رستم تكلیف اسفندیار را مشخص می‌كند

طبق وعده رستم قاسمی وزیر نفت كلیه میدان‌های مشترك نفت و گاز ایران تا پایان امسال باید تعیین تكلیف شوند بر همین اساس مدیرعامل شركت نفت فلات قاره از امضا قرارداد توسعه میدان نفتی مشترك اسفندیار به عنوان یكی از سه میدان مشترك تعیین تكلیف نشده در آینده نزدیك خبر داد.

محمود زیرکچیان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که مذاکرات خوبی برای بستن قرار‌داد توسعه میدان نفتی مشترک اسفندیار واقع در آب‌های خلیج‌فارس صورت گرفته است، گفت: مسائل فنی و مالی قرار‌داد توسعه این میدان مشترک با عربستان نهایی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به این‌که تاکنون مذاکره برای توسعه این میدان با دوسه شرکت داخلی انجام شده است، گفت: تاکنون انتخاب هیچ کدام از این پیمانکاران برای طرح توسعه میدان نفتی اسفندیار نهایی نشده است.

به گزارش ایسنا، یکی از گزینه‌هایی که از سال پیش برای توسعه میدان نفتی اسفندیار مطرح شد، بانک خصوصی پاسارگاد بود که پیش از این تجربه توسعه هیچ میدان نفتی و گازی را در پرونده خود ندارد.

میدان نفتی اسفندیار با 532 میلیون بشکه نفت‌خام درجا در فاصله 95 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ قرار دارد و با کشور عربستان سعودی مشترک است. البته در حال حاضر دو کشور برداشت از این میدان مشترک نفتی را آغاز نکرده‌اند.

نفت این میدان که در سال 1345 در تاقدیس اسفندیار توسط شرکت آیپک کشف شد، دارای درجه سبکی ای.پی.آی 30 درجه است.

سرگذشت ناکامی‌های اسفندیار

همزمان با قرارداد توسعه میدان نفتی فروزان، توسعه اسفندیار درقالب بیع متقابل با هدف تولید روزانه چهار هزار بشکه نفت، به ارزش بیش از 395 میلیون و 700 هزار دلار در سال 1381 به شرکت پتروایران واگذار شد. طبق قرارداد مدت اجرای پروژه پنج سال و زمان خاتمه آن بهار 1386 بود.

اما بعد از مدتی شرکت نفت فلات قاره به عنوان بهره‌بردار طرح اعلام کرد که میدان نفتی فروزان و اسفندیار توانایی تولید بیشتری دارند و برهمین اساس شرح کار پروژه تغییر یافت و تغییرات جدیدی در طراحی‌ها و نوع تاسیسات صورت گرفت.

نتیجه تغییر برنامه توسعه میدان اسفندیار توسط شرکت نفت فلات قاره ایران، افزایش از چهار هزار بشکه به تولید روزانه 10هزار بشکه نفت‌خام در فاز اول و در مرحله بعدی افزایش آن به 20 هزار بشکه نفت‌خام بود.

با طولانی شدن زمان اجرای توسعه میادین اسفندیار و فروزان توسط شرکت پترو ایران از یک طرف و درخواست تغییر شرح کار اولیه و افزایش ظرفیت تولید از طرف دیگر، تامین مالی پروژه با مشکلات زیادی روبه‌رو شد؛ به طوری که این افزایش هزینه طرح را شورای اقتصاد تصویب نکرد و در نهایت اجرای پروژه متوقف شد.

پس از آن به پیشنهاد شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، قرارداد اجرای طرح توسعه میدان فروزان و اسفندیار با شرکت پترو ایران فسخ شد و اجرای آن به شرکت نفت فلات قاره سپرده شد.

بعد از آن در بهار 1388، شرکت نفت فلات قاره توسعه میدان اسفندیار را به صورت فاینانس به یک شرکت مالزیایی واگذار کرد که در نهایت این قرارداد هم به نتیجه نرسید و قرارداد با پیمانکار مالزیایی لغو شد.

البته شرکت ملی نفت ایران این مجوز را هم داده بود که چنانچه قرارداد با شرکت مالزیایی به نتیجه نرسید توسعه میدان اسفندیار به شکل تولید زودهنگام در سال 1388 توسط شرکت نفت فلات قاره آغاز شود که این امر هم محقق نشد.

امضا سه قرارداد به ارزش 7میلیارد دلار

به گزارش ایسنا، تنها سه میدان مشترک نفت و گاز کشور تاکنون تعیین تکلیف نشده‌است که به زودی قرار‌داد توسعه‌ی آنها به ارزش هفت میلیارد دلار امضاء خواهد شد.

به گفته رستم قاسمی، وزیر نفت 98درصد میدان‌های مشترک نفت و گاز تعیین تکلیف شده‌اند و قرارداد توسعه باقی میدان‌های مشترک تا پایان امسال بسته می‌شود.

اهمیت توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز از این جهت است که طبق برنامه پنجم توسعه باید تولید از میدان‌های مشترک نفتی 4 تا 5 برابر و میدانهای مشترک گازی 3.5 برابر افزایش یابد.

طبق برنامه‌ پنجم توسعه باید ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال 1394 به 5.6 میلیون بشکه در روز برسد، در این میان ظرفیت تولید نفت کشور روزانه 1.3 میلیون بشکه‌ای افزایش می‌یابد که سهم میادین مشترک از این افزایش تولید یک میلیون بشکه در روز است.

در سال 90 قرار‌داد توسعه‌ 11 میدان نفت و گاز به امضاء رسید که ارزش آن معادل 15 میلیارد دلار بود.

۱۳۹۱/۹/۵

اخبار مرتبط