اختصاصی نما:

گلابی جدید برجام هم رسید

عکس خبري -گلابي جديد برجام هم رسيد

بانیان قطعنامه ی جدید علیه ایران طی سال های گذشته به كمترین تعهدات برجامی خود عمل نكردند و در یك حركت كاملا سیاسی ایران را به كوتاهی در انجام تعهدات هسته‌ای خود متهم كرده‌اند!

شیما احمدی- شورای حکام یکی از نهادهای اصلی سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری آژانس بین المللی انرژی اتمی است که ۳۵ کشور عضو در آن نماینده دارند. نشست چهار روزه شورای حکام به دلیل شیوع کرونا از دوشنبه هفته جاری به صورت مجازی برگزار شد؛ نشستی که بیشترین حاشیه سازی و اتهام زنی به تهران را به دنبال داشت. پیرو این نکته ما شاهد بودیم که از دوشنبه و با آغاز نشست شواری حکام سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان به انتشار قطعنامه ای توبیخی به دلیل آنچه عدم همکاری لازم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان شد، اقدام کردند و مضافا رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در مواضعی مکررا اتهاماتی را به تهران در خصوص عدم دسترسی به برخی اماکن با محوریت آباده و تورقوزآباد را مطرح کرد. این ها علاوه بر آن است که برخی کشورها مانند عربستان سعودی نیز به دنبال جریان سازی علیه ایران در این نشست فصلی بودند؛ جریان سازی که به نظر می رسد بر مبنای اسناد جاسوسی اسرائیل در حال پیگیری است. تا جایی که در روز جمعه در نشستی با حضور رسمی اعضای شورای حکام قطعنامه اروپایی ها ضد ایران تعیین تکلیف شد و شورای حکام ، خواستار اجرای کامل تعهدات هسته‌ای ایران شد. در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به خواسته‌های آژانس انرژی اتمی تن دهد و به تعهدات خود در چارچوب NPT و پروتکل الحاقی پایبند باشد.
موضوعی که در این میان باعث تعجب است این است که ایران بیشترین میزان بازرسی در بین کشورهای عضو، را داشته است و در بین بازرسی های صورت گرفته حدود 20 درصد کل بازرسی‌های آژانس مربوط به ایران است و جالبتر اینجاست که بانیان قطعنامه ی جدید علیه ایران طی سال های گذشته به کمترین تعهدات برجامی خود عمل نکردند و در یک حرکت کاملا سیاسی ایران را به کوتاهی در انجام تعهدات هسته‌ای خود متهم کرده‌اند! وانگهی در قطعنامه جدید آژانس اتمی دو درخواست بازرسی را براساس اطلاعات جاسوسی و ادعای رژیم صهیونیستی مطرح کرده است؛ رژیمی که اساساً عضو NPT نیست و پذیرش این درخواست معنایی جز اینکه آژانس را به محلی برای نقش اطلاعات جاسوسی تبدیل ‌کند ندارد.


۱۳۹۹/۳/۳۱

اخبار مرتبط