اهمیت تولید در كلام امیرالمومنین

جایگاه تولید در حكومت علوی

عکس خبري -جايگاه توليد در حکومت علوي

بیانات مولای متقیان در خصوص اهمیت تولید فقط مختص روایات كار و تلاش نمی شود بلكه آن حضرت در سلسله ای از سخنان گرانقدر به بیان نعمت های بی شمار الهی و ظرفیت اجرایی عظیم بشری اشاره می نمایند. این روایات در حقیقت تلنگری برای ظرفیت سازی و استفاده از ذخایر الهی است .

حجت الاسلام علی تبریزی- مقام معظم رهبری سال جاری را سال جهش تولید نامگذاری نمودند بر همین اساس در این مجال به بررسی تولید و اهمیت آن در سیره و حکومت علوی اشاره ای گذرا خواهیم کرد.

وقتی به کلام و روش زندگی امیرالمومنین می‌نگریم به اهمیت دو مقوله تولید و نوع مصرف پی خواهیم برد.


شعار حکومت علوی: کار و کار

در رابطه با اهمیت تولید و کار روایات فراوانی از آن حضرت به دست ما رسیده است. لکن اگر هیچ روایتی جز کلام زیر از آن حضرت به یادگار نمانده بود باز هم متوجه اهمیت این دو واژه در قاموس فکری مولای متقیان می شدیم. آنجا که فرمود: «االعمل العمل، ثم النهایه النهایه» حضرت در این کلام در حقیت شعار حکومت خود را "کار و کار و کار" قرار داده اند.

و سپس به سرانجام رساندن آن کار. یعنی آنچه در ابتدا اهمیت دارد کار است و کار .اما نه بدون در نظر گرفتن نتیجه بلکه باید کار و تلاش و تولید در نهایت به خروجی و محصول مناسب و کاربردی منتج شود‌.

در حقیقت اگر محصولی در کارخانجات تولیدی داخلی ما تولید می شود بدان معناست که بخش اول سفارش حضرت (العمل العمل) عملیاتی شده است اما اگر کیفیت آن محصول با مشابه خارجی تفاوت کاهش داشته باشد نشانگر این این است که بخش دوم سفارش حضرت (النهایه النهایه) به اجرا در نیامده است.


ظرفیت سازی در کلام حضرت

بیانات مولای متقیان در خصوص اهمیت تولید فقط مختص روایات کار و تلاش نمی شود بلکه آن حضرت در سلسله ای از سخنان گرانقدر به بیان نعمت های بی شمار الهی و ظرفیت اجرایی عظیم بشری اشاره می نمایند. این روایات در حقیقت تلنگری برای ظرفیت سازی و استفاده از ذخایر الهی است .

یعنی اگر ما زمین کشاورزی، آسمان پر باران، معادن غنی و سایر منابع زمینی و زیر زمینی داریم و اقتصادمان پیشرفت نکرده یا به اندازه کافی نمی کند و دستمان جلوی بیگانه دراز است پس در برابر نعمتها و ظرفیتهایمان ناسپاسی و کم کاری کرده ایم!



رحمت پروردگار به جوامع در قبال میزان تولید


آن حضرت نگاه رحمت پروردگار به یک جامعه را متوجه میزان تولید در آن جامعه دانسته و فرمودند اگر امتی آب و زمین مناسب برای کشاورزی داشت و بر اثر تنبلی یا سوء مدیریت نتوانست از آن بهره کافی ببرد و همین ضعف موجب فقر آنان گردید چنین امتی از رحمت خداوند به دور است.

از این روشن تر حضرت در کلامی نغز و موجز فرمودند
«دوری از وطن موجب خجلت نیست بلکه خجلت برای کسی است که در وطن خویش باشد (اما به‌دلیل سوء مدیریت و عدم استفاده از نعمتها) فقیر بماند!»



اهمیت به شیوه کار و مهارت آموزی

حضرت در کنار سفارش به کار تلاش و تولید، اهمیت زیادی برای نوع و شیوه مهارت در امر تولید قائل بودند. در منابع روایی چنین نقل شده که در سال دوم هجری و پس از غزوه ذوالعشیره، امیرالمومنین به همراه عمار یاسر در آن منطقه به بازدید از روشها و مهارتهای کاری و کشاورزی قبیله بنی مدلج پرداختند. سپس در کنار نخلستانها از شیوه کار کارگران بازدید نمودند.

آن حضرت خصوصا در دوره مهجوریت ۲۵ساله از حکومت به قدری به مسئله اقتصاد ، رونق تولید ، مدیریت منابع انسانی و مادی پرداختند که درکتب حدیثی این موضوع مشهور است.



برخورد فوری با تعطیلی واحدهای تولیدی

در دوران حکومت نیز این اهتمام به امر تولید در نگرش حضرت مشاهده می شد تا جایی که اگر کوچکترین ضربه ای به تولید یا واحدهای تولیدی وارد می آمد حضرت شخصا به میدان آمده و از این اتفاق جلوگیری می نمود.

برای نمونه در کتاب تاریخ یعقوبی نقل شده که وقتی حضرت از تخریب نهر آبی که منشأ تولید و کشاورزی بود با خبر گشت بلافاصله مسئول آن منطقه را احضار و او را متوجه مشکل کرده و پس از بررسی‌های لازم جلوی این ضربه به امر تولید را در همان بدو امر گرفتند.

۱۳۹۹/۵/۱۸

اخبار مرتبط