مجلس دهم در پله پایانی

عکس خبري -مجلس دهم در پله پاياني

نمایندگانی كه وارد خانه ملت می‌شوند، یادشان باشد كه وكلای مردم هستند و لاغیر؛ پس لازم است ضمن هم‌افزایی و رویكرد انسجام‌بخشی در درون مجلس، به دور از حواشی، بر مسائل اساسی كشور تمركز دقیق و كارشناسانه داشته باشند.



هفته پیش‌رو آخرین هفته کاری نمایندگان مجلس دهم است؛ آخرین جلسات علنی مجلس دهم در همین هفته برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه نیز در ۳۱ اردیبهشت خواهد بود. دراین‌باره نکات زیر قابل توجه است:

1-این نکته کاملاً طبیعی است که در مقام ارزیابی، هر نهادی دربرگیرنده ضعف‌ها و قوت‌هایی است. نمی‌توان و چندان منصفانه و منطقی هم نیست که مجلس کنونی را ضعیف‌ترین مجلس جمهوری اسلامی معرفی کرد، همچنان که برخی ابایی از بکار بردن چنین تعابیری ندارند. تضعیف و بی‌خاصیت معرفی کردن یکی از ارکان و قوای کشور هیچ منفعتی در پی‌ ندارد. باید قوت‌ها و کاستی‌هایش را با هم دید. 2- ضرورت دارد کسانی با رویکردهایی کارشناسی و با نگاهی دلسوزانه ارزیابی واقع‌بینانه و دقیق از مجلسی که هم اینک روزهای پایان کارش را می‌گذارند، ارائه دهند. مهم‌ترین متغیرها در ارزیابی این مجلس، تطبیق آن بر پیگیری مطالبات واقعی مردم و کشور است. 3- غلتیدن مجلس به سمت ملاحظات سیاسی و جناحی بزرگ‌ترین ضعف آن به حساب می‌آید. غلبه نگاه‌های منطقه‌ای به‌جای رویکردهای ملی چالش فراگیر و مستمر تقریباً همه مجالس تاریخ نظام جمهوری اسلامی بوده است. مجلس جدید باید خود را از این وضعیت پرهزینه برهاند. طبعاً تمرکز مجلس بر مسائل اقتصادی کلان کشور، نهایتاً آثار و نتایج مثبتی برای همه مناطق کشور رقم خواهد زد. 4- رد صلاحیت جمع زیادی از نمایندگان مجلس دهم در انتخابات اخیر، نه به نفع خود مجلس بود و نه به نفع نظام و نه هیچ‌کس دیگر. مجلس یازدهم برای پیشگیری از چنین سرنوشتی باید نظارت بر خویش را جدی بگیرد. 5- از دیگر سو در حوزه مسائل سیاسی کشور، رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال‌98 فرمودند یك نمونه از شرارت‌های آمریكا این است كه كنگره در دو سال گذشته، 226 طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب كرده است كه البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بكنیم كه مجلس شورای اسلامی تاكنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت‌های آمریكا ارائه یا تصویب كرده است؟
مهم‌ترین موضوع برای نمایندگان جدید خانه ملت، عبرت‌آموزی از حوادثی است که اتفاق افتاده و تجربه‌ای است که باید از وضعیت کنونی بیاموزند. نمایندگانی که وارد خانه ملت می‌شوند، یادشان باشد که وکلای مردم هستند و لاغیر؛ پس لازم است ضمن هم‌افزایی و رویکرد انسجام‌بخشی در درون مجلس، به دور از حواشی، بر مسائل اساسی کشور تمرکز دقیق و کارشناسانه داشته باشند.

بصیرت

۱۳۹۹/۲/۲۷

اخبار مرتبط