در گفت‎وگوی با رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان شد

در كنار هم علیه كرونا

عکس خبري -در کنار هم عليه کرونا

با عادی شدن روابط اجتماعی و نبود ‎احساس خطر از سوی جامعه و همچنین برداشته شدن محدودیت‏ها از سوی مسئولان دولتی، این بیماری مرموز دوباره به روزهای اوج خود بازگشت

زهرا ظهروند- در روزهای اخیرکرونا در کشور اوج گرفته و باعث ترس و نگرانی مجدد بسیاری از مردم شده است. روزهای ابتدایی که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرده بود، همه با کمک همدیگر و زحمت‎های شبانه روزی کادر درمان، نیروهای جهادی و مسئولان بهداشت و درمان توانستیم با رعایت پروتکل‏های بهداشتی، این بیماری منحوس قرن را کنترل کنیم؛ اما با عادی شدن روابط اجتماعی و نبود ‎احساس خطر از سوی جامعه و همچنین برداشته شدن محدودیت‏ها از سوی مسئولان دولتی، این بیماری مرموز دوباره به روزهای اوج خود بازگشت. ابتدای خردادماه بود که وزیر بهداشت و درمان گفته بود: «عادی شدن وضعیت خطرناک است. کرونا تمام نشده و هر لحظه ممکن است با یک خطر جدید و یک اوج جدید این بیماری مواجه شویم و کوچک‌ترین غفلت می‌تواند موفقیت را از بین ببرد و اگر غفلت کنیم، دقیقه ۹۰ از ویروس کرونا گل می‌خوریم.»

رهبر معظم انقلاب روز 7 تیرماه در ارتباط تصویری که با رؤسای عالی قضائی داشتند، با تأکید بر اینکه ماجرای کرونا تمام نشده است و همچنان ادامه دارد، همه مردم و مسئولان را به جدی گرفتن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کرونا فراخواندند و فرمودند: «وقتی شما که مسئول دولتی هستید، در یک اجتماع ماسک نمی‌زنید، این جوانی هم که در خیابان دارد راه می‌رود و حوصله‌ ماسک ندارد، تشویق می‌شود که ماسک نزند.» پس از این تأکید رهبری بر رعایت پروتکل‎های بهداشتی و استفاده از ماسک در مجامع عمومی، تصویری از ماسک زدن ایشان در جلسات کاری منتشر شد که بازخوردهای فراوان و مثبتی داشت.

«حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‎وگو با ما گفت: «رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند مسئولان دولتی باید از ماسک استفاده کنند؛ اما در خیلی از دستگاه‎های دولتی متأسفانه کارمندان ماسک استفاده نمی‎کنند. دستوری را که رهبر معظم انقلاب درباره ماسک زدن در اجتماع داده‏اند، شاید بتوان یک حکم حکومتی در نظر گرفت و حتما باید آن را اجرا کرد.»

وی گفت: «اقدامات بسیاری در پیشگیری از این بیماری در کشور انجام شده است. زمان شروع این بیماری متأسفانه آقای رئیس‌جمهور با دو هفته تأخیر، قرنطینه‏ ها را شروع کرد که به موقع نبود و یک‌سری از مشکلات را از آن زمان داشتیم. بعد از مدتی رعایت پروتکل‏های بهداشتی و محدودیت‏ها، یک باره همه چیز رها شد و کارها طبق روال قبل ادامه پیدا کرد و تقریبا وضعیتی شد که مردم احساس کردند خطر بیماری برطرف شده است.» شهریاری معتقد است که این مشکلات دوطرفه هستند و مردم و مسئولان هر دو باید برای حل مشکل مانند گذشته پای کار باشند؛ وی می‎گوید: «هم مردم و هم مسئولان باید رعایت کنند. وقتی دولت پروتکل‎ها را اعلام کرد، باید یک‌سری ضمانت‏‎هایی نیز برای انجام آن در نظر می‏گرفت. همه مردم باید ماسک بزنند، در حالی که بسیاری از مردم توان خرید ماسک را با این قیمت‏‎ها ندارند. دولت باید ماسک ارزان‌قیمت یا رایگان در اختیار مردم قرار دهد. دولت نباید اجازه دهد کسی بدون ماسک از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند و باید جلوی تجمعات گرفته و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.»

اما نکته دیگری که این نماینده استان سیستان و بلوچستان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به آن اشاره می‌کند، موضوع ضعف ساختارهای دولت الکترونیک است. اعلام وضعیت مناطق مختلف کشور، موضوع دیگری است که شهریاری در این زمینه معتقد است: «وقتی مسئولان دولتی یا همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان می‏گویند فلان منطقه از نظر بیماری کرونا، سفید یا زرد است، موجب گمراهی بسیاری از افراد می‎شود. وقتی اعلام وضعیت سفید می‎کنند، مردم احساس می‎‏کنند دیگر اینجا خبری از بیماری نیست؛ در حالی که با توجه به ترددهایی که انجام می‏شود، مشخص نیست تا چه زمانی منطقه مورد نظر سفید می‏ماند؛ چرا که ممکن است عده‏ای از مردم ناقل بیماری باشند و در این شرایط مردم موارد ایمنی را رها می‌کنند و فکر می‎کنند دیگر خطری آنها را تهدید نمی‏کند.» خستگی و فشار زیاد به کادر درمانی کشور یکی از معضلاتی است که در این بیش از صد روز درگیری با کرونا ممکن است مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کند. این مسئله از نظر رهبر معظم انقلاب هم دور نبود و اشاره‏ای به آن داشتند که مردم با رعایت مسائل بهداشتی مشکلات و زحمت‌های کادر درمان را بیشتر نکنند. شهریاری در این باره می‌گوید: «کادر بهداشت و درمان خسته شده‏اند و در بیمارستان‏های برخی شهرها دچار مشکل تخت و آی‌سی‌یو شده‏ایم و اگر مردم موارد بهداشتی را رعایت نکنند، گرفتار می‏شویم. تعداد فوتی‏ها سه‌رقمی شده و تعداد بستری‏ها بیشتر از ترخیصی‏ها شده است که جای نگرانی دارد و باید مراقبت‏های بهداشتی را جدی بگیریم. کرونا تمام نشده است و باید از جان خود و هم‌وطنان مراقبت کنیم.»

منبع: هفته نامه صبح صادق

۱۳۹۹/۴/۲۰

اخبار مرتبط