فصل سفر محدود است باید چاره اندیشید

عکس خبري -فصل سفر محدود است بايد چاره انديشيد

فصل سفر در كشور ما محدود است بعد از حدود سه ماه كه به دلیل گسترش كرونا، سفرها در كشور تعطیل شده بود، فضا كمی برای رونق گردشگری باز شده است.

به گزارش نما ،اولین صنعتی که با شیوع ویروس کرونا آسیب دید، مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری بود؛ اما پس از گذشت چند ماه با تدابیر اتخاذ شده، این صنعت آرام آرام در حال بازگشت به وضعیت پیش از کرونا است. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در حوزه اقتصادی، باید برای فعالیت این حوزه در زمان پسا کرونا تدابیر تازه‌ای اندیشید. یکی از این تدابیر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی در پایانه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه‌ها است. این موضوع به قدری مهم است که فرودگاه‌های مهم دنیا همچون استانبول، وضعیت بهداشتی خود را به عنوان یک آپشن مهم، تبلیغ می‌کنند تا مسافران را ترغیب به استفاده از این فرودگاه کنند. این مهم در ایران نیز لازم الاجراست. خوشبختانه جزیره کیش در فرودگاه، پایانه مسافربری و راه آهن، قبل از مسافرگیری و بعد از پیاده شدن مسافران تمام پروتکل‌ها را اجرا می‌کند.

راهکار دیگری از طریق آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری است. به طوری که می‌توانند با اجرای تست کارت سلامت برای مسافران صادر کنند و مسافران نیز با داشتن این کارت بتوانند به راحتی سفر کنند.

این امر در کشورهای مختلف هم اکنون اجرا می‌شود و بسیاری از کشورها بر روی پاسپورت مسافران و در هنگام صدور ویزا کارت سلامت نیز صادر می‌کنند در مرحله بعد می‌توان به مسافرانی که کارت سلامت خود را دریافت کرده‌اند، برای مسافرت با خودرو شخصی سهمیه سوخت داد.

از طرف دیگر، اجرای پروتکل‌های بهداشتی مثلا در اتوبوس‌ها، باعث شده تا آژانس‌های مسافرتی در هنگام استفاده از اتوبوس‌ها و راه‌آهن و حتی هواپیما مجبور شوند حداکثر از نصف سهمیه خود برای حفظ فاصله‌گذاری استفاده کنند. در این صورت می‌توان با پرداخت هزینه حمل‌ونقل به مسافران، علاوه بر سهمیه سوخت، امکانی را فراهم کرد تا آنها بیشتر از تورهای دسته‌جمعی استفاده کنند.

همچنین دولت نیز می‌تواند با پرداخت وام‌ها و مساعدت‌های ویژه سفر، مردم را برای رفتن به سفر ترغیب کند. به نحوی که ابتدا برای مسافران کارت سلامت الکترونیکی و وابسته به حساب بانکی صادر؛ سپس مبلغی به عنوان کمک هزینه سفر در این کارت شارژ شود (البته این مبالغ تنها در مقاصد گردشگری و هتل‌ها قابل برداشت باشد) آنگاه مسافر مبلغ استفاده شده را به صورت اقساط بازگرداند.

باید یادآوری شد که فصل سفر در کشور ما محدود است بعد از حدود سه ماه که به دلیل گسترش کرونا، سفرها در کشور تعطیل شده بود، فضا کمی برای رونق گردشگری باز شده اما فقط دو ماه برای انجام سفر فرصت وجود دارد؛ زیرا در پایان تابستان و با آغاز ماه‌های محرم و صفر، دوباره میزان سفرها و تورها رو به نزول خواهد گذاشت پس باید فرصت تابستان را غنیمت شمرد.
ایلنا

۱۳۹۹/۳/۲۱

اخبار مرتبط