اختصاصی نما:

شب عروج مومن

عکس خبري -شب عروج مومن

شب قدر، شب منفعت ویژه و نقطه عطف سال معنوی هریك از ماست و صد حیف كه این شب بر ما بگذرد و قدر آن را ندانیم و خسران زده به امید سال آینده ای بنشینیم كه هیچ تضمینی به درك آن نداریم.


شب قدر، شب منفعت ویژه و نقطه عطف سال معنوی هریک از ماست و صد حیف که این شب بر ما بگذرد و قدر آن را ندانیم و خسران زده به امید سال آینده ای بنشینیم که هیچ تضمینی به درک آن نداریم.
در این مجال به برخی امور مهم برای فهم عمیق تر این ایام مبارک با تکیه بر توصیه های رهبر معظم انقلاب اشاره می اندازیم.
شب شفای جسم و جان
«شب شفای بیماریهای اخلاقی، بیماریهای معنوی، بیماریهای مادّی و بیماریهای عمومی و اجتماعی که امروز متأسفانه دامان بسیاری از ملتهای جهان، از جمله ملتهای مسلمان را گرفته است. سلامتی از همه اینها، در شب قدر ممکن و میسّر است؛ بهشرطی که با آمادگی وارد شب قدر شوید.» (76/09/05)
نماز و دعا و شب قدر سه عامل عروج مومن
یکی از خواص مهم شب قدر اصلاح نفوس انسانی است. یعنی اگر اصلاح یک رذیله اخلاقی چندین ماه زمان ببرد چه بسا در این شبها بشود با خلوص نیت راه طولانی را یک‎شبه طی کرد.
«نماز معراج و وسیله عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب قدر هم معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله مادی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه میتوانیم، خود را دور کنیم. از دلبستگیها، بدخلقیها، خلقیات غیرانسانی... این شبها دور و جدا کند.» (83/08/15)
بهترین عمل
«بهترین اعمال در این شب، دعاست... دعا یعنی خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همهی اینها دعاست.» (84/07/29)
با خدا حرف بزنید
اگر عادت کنیم که با خدا حرف بزنیم خوب است که بعضی اوقات همه تعارفات را کنار بزنیم و هرچه در دلمان است به خدا بگوییم:
هیچ آدابی و ترتیبی مجو
هرچه می‎خواهد دل تنگت بگو
هیچ حجابی نیست و هرچه هست خود ماییم:
میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز
«اگر کسی معانی این دعاها را نمیداند، با زبان خودتان دعا کنید؛ خودتان با خدا حرف بزنید. بین ما و خدا حجابی وجود ندارد؛ خدای متعال به ما نزدیک است؛ حرف ما را میشنود... دعا خیلی تأثیرات معجزآسایی بر روی دل انسان دارد؛ دلهای مرده را زنده میکند.» (87/06/29)
کارهای دیگری هم در این شبها ضروری و موثر است که به صورت تیتروار بیان میکنیم:
- عذر خواهی کنیم: «شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید.»
- شب معرفت ولایت: «دلهایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید.»
- توسل به امام زمان (عج): «به ولیّعصر، ارواحنافداه، توجّه کنید؛ به در خانه خدا ــ مسجد ــ بروید و بهبرکت امام زمان از خدای متعال خواستههایتان را بگیرید.»
- شب تفکر: «آن را به دعا و توجّه و تفکّر و تأمّل در آیات خلقت و تأمّل در سرنوشت انسان... بگذرانید.»
- فقط دعاهای شخصی نکنیم: «برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای اسلامی دعا کنید.»
تهیه و تنظیم مطالب : حجت الاسلام علی تبریزی

۱۳۹۹/۲/۲۵

اخبار مرتبط