لایحه‌ای به نام "حمایت از كودكان و نوجوانان در معرض آسیب" وجود ندارد

در حالی كه برخی اخبار از ارسال لایحه‌ای با نام «حمایت از كودكان و نوجوانان در معرض آسیب» به مجلس خبر داده‌اند، مدیركل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در این باره گفت: لایحه‌ای با این نام وجود ندارد، بلكه مواردی از لایحه كودكان و نوجوانان به حمایت از كودكان و نوجوانان در معرض آسیب و آسیب دیده اختصاص دارد.

حبيب‌الله مسعودي‌فريد در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به تدوين لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان در قوه قضاييه و ارسال آن به مجلس در آبان‌ماه گذشته، اظهار كرد: حدود هشت ماده از اين قانون به فعاليت‌هاي سازمان بهزيستي اختصاص داد.

وي افزود: در اين مواد مباحث كودك‌آزاري و سوء استفاده از كودكان آورده شده است. طبق اين مواد قاضي بايد نظر مددكاران سازمان بهزيستي را در مراحل مختلف پرونده لحاظ كند. همچنين در زمينه واگذاري كودكان بدسرپرست به مراكز نگهداري تسهيلاتي در نظر گرفته شده است.

افرادي كه كودكان را مجبور به فروش مواد و يا تكدي‌گري كرده يا آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند، هم كودك آزار محسوب مي‌شوند

مديركل امور آسيب ديدگان سازمان بهزيستي كشور در ادامه عنوان كرد: مجازات‌هاي مختلفي براي افراد كودك‌آزار در اين قانون آورده شده است. افرادي كه كودكان را مجبور به فروش مواد و يا تكدي‌گري كرده يا آنان را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهند، هم كودك آزار محسوب مي‌شوند.

فريد افزود: لايحه كودكان و نوجوانان به نوعي توسعه دادن قانون حمايت از كودكان مصوب 1381 مجلس شوراي اسلامي است.

مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان سازمان بهزيستي در ادامه با اشاره به آمارهاي بسيار تماس‌هاي اورژانس اجتماعي مرتبط با امر كودك‌آزاري گفت: اين در حاليست كه تنها موارد شديد و بسيار شديد كودك‌آزاري گزارش مي‌شود و غفلت‌ها، محروميت‌ از تحصيل و وادار كردن كودكان به كار، پنهان مي‌ماند.

فريد در ادامه با تاكيد بر لزوم به كاربردن رويكرد خانواده‌محور در برخورد با كودكان كار، عنوان كرد: در صورت جمع‌آوري و ممانعت از حضور كودكان در خيابان‌ها، خانواده‌ها آنها را به سمت كارگاه‌هاي تاريك و خفه سوق مي‌دهند و در اين صورت دسترسي به آنها با مشكل مواجه مي‌شود.

وي افزود: اگر همه موارد كودك‌آزاري از جمله غفلت، محروميت از تحصيل، كار و ضرب و شتم لحاظ شود، آمار كودك آزاري‌ها افزايش چشمگيري مي‌يابد.

اغلب والدين كودك آزار، نه پدر معتاد يا نامادري، بلكه پدر و مادر واقعي كودكان هستند

مديركل دفتر امور آسيب‌ديگان اجتماعي در ادامه با تاكيد بر آموزش همه جانبه به والدين در اين زمينه، اظهار كرد: بي‌توجهي و غفلت خود عامل 50 درصد كودك آزاري‌ها است. ضمن اينكه بر خلاف تصورات كليشه‌اي، اغلب والدين كودك آزار، نه پدر معتاد يا نامادري، بلكه پدر و مادر واقعي كودكان هستند.

فريد افزود: اگر مي‌خواهيم به ايران 1404 دست يابيم لازم است، به كودكان و نوجوانان توجه ويژه‌ داشته باشيم و يكي از ضرورت‌ها در توسعه اورژانس اجتماعي پيگيري از كودك‌آزاري است.

فريد در ادامه با اعلام برگزاري 80 دوره آموزش منطقه‌اي ويژه كاركنان اورژانس اجتماعي، عنوان كرد: برخي از اين پروژه‌ها به صورت خاص به رويارويي به موارد كودك‌آزاري و آموزش در اين رابطه مي‌پردازد.

وي با اشاره به طولاني شدن مسير تصويب اين لايحه در مجلس اظهار اميدواري كرد: تصويب اين لايحه پس از بررسي بودجه سال 91 را شاهد باشيم تا از طريق تصويب اين قانون، مجلس هشتم دستاورد درخشان داشته باشد.

۱۳۹۰/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط