدار کردند. سفیر فرانسه در سازمان ملل این مذاکرات را خوب ارزیابی کرده است.

او گفت: فرانسه و تونس به سختی روی این قطعنامه کار می‌کنند، امور رو به جلو حرکت می‌کند، شورای امنیت باید همین الان وارد عمل شود.

سفیر تونس نیز به خبرنگاران گفت که دو کشور به سختی روی بسته نهایی کار می‌کنند و بر روح آشتی میان اعضای شورا تکیه دارند.

۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آوریل دو قطعنامه صادر کردند. یکی در به رسمیت شناختن تاثیرات بی سابقه پاندمی و درخواست برای همکاری بین‌المللی در مهار و شکست این ویروس و دیگری درباره درخواست اقدام جهانی برای توسعه ساخت و دسترسی همگانی به دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی برای مقابله با این پاندمی.

پیش نویس قطعنامه تونس فرانسه بر آتش بس فوری در درگیری‌های اصلی جهان از سوریه و یمن تا لیبی، سودان جنوبی و کنگو متمرکز است و از تمامی طرفین درگیری‌های مسلحانه خواسته شده درگیری‌ها را برای حداقل ۳۰ روز متوقف کنند.

در این قطعنامه گفته شده که این اقدامات شامل عملیات‌ها علیه داعش و القاعده و وابستگان آنها نیست.

۱۳۹۹/۲/۱۷

اخبار مرتبط