رئیس مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین عنوان كرد:

تأكید امیرالمؤمنین بر اقتصاد مقاومتی در سیره حكومتداری

عکس خبري -تأکيد اميرالمؤمنين بر اقتصاد مقاومتي در سيره حکومتداري

اگر جامعه اسلامی توصیه‌ها و نكات مورد تأكید حضرت علی(ع) را عملیاتی كند و اگر همین فرمایش مقام معظم رهبری یعنی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی كه الگوی اسلامی دارد و نتیجه ساعت‌ها تلاش صدها محقق در مسایل اقتصادی و اجتماعی هست را اجرایی كند؛ بسیاری از مشكلات برطرف می‌شود

مدیریت اقتصادی، پرداختن به اقتصاد از منظر امام علی(ع) و حمایت از تولید به عنوان یک رکن گردش اقتصاد بهانه‌ای برای گفتگو با حجت‌الاسلام دشتی، رئیس مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین شد. در ادامه این گفتگو را می توانید مطالعه فرمایید:



حذف مدیران فاسد


با نگاهی به سیره زندگی امام علی(ع) در دوران حکومت ایشان برای اصلاح اقتصادی جامعه که درگیر نوعی از فساد شده بود چه اقداماتی را انجام داد؟



اولین اقدامی که امیرالمومنین انجام دادند در حد توان مدیران فاسد را از دستگاه‌ها حذف کردند، افراد مختلفی در دستگاه بودند، اما حضرت با تعداد اندکی نیروهای کارآمد و دست پاکی که در اختیار داشت، تعویض مدیران فاسد را شروع کرد. مرحله دوم اقدام حضرت، سیستم نظارتی قوی را برسر آنها گذاشته بود و مدیران هم می‌دانستند که حضرت هر لحظه در حال رصد کردن آنهاست. در قدم بعدی، حضرت نگاه به بیت المال را تغییر دادند یکی از راهکارهای اقتصادی که ایشان در کنار کوتاه کردن دست متعدیان به بیت‌المال آن را انجام دادند این بود که تمام کسانی که متولد می‌شدند و از دنیا می‌رفتند را در روز و لحظه ثبت می‌کردند، اخبار به حضرت می‌رسید و حضرت هرکدام از استانداران را موظف کرده بودند که این سیستم را تعبیه و یادداشت کنند و براساس هر شخصی که در حکومت اسلامی زندگی می‌کند، یک مبلغی را از بیت‌المال اختصاص می‌دادند.



کسی در جامعه اسلامی نباید بی‌کار باشد

در نظام اقتصادی حضرت مسئله اهمیت تولید و چرخش اقتصادی چگونه در دست اقدام قرار داشت؟



امام سیستم حکومتی را به گونه‌ای اصلاح کرد در استفاده از منابع فقیر و غنی یکسان باشند در عین حال شرایط کار را فراهم کردند تاکید حضرت در خطبه‌های مختلف نهج‌البلاغه و حکمت‌ها این است که جوان باید کار کند، بیکاری عار است و نباید اجازه دهیم کسی در جامعه اسلامی بی‌کار باشد، حضرت از خودشان شروع کردند، نخلستان‌های بزرگی را آبیاری و افتتاح کردند، زمین بایر بود؛ حضرت با هسته‌های خرمایی که کاشتند و چاه‌هایی که زدند و آبیاری نخلستان توسط خودشان، به مردم آموختند که باید خودتان قدم بردارید، هم باید کمک دولت باشید و هم باید سرکار بروید و مشغول به کار شوید و از هیچ کاری هم ابا نکنید.



اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید الگوی اسلامی دارد

چگونه جامعه ما می‌تواند در مسیر عدالت اقتصادی و اصلاحات اقتصادی به سبک حکومت علوی حرکت کند؟



اگر جامعه اسلامی توصیه‌ها و نکات مورد تأکید حضرت علی(ع) را عملیاتی کند و اگر همین فرمایش مقام معظم رهبری یعنی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی که الگوی اسلامی دارد و نتیجه ساعت‌ها تلاش صدها محقق در مسایل اقتصادی و اجتماعی هست را اجرایی کند؛ بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود؛ کشورهای مختلف یک هزارم منابع غنی که داریم را ندارند، اما اقتصاد آنها شکوفاتر هست، به این دلیل که سیستم نظارتی قوی‌تری دارند، قانون در آنجا بهتر اجرا می‌شود، کسی که مجری قانون است دستی در کار ندارد. اگر این موارد به صورت یک سیستم منظم پیش رود و اجرا شود و آن تفکر اسلامی ناب که اسلام مبانی اقتصادی بسیار کامل است، به درستی شناخته شود، بسیاری از مسایل حل خواهد شد.

۱۳۹۹/۵/۱۶

اخبار مرتبط