شفافیت، لازمه معاهده تهران- پكن

عکس خبري -شفافيت، لازمه معاهده تهران- پکن

اطلاعات جسته و گریخته‌ای درباره معاهده 25 ساله همكاری میان تهران و پكن منتشر شده است و عدم شفافیت عاملی برای موج‌سواری رسانه‌های مختلف درباره این سند شد

نفیسه زارعی- سه‌شنبه 17 تیر اسحاق جهانگیری معاون اول دولت دوازدهم در نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی گفت باید با شهامت از توسعه روابط راهبردی کشورمان با پکن دفاع کنیم. این اشاره ظریف او به پیش‌نویس سندی بود که حوزه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد حوزه‌هایی مثل برنامه‌ریزی اقتصادی از جمله نفت و گاز، صنایع الکترونیک، حوزه‌های دانش بنیان و...بر اساس برخی منابع غیررسمی سرمایه‌گذاری چین در صنایع نفت و گاز ایران معادل 280 میلیارد دلار است. علیرغم این رقم بزرگ و گستردگی قرارداد، هنوز منابع رسمی اطلاعات لازم درباره این سند را در اختیار افکار عمومی قرار نداده‌اند.

شفافیتی که نیست

اطلاعات جسته و گریخته‌ای درباره معاهده 25 ساله همکاری میان تهران و پکن منتشر شده است و عدم شفافیت عاملی برای موج‌سواری رسانه‌های مختلف درباره این سند شد در همین زمینه شخصیت‌های سیاسی نیازمند به رسانه نیز وارد گود شدند و در نهایت محسن بهاروند معاونت حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در گفتگویی با بیان اینکه هنوز این سند در مرحله مذاکره است و نمی‌توانیم آن را علنی کنیم همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت روز سه‌‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: درباره سند همکاری 25 ساله با چین هیچ‌چیز محرمانه و مخفیانه‌ای وجود ندارد و هر زمان که توافقی در این زمینه به دست بیاید همان زمان اعلام می‌شود. اظهارات ربیعی اینبار هم حاشیه‌ساز شد و طیفی از رسانه‌ها با بیان اینکه تناقض‌گویی در گفته‌های دولتمردان وجود دارد به صحبت‌های سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نیز اشاره کردند.

آزمونی برای نمایندگان خانه ملت

بدون تردید نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون‌گذار و خانه ملت در چنین قراردادهایی انکار ناپذیر است در همین زمینه ورود نمایندگان به جزئیات این معاهده در کنار شفاف‌سازی رسانه‌ای نباید از نظر دور بماند در حقیقت معاهده‌ای که به زعم برخی از سیاست‌مداران و اصحاب رسانه ترکمانچای و سند خیانت است و به عقیده عده‌ای خدمت در شرایط تحریم و تهدید به حساب می‌آید آزمونی برای نمایندگان مجلس یازدهم است تا بار دیگر اعتماد عمومی که به واسطه عملکرد نامناسب دولت و مجلس گذشته مخدوش شده است جلب شود.

۱۳۹۹/۴/۲۴

اخبار مرتبط