مجتبی امانی:

روابط با ایران از مطالبات مردم عراق است

عکس خبري -روابط با ايران از مطالبات مردم عراق است

عراق به دلایل مختلف مجبور است ملاحظات منطقه‌ای و بین‌المللی را در روابطش با كشورهای منطقه، به‌ویژه ایران در نظر بگیرد. از طرفی گروه‌های سیاسی داخل عراق اصرار دارند عراق روابط خوبی با ایران داشته باشد. فضای فرهنگی دو كشور موجب شده است مردم عراق چنین مطالبه‌ای را از مسئولینشان داشته باشند.


مجتبی امانی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در باره سفر اخیر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به ایران به خبرنگار ما گفت: بدون تردید روابط ایران و عراق استراتژیک و تأثیرگذار بر منطقه است و ابعاد مختلف روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی ایجاب می‌کند بین این دو کشور سفرهای متعددی صورت بگیرد، از این‌رو گفتگوها و ارتباطات دو کشور فعال و به‌روز هستند. در سفر ظریف به بغداد و سفر الکاظمی به تهران می‌توانیم انتظار داشته باشیم تصمیمات مهمی به نفع روابط دو کشور گرفته شود.



ملاحظات منطقه‌ای و بین‌المللی


وی اظهار کرد: عراق به دلایل مختلف مجبور است ملاحظات منطقه‌ای و بین‌المللی را در روابطش با کشورهای منطقه، به‌ویژه ایران در نظر بگیرد. از طرفی گروه‌های سیاسی داخل عراق اصرار دارند عراق روابط خوبی با ایران داشته باشد. فضای فرهنگی دو کشور موجب شده است مردم عراق چنین مطالبه‌ای را از مسئولینشان داشته باشند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه گفت: هر فردی در عراق به نخست‌وزیری یا دیگر مسئولیت‌های دولتی می‌رسد، باید در باره روابط با ایران اهتمام کافی را داشته باشد و بتواند عراق را در توازنی منطقی به سمت آرامش و بهبود وضعیت کشور پیش ببرد.



تقویت روابط اقتصادی

وی در خصوص تقویت روابط اقتصادی ایران و عراق با سفر اخیر الکاظمی به تهران مطرح کرد: روابط اقتصادی بین دو کشور باید تقویت شوند و انتظارات در این زمینه بیشتر است. وجود رقبای تجاری در عراق و ایران و بدخواهان و دشمنانی که به دنبال این هستند از افزایش تبادلات بازرگانی بین دو کشور ممانعت کنند تهدیدی برای روابط اقتصادی دو کشور هستند، اما این سفرها و روابط دو کشور از یک سو و اقبال عراقی‌ها به تولیدات ایرانی از سوی دیگر به تقویت روابط اقتصادی ایران و عراق کمک خواهد کرد.

امانی در پایان گفت: به نظر من سفر الکاظمی به تهران می‌تواند جهش خوبی در روابط اقتصادی دو کشور ایجاد کند. البته آمریکایی‌ها با استفاده از ابزارهایی که در عراق دارند می‌کوشند در این روابط اخلال ایجاد کنند که مسئولین عراقی باید مراقب توطئه‌هایی که به ضرر مردم و دولت عراق است، باشند.

۱۳۹۹/۵/۹

اخبار مرتبط