چشم انداز اقتصادی آمریكا فعلا امیدوار كننده نیست

عکس خبري -چشم انداز اقتصادي آمريکا فعلا اميدوار کننده نيست

افزایش قابل توجه تعداد مبتلایان به كرونا در آمریكا احتمال توقف روند بهبود اقتصادی این كشور را جدی‌تر كرده است و كارشناسان می‌گویند بهترین راه پیش رو پیروزی دموكرات‌هاست.

به گزارش نما به نقل از رویترز، در روزهای باقیمانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا چشم انداز اقتصادی این کشور خیلی امیدوار کننده نیست چرا که افزایش قابل توجه مبتلایان به کرونا در آمریکا باعث شده تا احتمال توقف روند رشد اقتصادی این کشور با افزایش چشمگیری مواجه شود.

طی روزهای گذشته شاهد رکورد زدن تعداد مبتلایان جدید کرونا در آمریکا هستیم و تعداد کسانی که به خاطر کرونا در بیمارستان‌های آمریکا بستری شده‌اند به بالاترین میزان در دو ماه گذشته رسیده است که این مسئله به بازگشت دوباره محدودیت‌های کرونایی منجر شده است.

در اروپا هم بسیاری از کشورها دست به قرنطینه دوباره مناطق آلوده زده تا بتوانند شیوع کرونا را کنترل کنند.

افزایش سریع مبتلایان در آمریکا از یک سو و ناامیدی موجود درباره به نتیجه رسیدن مذاکره دولت با کنگره برای اجرای کمک بسته اقتصادی جدید باعث شد تا شاهد تشکیل سنگین‌ترین صف‌های فروش در یک ماه گذشته در بورس آمریکا باشیم.

به گونه‌ای که در معاملات روز دوشنبه شاخص S&P500 بدترین روز معاملاتی خود در یک ماه گذشته را تجربه کرد.

دو سوم 58 کارشناس شرکت کننده در یک نظرسنجی که بین روزهای 16 تا 26 اکتبر برگزار شد، گفته‌اند که احتمال زیادی وجود دارد که افزایش شدید مبتلایان روزانه به کرونا در آمریکا به احتمال زیاد باعث خواهد شد تا روند بهبود اقتصادی این کشور متوقف شود.

نتیجه انتخابات آمریکا در صورتی که زود مشخص شود می‌تواند به بن‌بست در اجرای یک بسته کمک اقتصادی بیشتر کمک کند.

مایکل مایر، کارشناس ارشد بانک آف آمریکا، می‌گوید به احتمال زیاد نتیجه انتخابات چشم انداز اجرای بسته کمک اقتصادی بعدی را مشخص خواهد کرد.

وی می‌گوید پیروزی قاطع یکی از نامزدها می‌تواند به روند مذاکرات برای اجرای یک بسته کمک اقتصادی بیشتر سرعت بخشد.

اما در صورتی که شاهد تنش در به نتیجه رسیدن انتخابات باشیم فضای سیاسی آمریکا به یک چالش جدی برای اجرای یک بسته کمک اقتصادی دیگر تبدیل خواهد شد.

75 درصد از کارشناسان اقتصادی که در نظرسنجی مذکور شرکت کرده‌اند می‌گویند تسلط یافتن دموکرات‌ها بر کنگره به همراه جو بایدن، نامزد آنها در انتخابات ریاست جمهوری باعث می‌شود که در کوتاه مدت شاهد شکل گیری روند خوب بهبود اقتصادی در آمریکا باشیم.

از طرف دیگر افزایش نرخ بیکاری یکی از بزرگترین نگرانی‌های اقتصادی است که در پس افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در حال خودنمایی است.

80 درصد کارشناسان نظرسنجی می‌گویند که تا سال 2023 بعید است شاهد بازگشت سطح بیکاری در آمریکا به دوران پیش از کرونا باشیم.

دو نفر از کارشناسان البته گفته‌اند هرگز اوضاع اشتغال آمریکا به دوران سابق باز نخواهد گشت.

یک نظرسنجی دیگر که تعداد مشارکت کنندگان در آن بیشتر بوده نیز نرخ بیکاری آمریکا برای سال جاری را به طور متوسط 8.3 درصد پیش‌بینی کرده و برای سال آینده هم رقم آن را 6.8 درصد عنوان کرده است.

پیش از کرونا البته این رقم 3.5 درصد بوده است.

اقتصاد آمریکا در سه ماهه دوم امسال رشد منفی 31.4 درصدی داشت که بدترین عملکرد اقتصادی در 73 سال گذشته در این کشور محسوب می‌شود.

پیش‌بینی می‌شد طی دوره‌های سه ماهه سوم و چهارم سال جاری اوضاع اقتصادی این کشور بهبود یابد اما در سه ماهه گذشته و در دوره‌های سه ماهه کنونی و آتی به خاطر افزایش مبتلایان به کرونا شاهد رشد بسیار آهسته‌تر بهبود اوضاع در این کشور هستیم.

نظرسنجی از 120 کارشناس نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا برای سال جاری منفی 4 درصد رشد را به ثبت خواهد رساند.
فارس

۱۳۹۹/۸/۷

اخبار مرتبط