پاسخ كنایه‌آمیز شهردار مینیاپولیس به ترامپ

عکس خبري -پاسخ کنايه‌آميز شهردار مينياپوليس به ترامپ

شهردار شهر «مینیاپولیس» كه این روزها صحنه اعتراضات به خشونت پلیس آمریكا علیه سیاه‌پوستان است، پاسخ انتقاد رئیس‌جمهور این كشور را با انتقاد كنایه‌آمیز داد.

به گزارش نما، «جاکوب فری» شهردار «مینیاپولیس» صبح جمعه انتقاد ترامپ به مدیریت خود را در میانه خشم و اعتراض مردم این شهر به قتل مرد سیاه‌پوست به دست پلیس با انتقاد تند پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری نزدیک به کنگره آمریکا «هیل»، ترامپ روز جمعه در توییتر به فری تاخت و گفت اگر وی نتواند وضعیت را تحت کنترل درآورد، نیروهای گارد ملی را به آنجا اعزام خواهد کرد.

ترامپ نوشت: «یا جاکوب فرِی، شهردار چپ‌گرای افراطی بسیار ضعیف این شهر، خودش را جمع‌وجور می‌کند و شهر را تحت کنترل درمی‌آورد، یا من گارد ملی را اعزام می‌کنم تا این کار را به درستی انجام دهند».

بعد از آن که یک گزارشگر توییت ترامپ را برای شهردار در یک کنفرانس مطبوعاتی خواند، فری اظهارات وی را محکوم کرد.


فری به خبرنگاران گفت: بگذار این را بگویم که ضعف، سر باز زدن از پذیرش مسئولیت اقدامات خود است. ضعف، انگشت اتهام را به سمت دیگران گرفتن در زمان بحران است. دونالد ترامپ چیزی درباره قدرت مینیاپولیس نمی‌داند.

وی در ادامه گفت: ما بسیار قوی هستیم. آیا این یک دوره زمانی دشوار است؟ بله، اما بهتر است شما مطمئن باشید که ما از پس آن برمی‌آییم.

فری همچنین معترضان را به آرامش دعوت کرد و گفت: اعتراضات در مینیاپولیس نتیجه خشم و اندوه است؛ این احساسات نه تنها قابل قبول، بلکه درست است و بازتاب واقعیت زندگی جامعه سیاه‌پوستان ما است.

جمعه شب، چهارمین شب اعتراضات به مرگ «جورج فلوید»، مرد سیاه‌پوست آمریکایی بود که بر اثر خشونت بی‌جای پلیس آمریکا جان خود را از دست داد. فلوید در ویدئویی که از این حادثه دست به دست شد، می‌گوید که نمی‌تواند نفس بکشد.

«تیم والز»، فرماندار مینه‌سوتا روز پنجشنبه گارد ملی این ایالت را فعال کرد. پنجشنبه شب تعدادی از معترضان خشمگین سومین پایگاه پلیس را در این شهر به آتش کشیدند. بنابر گزارش شبکه «ان‌بی‌سی»، این پایگاه محل خدمت افسرانی بوده که در مرگ فلوید نقش داشتند.

پلیس ایالت مینسوتا همچنین «درک چائووین» افسر پلیسی که با فشردن زانویش بر گردن مرد سیاه‌پوست آمریکایی،‌ باعث مرگش شد را بازداشت کرد.

دوشنبه گذشته بود که یک این افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، جورج فلوید را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که افسر پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود. این رفتار خشونت‌آمیز در نهایت به مرگ فلوید منجر شد.

پس از آن، مردم مینیاپولیس در اعتراض به خشونت پلیس علیه رنگین‌پوستان به تظاهرات و اعتراضات پرداختند و ناآرامی‌ها همچنان ادامه دارد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند علی‌رغم اینکه بطن اصلی اعتراضات اخیر علیه خشونت‌های پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان است اما نیروهای امنیتی و پلیس این کشور در مواجه با این تظاهرات‌ها، باز هم به تدابیر و اقدامات خشن متوسل شده‌اند.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۳/۱۰

اخبار مرتبط