۵۲ رشته قنات زیركوه در دست مرمت است

عکس خبري -?? رشته قنات زيرکوه در دست مرمت است

مدیر جهاد كشاورزی زیركوه گفت: مرمت ۵۲ رشته قنات این شهرستان با اعتبار سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات دولتی و خودیاری مردم در دست اجرا است.

به گزارش نما ،جواد درویشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد طرح با اعتبار سه میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان دولتی و ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار خودیاری مردمی در دست اجرا است.

وی گفت: مرمت این تعداد رشته قنات ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هفته دولت امسال به اتمام می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه از جهش سه برابری اعتباری در بخش مرمت قنوات در سال گذشته خبر داد و گفت: تمامی قنواتی که مرمت شده، حجم آبدهی آنها به شدت افزایش یافته و رضایت کشاورزان منطقه را در پی داشته است.

وی بیان کرد: امسال به دلیل بارندگی‌های مناسب به صورت میانگین میزان آبدهی قنوات شهرستان زیرکوه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته و تعدادی از قنوات خشکیده نیز بر اثر خشکسالی‌های چندین ساله دوباره زنده شده است.

درویشی با تاکید بر اینکه با احیای قنوات می‌توان بر معضل کم‌آبی و مقابله با خشکسالی غلبه کرد گفت: خشکسالی باعث مهاجرت تعداد زیادی از روستاییان شده اما احیای قنوات در تغییر جهت مهاجرت تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: با توجه به تفاهم‌نامه جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی امسال در زمینه احیا و مرمت قنوات و اجرای خط انتقال کشاورزی تحول خوبی در شهرستان مرزی زیرکوه رقم خواهد خورد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱۰ رشته قنات با دبی آب یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در شهرستان زیرکوه وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه با بیان اینکه ۷۹۵ هکتار سامانه نوین آبیاری در این شهرستان در دست اجرا است ادامه داد: این طرح‌ها ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا هفته دولت تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

وی گفت: پارسال هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری به شهرستان زیرکوه اختصاص یافت که رشد سه برابری داشته است.

وی عنوان کرد: اکنون مطالعات طرح‌های نوین آبیاری در ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار انجام شده و منتظر تخصیص اعتبار برای اجرا هستیم.

درویشی افزود: مردم نیز در چند سال اخیر اثربخشی اجرای این طرح‌ها را دیدهاند و استقبال آنان درخصوص اجرای طرح‌ها افزایش یافته است.

وی گفت: روش‌های آبیاری تحت فشار با راندمان و کارایی بالاتر در مقایسه با روش‌های آبیاری سطحی یکی از مهمترین راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب است.

بیش از ۱۱ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی زیرکوه به کشت محصول باغی و زراعی اختصاص دارد که از این رقم حدود ۶ هزار هکتار آن محصول باغی است.

شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و شهر حاجی‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد.

۱۳۹۹/۴/۲۱

اخبار مرتبط