به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)

چرا دختر موسی بن جعفر(ع) مقام شفاعت دارد؟

عکس خبري -چرا دختر موسي بن جعفر(ع) مقام شفاعت دارد؟

در روایت معروف امام صادق (ع) بعد از ذكر حرم خدا و رسول و امیرالمومنین، حرم سایر ائمه را در قم برشمرده و فرمودند: «... بدانید بهشت هشت در دارد كه سه در آن به سوی قم است؛ بانویی از فرزندانم كه اسمش فاطمه دختر موسی بن جعفر است در آن وفات می یابد به وسیله شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»

حجت الاسلام علی تبریزی- یکم ذی القعده سالروز ولادت دختر موسی بن جعفر (ع) حضرت فاطمه معصومه (س) است. بانویی که ۲۵ سال از برادرش امام رضا (ع) کوچکتر بود و از ۱۰ سالگی با شهادت پدرش، تحت تربیت و سرپرستی برادر بزرگوارش قرار گرفت. به سبب همین ارتباط عاطفی تنها یکسال توانست دوری برادر را تحمل کند و به قصد دیدارش راهی خراسان گردید.

هرچند این ملاقات حاصل نشد و عمر این بانوی با کرامت کوتاه بود اما در همین دوره مختصر توانست به مقامات عالی در علم و معنویت دست یابد، چنان که با عناوینی چون معصومه، کریمه، عالمه، محدثه و... شناخته می شود.

اما یکی دیگر از این مراتب کمال حضرت مقام و مرتبه شفاعت است. موضوع شفاعت حضرت فاطمه معصومه(س) از چندجنبه قابل اثبات است.

نخست اینکه در روایات به مقام شفاعت اهل بیت(ع) تإکید شده است و بدیهی است حضرت فاطمه معصومه(س) که خواهر امام رضا(ع) (از طرف پدر و مادر) می باشد، جزو این خاندان است پس مقام شفاعت وی قابل انکار یا تردید نخواهد بود.

دیگر اینکه مطابق تصریح روایات همه مومنان از مقام شفاعت برخوردارند و تنها دایره شفاعتشان مختلف است و حضرت معصومه (س) نیز بانوی مومنه ای است که مشمول این قاعده کلی خواهد شد.

سومین دلیل اما مهمتر از دو دلیل قبلی است. در خصوص مقام شفاعت این بانوی گرانقدر روایات فراوانی وجود دارد.

خود این احادیث نیز دو دسته هستند. گروه اول به صراحت شفیع بودن آن حضرت را تایید می‌کنند.

از جمله: امام رضا(ع) به سعد اشعری فرمود: ای سعد چون به نزد آن حضرت رفتی رو به قبله بایست؛ ۳۴ مرتبه الله اکبر، ۳۳ مرتبه سبحان الله، ۳۳ مرتبه الحمدلله بگو، آنگاه بگو: «... یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه فان لک عندالله شإنا من الشان.»

جالب اینکه در این روایت امام رضا (ع) علت این مقام را نیز بیان فرموده اند: «زیرا تو نزد خدا منزلت والایی داری.»

در روایت معروف دیگر امام صادق (ع) بعد از ذکر حرم خدا و رسول و امیرالمومنین، حرم سایر ائمه را در قم برشمرده و فرمودند: «... بدانید بهشت هشت در دارد که سه در آن به سوی قم است؛ بانویی از فرزندانم که اسمش فاطمه دختر موسی بن جعفر است در آن وفات می یابد به وسیله شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»

گروه دیگر روایات بهشت را پاداش زیارت آن بانو معرفی می‌کنند. برای مثال شیخ صدوق با سند صحیح از امام رضا(ع) نقل کرده است که: «من زارها فله الجنه.»

همچنین ابن قولویه در کامل الزیارات از امام جواد(ع) نقل می‌کند: «من زار عمتی بقم فله الجنه.»

در نتیجه مقام شفاعت داشتن آن حضرت مطابق روایات به چند دلیل ثابت می شود و گستره شفاعت حضرت نیز در بین بانوان بعد از حضرت فاطمه زهرا (س) بی نظیر است و با فرمایش امام صادق (ع) شامل همه شیعیان می‌شود:

«تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم.»

۱۳۹۹/۴/۳

اخبار مرتبط