دخترانی كه در كودكی مادر می شوند

كارشناسان معتقد هستند اغلب دخترانی كه در سنین پایین ازدواج می كنند سرانجام جز طلاق در سنین بالاتر چاره ای ندارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در سالهای اخیر شاهد بالارفتن سن ازدواج در شهرهای بزرگ کشور بوده ایم. مسائل اقتصادی و فرهنگی و ... موجب شده جوانان در شهرهای بزرگ کمتر تن به ازدواج می دهند این در حالی است که در بسیاری از شهرهای کوچک در روستاهای کشور شاهد کاهش سن ازدواج زود هنگام هستیم میزان ازدواج دختران زیر 15 سال در سال 85 نسبت به کل ازدواج ها 3/2 درصد بود ما که در سال 89 به 4/9 درصد افزایش یافته است که این گویای افزایش ازدواج در سنین پایین است. در بسیاری از خانواده ها شاهدیم که دختران به دلیل فقر مالی و شاید به نوعی سربار خانواده بودن مجبورند به ازدواج زود هنگام تن دهند.

این در حالی است که ازدواج زود هنگام نیز مانند ازدواج دیر هنگام می تواند مشکلات فردی و اجتماعی خاص خود را به دنبال داشته باشد.

عمدتا فقر مادی و باور های عرف در روستاها عمده ترین دلیل ازدواج کودکان محسوب می شود متاسفانه در بسیاری از روستاهای کشور امکان ادامه تحصیل برای دختران وجود ندارند و از دیدگاه خانواده ازدواج دختری که دیگر درس نمی خواند از خانه نشینی است بهتر است.

در بسیاری از موارد هم مشاهده شده که والدین اجازه ادامه تحصیل دختر خود را در مناطق دور از خانه و خانواده داده اند که آن هم مشکلات خاص خود را در پی داشته است.

به هر حال این نوع ازدواج ها به دلیل این که دو طرف یا حداقل یکی از طرفین آمادگی لازم را برای تشکیل خانواده ندارد و با مهارت های زندگی بیگانه است مشکلات خود رادر پی داشته و اغلب سرانجام جز طلاق در سنین بالاتر ندارد.

حتی اگر ازدواج در سنین پایین به طلاق هم ختم نشود با جمعیتی از مادران مواجه هستیم که خودشان هنوز کودک هستند و مهارتی برای تربیت و پرورش کودکشان ندارند.

با مادرانی مواجه هستیم که بعضا کودکان تربیت می کنند که در اجتماع که رفتار بزهکار سد و اعتیاد می شوند.

به نظر می رسد مادرانی که بدون کمک از مناطق و حتی احساس خود تن به ازدواج داده اند و نمی توانند مادرانی خوب برای فرزندان خود باشند.

مادرانی که قربانی تصمیمات والدین خود شده اند و فرزندان خود را قربان تصمیمات خود می کنند.

نظام حقوقی ایران پیش از این در زمینه شرط حداقل سن برای اقدام به ازدواج دستخوش تغییراتی شد که با توجه به افزایش آمار طلاق میان زوج های جوان شاید نیاز بیشتری به تغییرات دوباره احساس شود.

در سال 81 براساس اصلاحیه قانون مدنی کشورمان حداقل سن ازدواج برای دخترها 13 سال و برای پسرها 15 سال اعلام شد.

اما شاید لازم باشد قانونگذاری درباره حداقل سن ازدواج قانونی بازنگری داشته باشد چرا که نیاز به این تغییر کاملا احساس می شود.

۱۳۹۰/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط