پاسخ حجت الاسلام انصاریان به سروش

عکس خبري -پاسخ حجت الاسلام انصاريان به سروش

در پی اهانت های اخیر عبدالكریم سروش به برخی وعاظ، مداحان و سخنرانان مذهبی، حجت الاسلام حسین انصاریان با انتشار ویدئویی به این سخنان پاسخ داد.

به گزارش نما، چندی پیش عبدالکریم سروش در سخنانی موهن نسبت به مداحان و سخنرانان مذهبی، تهمت‌هایی را بیان نمود و از لفظ «روضه خوان» برای تحقیر استفاده کرد. حجت الاسلام حسین انصاریان که از جمله افرادی بود که مورد این اهانت‌ها قرار گرفت، با انتشار ویدئویی نسبت به این اهانت‌ها و تهمت‌های سروش واکنش نشان داده است.

متن زیر مشروح سخنان حجت الاسلام انصاریان است؛

دکتر عبدالکریم سروش مطالبی را به من نسبت دادند که بنای پاسخ دادن نداشتم، چون بعضی از علمای بزرگوار حوزه علمیه پاسخ ایشان را مستدل و مبرهن دادند، ولی درخواست‌های زیادی از خود من شده بود که پاسخ بگویم.

آقای سروش گفتند یکی از دوستان شأن در گذشته در جلسه سخنرانی من بودند که در آن سخنرانی من روایتی را در سخنرانی خواندم که آن روایت این بود که اکثر یاران امام عصر (ع) هنگام ظهور ایرانی هستند. مضمون روایت این بود. ایشان می‌گویند دوست شأن احمد آقا از من سوال کردند سند این روایت کجاست و من گفتم من این مقدار اجازه تصرف در روایت را از خودم ندارم؟!

برای مستمعین پنجاه ساله بنده روشن است که این نقل قول ربطی به من ندارد و اساساً من پیرامون کلام معصوم و روایات اینگونه سخن نمی گویم. چون ارزش روایات با ارزش آیات یکی است. ضمن اینکه بنای بنده در حدود نیم قرن سخنرانی، تألیف و ایام تدریس در حوزه علمیه قم این بوده است که روایت بی سند و مطلب بدون منبع مهمی را نقل نکنم.

اما منبع روایات مربوط به این موضوع که گفته شده منبع و مصدری ندارد در مصادر شیعه و سنی این است. مصادر این اخبار طولانی است. من گوشه‌ای از این احادیث را به دست آوردم با مصادر اصلی اش.

امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند: وزرای مهدی (عج) از عجم‌ها هستند ولی سخنگویی شأن عربی است. این روایت در یکی از مهمترین منابع اهل سنت، ینابیع الموده، جلد ۳ صفحه ۱۳۳ و در کتاب یوم الخلاص نوشته عالمی شیعی صفحه ۳۵۵ آمده است.

امام باقر (ع) می‌فرمایند یاران قائم که ۳۱۳ نفر هستند از فرزندان عجم اند، سند روایت بحارالانوار جلد پنجاه و دو صفحه ۲۰۶.

امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند اکثر یاران مهدی اهل طالقان اند و خوشا به اهل طالقان، بحار جلد ۵۲ صفحه ۲۰۷.

فضیل بن یسار، راوی بسیار مهم و معتبری است که از امام صادق (ع) نقل می‌کند گنج‌هایی در طالقان است که اینها قائم را یاری می‌کنند، در کتاب الزام الناصب صفحه ۲۲۷ و یوم الخلاص صفحه ۲۲۳.

رسول اکرم (ص) می‌فرماید صاحب رایات سیاه از خراسان ظاهر می‌شوند و حضرت را یاری می‌کنند. بحار جلد ۵۲ صفحه ۲۰۸

عنوان بصری از امام صادق (ع) نقل می‌کند قم را قم نامیدند چون قائم وقتی قیام می‌کند مردم قم در رکاب او هستند. بحارالانوار جلد ۳۸ صفحه ۲۴۶ حدیث ۶۰

امام صادق (ع) می‌فرمایند بعثنا علیکم عباداً در ستایش اهل قم است، چون قائم ما را اهل قم یاری می‌کنند، بحار جلد ۳۹ صفحه ۲۱۶ حدیث ۶۰.

امیرالمومنین (ع) می‌فرماید اهل خراسان و طوس به یاری قائم ما می آیند، عقد الدرر صفحه ۱۲۷

در کتاب دلایل الامامه صفحه ۳۰۴ به بعد اخبار زیادی منسوب به اهل بیت آمده که مطابق آن روایات برخی از یاران امام عصر از شهرهای مرو، مرو رود، طوس، جابروان، استخر، فاریاب، سجستان نیشابور، طبرستان گرگان، اهواز، ری، شیراز و کرمان هستند.

کشاف زمخشری از کتب بسیار مهم اهل سنت است که چهار جلد است؛ در ذیل آیه سوم سوره جمعه و آیه ۵۴ مائده از رسول خدا نقل می‌کند که دین را در آخر الزمان که الان آخر الزمان نیست آخر الزمان، زمانی است که وصل به ظهور می‌شود. ایشان از پیامبر (ص) نقل می‌کند که رجالی از فارس قائم را یاری می‌کنند. در پاورقی کشاف، محقق محقق کشاف می‌گوید این روایت مورد اتفاق کل علمای اهل سنت است. البته من طبق رویه ۵۰ ساله عمر تحقیقی و تألیفی ام به همه محققین بزرگوار و به مطالعه کنندگان آثار توصیه می‌کنم که این روایات چه از نظر سند و چه از نظر دلالت جای تحقیق هم دارند.

در ضمن آقای سروش در گفتارشون درباره من این عبارت را بیان می‌کند که متن عبارت را می گویم: اخیراً که آمار گیری کرده اند خیلی از جوان‌ها گفته اند ما در اندیشه دینی پیرو او (انصاریان) هستیم. بنده نسبت به خودم چنین گمانی ندارم که کسی پیرو من باشد و درست هم نیست، چون همه مسئولیت واجب دارند پیرو قرآن و اهل بیت باشند. به جوان‌ها و پا منبری هایم نیز در این پنجاه سال سفارش کرده ام که مبانی دینی را فقط از قرآن و اهل بیت بگیرید، البته به وسیله عالمانی که شرایطشان را ائمه بیان کردند. من به عنوان یک خادم دین و خادم قرآن و اهل بیت فقط واسطه انتقال معارف به مردم هستم. هیچ وقت دنبال جمع کردن پیرو برای خود نبودم. مردم، مسئولیت عقلی و دینی دارند پیرو قرآن و پیامبر و اهل بیت باشند. البته باید عالم دینی، مردم را راهنمایی کند.

اما مطلب سومی که در کلام آقای سروش آمده این است که ایشان (یعنی بنده) روضه خوانی بیش نیست. خب با این جمله خیلی از من تعریف بزرگی کردند، چون من در کل دوره عمرم آرزویم این بود که روضه خوان باشم برای اهل بیت، مخصوصاً برای سیدالشهدا و عاشق این عنوانم. عاشق نیستم به من استاد و عالم و اندیشمند بگویند عاشق این هستم که همه این نسبت روضه خوانی را به من بدهند و این آرزو را دارم و دعا هم می‌کنم که فردای قیامت پروردگار مهربان عالم من را به عنوان روضه خوان ابی عبدالله قبول کند. چون اگر به این عنوان قبول شوم که از خدا می خوام قبولم کند، تمام درهای رحمت و مغفرت در قیامت به رویم باز خواهد بود از شما عزیزانم هم واقعاً درخواست می‌کنم که دعا کنید من در قیامت روضه خوان محشور شوم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
منبع: مهر

۱۳۹۹/۴/۲

اخبار مرتبط