پای «مرغ مادر» به كشتارگاه باز شد

عکس خبري -پاي «مرغ مادر» به کشتارگاه باز شد

اعظمی، نماینده مردم جیرفت در مجلس با اشاره به نابه‌سامانی وضعیت دام و طیور گفت: حتی مرغ‌های مادر كه باید تا یك سال تخم‌گذاری كنند به كشتارگاه‌ها سپرده می‌شوند.

به گزارش نما، ذبیح الله اعظمی با انتقاد از نحوه توزیع نهاده‌ها و دلالی شدید در حوزه جوجه یک روزه اظهار کرد: تامین خوراک را در کمیسیون کشاورزی بررسی کردیم ولی با کمبود اطلاعات لازم روبرو شدیم.

وی با اعلام اینکه حتی نسبت به وجود ذخایر استراتژیک یا واردات آمار و ارقام متنوعی وجود دارد، گفت: رئیس کمیسیون تصمیم نهایی مجلس را اعلام خواهد کرد.

اعظمی افزود: مصرف سرانه مرغ در ایران دو برابر جهان است؛ چراکه این مرغ ارزان ترین گوشتی است که می‌توانستیم در دسترس مردم قرار دهیم و از طرفی ارز ترجیحی را برداشته‌ایم.

وی گفت: داروی دام و طیور به شدت گران شده است و ما باید به مرغ داران حق بدهیم و خبر بد اینکه، حتی مرغ‌های مادر که باید تا یک سال تخم گذاری کنند نیز به کشتارگاه‌ها سپرده می‌شوند.

اعظمی از کمبود تخم مرغ نطفه دار در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: از دیگر سو ذرت و کنجاله سویا ذخایر اندکی دارند و ما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که وزیر کشاورزی را به مجلس فرا بخوانیم تا وضعیت این نابه‌سامانی‌ها را توضیح دهد.

این نماینده مجلس افزود: حتی بسیاری از دلالان سهم خوراک دام و طیور را می‌گیرند و جوجه ریزی نمی‌کنند و این خبر خوبی برای اقتصاد نیست.

غلامعلی فارغی، رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با انتقاد از جابجایی و بالا و پایین رفتن قیمت‌ها و تاکید بر اینکه این کم و زیاد شدن‌ها نباید مبنای تحلیل قرار گیرد، گفت: در شش ماهه نخست امسال، قیمت جوجه نزدیک به ۱۲۰۰ تومان بود؛ حال آنکه قیمت تمام شده بالای ۳هزار و۵۰۰ تومان است.

وی با اعلام اینکه قیمت‌ها در فصل یا نیم فصل مبنا قرار می‌گیرد، از اقدام تعزیرات نیز انتقاد کرد و به روز بودنِ قیمت‌ها برای تعزیر متخلفان را بعنوان چالش دانست و گفت: اینکه گفته شده است جوجه را به قیمت ۵۵۰۰ تومان فروخته‌ایم، واقعیت ندارد.

فارغی از احتمال وجود اشتباه در آمار و ارقام سخن گفت و افزود: مشکل ما در نظام مدیریتی کشور و برنامه ریزی تولید و توزیع است.

وی گفت: از مجلس انتظار داریم طبق قانون، پیگیر مطالبات تولیدکنندگان باشد. چنانچه بر اساس قانون و اساسنامه سازمان حمایت، برای کالایی که مشمول قانون گذاری است، خرید تضمینی باید صورت گیرد و از مجلس انتظار داریم نسبت به مطالبات بخش تولید، ما را حمایت کنند.
بازار

۱۳۹۹/۷/۲۸

اخبار مرتبط