عماد مغنیه به بشار اسد چه گفت؟

شهید عماد مغنیه فرمانده نظامی مقاومت لبنان از پایه‌گذاران و طراحان اصلی انتقال تجهیزات موشكی و توسعه توانمندی‌های موشكی مقاومت فلسطین بود.

به گزارش نما به نقل از فارس، «قاسم قصیر» با انتشار مقاله‌ای در پایگاه خبری لبنان الان به بررسی نقش شهید عماد مغنی در تجهیز مقاومت فلسطین به سامانه‌های موشکی و تشکیلات گسترده نظامی، پرداخته که متن آن را می‌آوریم:

مطبوعات و رسانه‌ها گزارش‌های متعددی در مورد نقش ایران، حزب‌الله و سوریه در ارسال موشک به نوار غزه و مناطق مختلف فلسطین منتشر کرده‌اند و بر اساس خبرهای بسیاری که نقل محافل است، حزب‌الله و ایران، رزمندگان گروههای مقاومت فلسطین را برای پرتاپ، ساخت و توسعه موشک آموزش داده‌اند.

عماد مغنیه ناظر و سرپرست شبکه موشکی محور مقاومت

منابع مطلع مقاومت اعلام کرده‌اند که پس از پایان جنگ 33 روزه، دیداری میان فرماندهان مقاومت لبنان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه با حضور عماد مغنیه فرمانده شهید حزب‌الله برای ارزیابی این جنگ برگزار شد.

عماد مغنیه در این دیدار خطاب به بشار اسد گفت: اگر قصد دارید در جنگ آینده با دشمن اسرائیلی، پیروز میدان باشید، باید استفاده از تانک را به فراموشی بسپارید چرا که این سلاح به منزله آهن قراضه است، باید روی جنگ موشکی و ساخت سامانه جدیدی متمرکز شوید که بتواند در هر گونه رویارویی با دشمن اسرائیلی، جنگ را به نفع شما خاتمه دهد».

بر اساس اظهارات این منابع که از نزدیک در جریان عملکرد عماد مغنیه بوده‌اند، پس از این دیدار «فرماندهان مقاومت و رهبران سوریه بر سر ایجاد یک سامانه جدید موشکی به توافق رسیدند و عماد مغنیه و محمد سلیمان سرتیپ فقید ارتش سوریه و مشاور بشار اسد، پیگیری این مأموریت را بر عهده گرفتند».

این منابع می‌افزایند: «مغنیه به همکاری با سوریه اکتفا نکرد بلکه در هماهنگی با تهران و گروههای فلسطینی تصمیم گرفت این تجربه را در اختیار نوار غزه نیز قرار دهد».

این منابع خبر تأیید نشده ای را نیز اعلام کرده اند که بر اساس آن « مغنیه شخصاً برای اجرای این مأموریت به غزه رفت تا بر روند آموزش و ساخت موشک نظارت کند، رهبران فلسطین او را به نام حاج رضوان می شناختند و بعد از ترور، متوجه شدند که وی عماد مغنیه بوده است».

رمضان عبدالله: ردپای عماد مغنیه در همه موشک‌های غزه

منابع مذکور برای تأیید ادعای خود به سخنان رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی اشاره کردند که در سالگرد ترور مغنیه گفت: «اکنون چیزی را می‌گویم که فاش کردنش در این مرحله اشکالی ندارد، سربسته بگویم در تمامی موشکهایی که از غزه به سمت دشمن صهیونیستی شلیک می‌شود رد پای حاج عماد مغنیه به چشم می خورد».

منابع نزدیک به مغنیه گفته‌اند که «حاج عماد پس از ادای فریضه نماز از سمت قبله به سمت قبله اول مسلمانان یعنی بیت‌المقدس و مسجدالأقصی می چرخید تا تأکید کند که آزادسازی جنوب لبنان، عبور از مانع اصلی برای تماس مستقیم با مرزهای فلسطین است، این مسأله در عملیات خلة وردة ( به اسارت گرفتن سربازان اسرائیلی ) که زمینه ساز جنگ 33 روزه شد به منصه ظهور رسید، زیرا هنگامی که فرصت برای مغنیه فراهم شد در انجام این عملیات، تردیدی به خود راه نداد».

یگان ویژه حزب‌الله برای دفاع از فلسطین

منابع مذکور اعلام کرده اند که مغنیه در یکی از دیدارهایش با رهبران فلسطین، به همراه دستیارش کمد را گشت تا نقشه‌ای راهبردی را پیدا کند و به میهمانانش گفت: «بعد از آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و هنگامی که توانستیم دشمن و توانایی‌های خودمان را بهتر بشناسیم، رؤیای آزادسازی فلسطین، قابل تحقق شد. ما در مقاومت، یگان ویژه‌ای برای فلسطین داریم. ما به جای فلسطینی‌ها عمل نکرده و نخواهیم کرد اما موقعیت سیاسی، اخلاقی و دینی حکم می‌کند که همه گونه حمایت را از مقاومت فلسطین به عمل آوریم نه فقط برای اینکه در موقعیت فعلی خود باقی بمانند، بلکه برای اینکه به مقاومت و وادار کردن اشغالگران به خروج از فلسطین – هرچند به صورت تدریجی – بپردازند».

نقش بارز ایران در تجهیز موشکی گروههای فلسطینی

در همین راستا منابع مطلع مذکور از وجود یک «شبکه سازمان یافته برای تجهیز فلسطینی‌ها به سلاحهای گوناگون به ویژه موشک» خبر می دهند و اضافه می کنند که « گروههای حزب‌الله که در اردن و مصر بازداشت شدند مسئول ارسال موشک بودند و هماهنگی‌ها به حماس و جهاد اسلامی منحصر نمی شد، بلکه جنبش فتح را هم در بر می گرفت به گونه‌ای که همکاری مستحکمی با یاسر عرفات رئیس فقید تشکیلات خودگردان، صورت پذیرفت و سلاحها از طریق وی به داخل اراضی فلسطین، منتقل می‌شد و همین امر علت ترور وی از سوی اسرائیل بود».

بر اساس اظهارات این منابع، «مغنیه شخصاً بر کار شبکه انتقال سلاح نظارت می‌کرد و علاوه بر همکاری با مسئولان ایرانی و سوری، بسیاری از رهبران مقاومت لبنان و فلسطین را نیز وارد این فرآیند کرد از جمله: غالب عوالی، علی صالح و ابوحسن سلامه از لبنان، محمود مبحوح و نزار خلیل ( حماس )، محمد مجذوب و برادرش ( دو لبنانی اهل صیدا که در جهاد اسلامی فعالیت می کردند) و سرتیپ محمد سلیمان (سوریه).

همچنین مسئولان ایرانی نیز نقش عمده‌ای در توسعه توانمندی موشکی فلسطین ایفا کردند و اسرائیلی ها هدف قرار دادن یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران را که مسئول شبکه موشکی و توسعه آن بود، در دستور کار قرار دادند».

ایجاد تشکیلات نظامی در غزه توسط عماد مغنیه

این منابع می افزایند که پس از فراهم شدن زیرساخت‌های اصلی در زمینه سلاح‌های سبک و متوسط برای حماس، جهاد اسلامی، گردانهای شهدای الاقصی، کمیته‌های مردمی، گردانهای ابوالریش و سایر گروههای مقاومت، مغنیه فرآیند اجرای تصمیم رهبران حزب‌الله مبنی بر حمایت همه جانبه از مقاومت فلسطین را آغاز کرد و سوریه و ایران نیز پشتیبانی راهبردی و مورد نیاز را اعمال کردند.

همچنین مغنیه روند تجهیز فلسطینی‌ها به قدرت راهبردی را به منظور تحقق موازنه تاکتیکی و نظامی با دشمن، آغاز نمود و در این راستا از ایجاد تشکیلات و تخصص‌های مختلف مانند نیروهای پیاده، نیروی مهندسی، تک تیراندازها، یگان ضد زره و یگان موشکی، غافل نماند. ایشان به ایجاد تشکیلات منظم و ویژه برای جنگ پارتیزانی با ارتش دشمن نیز پرداخت تا جاییکه یکی از فرماندهان بلندپایه گردانهای عزالدین قسام اعلام کرد که عماد مغنیه در جنگ غزه، شریک مقاومت بود».

این منابع که همراه مغنیه بوده‌اند، می‌گویند: وی هیچگاه به موانع جغرافیایی و سیاسی و رصد فرآیند انتقال سلاح به داخل فلسطین توسط اعراب – قبل از اسرائیل – اهمیت نمی‌داد و عملیات سامی شهاب از عناصر حزب الله که توسط نیروهای امنیتی حسنی مبارک به اتهام قاچاق سلاح به غزه بازداشت شد، تنها عملیات حزب‌الله در این زمینه نبود». این منابع می‌افزایند: «لو رفتن عملیات مذکور، نشانه اقدامات مقاومت و وجود سامانه هم افزایی است که مسؤلیت پیگیری و انتقال سیستمهای موشکی به مناطق فلسطینی و آموزشهای نظامی را بر عهده دارد».
برچسب ها: بشار ، اسد ، عماد ، مغنیه

۱۳۹۱/۹/۱۱

اخبار مرتبط