توصیه های پزشكی دكتر محمد حسین نیكنام :

ویروس كرونا و سیستم ایمنی بدن

عکس خبري -ويروس کرونا و سيستم ايمني بدن

سیستم ایمنی برای عملكرد صحیح نیاز به مقدار مناسب از ویتامین های محلول در آب (ویتامین های B و C) و ویتامین های محلول در چربی (شامل ویتامین های A، K، D و E) دارد. در این میان مطالعات مختلف نقش ویژه ای به ویتامین های A و D داده اند.

سیستم ایمنی در دفاع بر ضد تمامی عوامل بیماری‌زا مانند ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها موثر است. عفونت کروناویروس نیز استثنا نمی‌باشد و عملکرد صحیح سیستم ایمنی در کنترل این ویروس نقش بسیار مهمی دارد.

سیستم ایمنی انسان از لایه های دفاعی مختلفی تشکیل شده که هر یک از این لایه ها در دفاع نقش مهم و منحصر به فردی ایفا می‌کنند.

اولین لایه دفاعی در برابر ویروس هایی مثل ویروس کرونا که از طریق تنفسی منتقل می‌شوند سلول های پوشاننده مجاری تنفسی و آلوئول های تنفسی می‌باشد که سلول اپی تلیال یا پوششی نامیده می‌شوند. این سلول ها همراه با ترشحاتی که به ترشحات مخاطی موسوم است اولین مانع بر سر راه نفوذ ویروس هایی مانند کرونا می‌باشند. آسیب به این سلول‌ها میتواند راه را برای ورود ویروس باز کند. دود سیگار وقلیان و عفونت همزمان با ویروس هایی مثل ویروس آنفلوانزا از عوامل آسیب زننده به سلول های اپی تلیال تنفسی می‌باشند و می‌توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت کرونا ویروس شوند.

دومین لایه دفاعی در برابر عفونت های ویروسی تنفسی سلول‌هایی به نام ماکروفاژ میباشند که در بافت های مختلف از جمله آلوئول‌های تنفسی حضور دارند. این سلول‌ها می‌توانند ویروس هایی که از لایه اول عبور کرده اند و همین طور ویروس‌هایی که در سطح بافت پوششی نشسته‌اند را اصلاحا فاگوسیتوز کرده و آن ها را از بین ببرند.

سومین لایه دفاعی که یکی از مهمترین لایه های دفاعی بر ضد بسیاری از عفونت ها می‌باشد سلول هایی به نام لنفوسیت B هستند که با ترشح ملکول هایی به نام آنتی بادی یا پادتن به دفاع می‌پردازند. آنتی بادی ها به صورت اختصاصی به سطح ویروس ها متصل شده و آنها را بی اثر میکنند.

لایه چهارم دفاعی سلول های به نام لنفوسیت های T میباشند که از طرق مختلف به دفاع کمک می‌کنند.

تغذیه مناسب در تقویت هر یک از چهار لایه پاسخ ایمنی که در بالا به آن ها اشاره شد (شامل سلول های اپی تلیال و ترشحات مخاطی، ماکروفاژهای بافتی و سلول های فاگوسیت کننده، لنفوسیت های B و لنفوسیت های T) موثر است.

سیستم ایمنی برای عملکرد صحیح نیاز به مقدار مناسب از ویتامین های محلول در آب (ویتامین های B و C) و ویتامین های محلول در چربی (شامل ویتامین های A، K، D و E) دارد. در این میان مطالعات مختلف نقش ویژه ای به ویتامین های A و D داده اند.

اقدامات ذیل در ارتباط با تقویت سیستم ایمنی مورد تاکید می باشند:

1-داشتن میزان مناسبی از فعالیت فیزیکی- حداقل 15 دقیقه فعالیت فیزیکی هوازی در روز

2-داشتن خواب مناسب- حداقل 8 ساعت در شبانه روز

3-دوری از استرس و اضطراب

4-اجتناب از مصرف سیگار و قلیان

5-تغذیه مناسب شامل موارد زیر:

1-کاهش میزان مصرف مواد حاوی قند و شکر بالا

2-کاهش مصرف مواد دارای چربی های اشباع و چربی های موسوم به اسیدهای چرب ترانس

3-کاهش مصرف غذاهای سرخ شده به ویژه غذاهای سرخ شده با روغن جامد

4-مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع (روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، روغن آفتابگردان، گردو و بادام، آجیل بدون نمک، ماهی سالمون وساردین)

5-مصرف بیشتر مواد پروتئینی با ارجحیت لبنیات و گوشت سفید بر گوشت قرمز

6-مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

7-اجتناب از مصرف Fast food

۱۳۹۹/۳/۲۳

اخبار مرتبط