نظارت پهپاد بر جاده‌های كشور

عکس خبري -نظارت پهپاد بر جاده‌هاي کشور

سامانه كشوری نظارت پهپادی جاده‌ها با حضور رئیس پلیس راهور ناجا به صورت آزمایشی در سمنان آغاز به كار كرد.

به گزارش نما ،سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهور ناجا در آیین بهره‌برداری از این طرح کشوری در سمنان گفت: این سامانه پهپادی با هدف تامین امنیت تردد در محورهای مواصلاتی در راستای هدفگذاری کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای از سوی نیروی انتظامی برنامه‌ریزی شد.

سردار هادیانفر با اشاره به ظرفیت‌های سامانه نظارت پهپادی جاده‌ها برای کنترل ترددها، افزود: پهپاد این سامانه ظرفیت پرواز ۱۲ ساعته تا ۳۰۰ کیلومتر به صورت رفت و برگشت را دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا یادآور شد: اطلاعات این پهپاد به مرکز اطلاعات کنترل قرارگاه پلیس راه استان سمنان و همزمان در مرکز اطلاعات کنترل ترافیک تهران دریافت و تحلیل می‌شود.

وی ادامه داد: داده‌های ارسالی از سامانه نظارت پهپادی در اختیار پلیس راه قرار می‌گیرد و عمده‌ترین هدف از این سامانه کشف تخلفات حادثه‌ساز خودروها در جاده مانند سرعت و سبقت غیرمجاز و حرکات خطرآفرین رانندگان است.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: اکنون با وجود سامانه نظارت پهپادی جاده‌ای نظارت حتی بر جاده‌های فرعی و روستایی امکانپذیر است.

وی شناسایی رانندگان حادثه‌ساز را یکی از مزیت‌های سامانه نظارت پهپادی جاده‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: سال ۹۷ بیش از ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر در تصادفات جاده‌ای و شهری جان باختند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر مجروح و معلول شدند که سه هزار راننده مسبب این سوانح بودند.

سردار هادیانفر به مسیر اصلی تهران- مشهد در استان سمنان اشاره کرد و گفت: مرحله اول و آزمایشی اجرای سامانه نظارت پهپادی جاده‌ای در این محور پرتردد و اصلی کشور در نظر گرفته شد تا امنیت تردد هموطنان تا جای ممکن تامین شود.

وی افزود: اجرای سامانه نظارت پهپادی جاده‌ای، در ادامه استفاده از فناوری و تجهیزات به روز در کنترل و پایش و نظارت بر جاده‌ها است که ابتدا در آیین اربعین سال گذشته آزمایش شد.

رییس پلیس راهور ناجا به اجرای این سامانه تا پایان امسال در استان‌های دیگر کشور اشاره و اضافه کرد: محورهای شمال به جنوب استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان، جاده‌های طولانی استان کرمان و چهار محور پرتراکم شمالی کشور نیز در مراحل بعدی اجرای این سامانه است.

وی یادآور شد: در این سامانه نظارت پهپادی جاده‌ای، پرنده کامل در اختیار تیم کنترل هواناجا است که داده‌های آن ظرف چنددقیقه ابعاد و محل حوادث را نیز مشخص می‌کند و برای کمک‌های امدادی، اورژانسی و پلیسی به تصادفات نیز کمک کننده است.

سردار هادیانفر افزود: برنامه جدی پلیس راه ناجا برای سال ۹۹ کاهش تصادفات بر اساس هدفگذاری‌های تعیین شده است که در این مسیر از ابزارهای نوین و فناوری نیز بهره گیری می‌شود.





میزان /

۱۳۹۹/۳/۲۱

اخبار مرتبط